Tillridning?

M

minnisjasmin

Har börjat fundera lite på att skicka polle på tillridning då det känns som om vi bar står i still och stampar på samma ställe, har försök i närmare ett år på att få det att fungera och vi har inte kommit framåt nästan nånting känns det. Det enda han kan i stort sett är framåt, stanna och svänga. Skulle ta ut en tränare om det fanns nån vettig i närheten men för att vara ärlig så finns det ingen vad jag vet.

Men ungefär 80 km härifrån finns det ett bra stall som också ägnar sig åt tillridning. Så nu har jag kommit fram till att jag inte kan själv utbilda honom mera, att jag inte har den kunskapen och eftersom jag inte vet nån tränare så har jag funderat på tillridning.

Enda "problemet" är att han kan vara stressig på ett nytt ställe då han haft över 10 ägare. Iallafall var han det då han kom till mig, men det kan ju bero på att han inte hade blivit så väl behandlad i hans gamla hem. (enligt vad jag har hört, har hört en hel del inte så trevliga saker)

Så vad skulle ni göra?

(Hästen är en 9årig ridtravare jag haft i snart 1½ år)

Sv: Tillridning?

Har börjat fundera lite på att skicka polle på tillridning då det känns som om vi bar står i still och stampar på samma ställe, har försök i närmare ett år på att få det att fungera och vi har inte kommit framåt nästan nånting känns det. Det enda han kan i stort sett är framåt, stanna och svänga. Skulle ta ut en tränare om det fanns nån vettig i närheten men för att vara ärlig så finns det ingen vad jag vet.

Men ungefär 80 km härifrån finns det ett bra stall som också ägnar sig åt tillridning. Så nu har jag kommit fram till att jag inte kan själv utbilda honom mera, att jag inte har den kunskapen och eftersom jag inte vet nån tränare så har jag funderat på tillridning.

Enda "problemet" är att han kan vara stressig på ett nytt ställe då han haft över 10 ägare. Iallafall var han det då han kom till mig, men det kan ju bero på att han inte hade blivit så väl behandlad i hans gamla hem. (enligt vad jag har hört, har hört en hel del inte så trevliga saker)

Så vad skulle ni göra?

KAn inte dom som rider till hästar komma och visa hur du ska göra, sen tränar du på de? Kanske snällast mot hästen omden blir så uppsstressad på nya ställen
Lycka till!

Så vad skulle ni göra?

Vad exakt e det som inte funkar i din ridning då? vad e det du vill åstadkomma...??
jag har en Sto oxå travare haft henne i 3 år hon e oxå 9 års åldern hon kunde inget när hon kom till mig hon stog mest på bakbenen ellr försökte leka rodeo...
Nu därimot e hon en trevlig dag som kan det mesta inimn dressyr och inte för pjokig på att hoppa heller...

Tror att det e bättre om " du" utbildar han än att han skickas på tillridning om de är dig han litar på

Om ni inte kommer framåt tillsammans, känns det nästan som att även du skulle ha nytta av en tränare.
Finns det ingen tränare alls? Eller en ridskola eller någon duktig ryttare som kan hjälpa dig? Ibland krävs det inte att personen som hjälper är fantastiskt meriterad, utan att man får ett par nya ögon och lite nya idéer.

Tänk på vad mycket träning DU skulle få om du lade 4000-5000 kr på en månad! Du och en tränare kanske skulle kunna rida växelvis?

Om det finns en en ridskola i närheten kanske du skulle kunna ta privatlektioner eller nåt:)

Det kommer fortsätta stå still för er även om pållen skickas på tillridning. Kan ni inte åka någonstans tillsammans? Kanske "tillridningsstället" kan tänka sig att ta emot hela ekipaget??? Pållen har ju då också med sig "sin människa" som forsätter att sköta rutinerna och då kanske det blir mindre stressande.

Hästar anpassar sig väldigt bra OM det nya stället är lugnt och fint. Om du känner att ni "stannat till" i ridningen kan det vara en god idé att skicka din häst på tillridning. Är de bekanta med ridtravare? Jag har själv fört min häst på "service" och jag ångrar inte en sekund.. Ibland kan man behöva en nystart helt enkelt. :)

Onyanserat kanske?

Jag tror inte på "snabb-fix" i ett fall som detta. Det är en 9-årig ridtravare som haft 10 olika ägare och TS skriver "Det enda han kan i stort sett är framåt, stanna och svänga".

Så här tänkte (och tror) jag - denna häst kräver MYCKET träning och om det enbart är hästen som utbildas vidare är det jättevanligt att ekipaget faller tillbaka efter kort tid.

Rek alltså att ryttaren är med (och deltar) i hästens skolning. Jag skulle satsat på unghästutbildning (med början från marken). För det är ju också det som är det roliga med hästeriet - att utvecklas!

Om skickar din häst på tillridning så får du inte glömma att utbilda sig själv. Om du inte har möjlighet att få regelbunden träning så kan du kanske åtmindstånne läsa lite böcker om dressyr, t ex Kyra Kyrklunds.

Hade glömt bort tråden, men ska nu börja rida för en tränare. Kom på att det visst finns en bra tränare häromkring. Hade helt glömt bort denne. Tack för era tips :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 734
Senast: Linn-Nora
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
704
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt