tillridning av bråkig ponny !! ska jag??

pink_angel

Trådstartare
Hej allihop,

Har blivit tillfrågad att rida en bråkig ponny ca 1-2 dagar i veckan under en kort period då den slänger av sina ryttare och det finns många glapp i grundutbildningen. Ponnyn är maxad B ganska kraftig jag är ca 170 och lätt i kroppen (ca 50kg). Är det ok om jag hoppar upp på ponnyn ibland då?

Ponnyn är kollad av veterinär och hästtandläkare, inga fel hittade.
Jag och ponnyns ägare tror att problemet sitter i att den har en dålig grundutbildning (mest riden av små barn) och inte lärt sig acceptera hand och skänkel.

Jag har tidigare ridit till 2ponnyer samt gjort allt efter insittning på min egen unghäst. Jag har även haft hästar i träning vars ryttare varit bortresta under en längre period och de har varit nöjda med resultatet.

Kan jag klara av den här ponnyn? det som får mig att tvivla är att jag aldrig ridit en häst där grundutbildningen är totalmisslyckad, bara hästar där något gått snett längre fram eller helt outbildade hästar.

Tar jag mig an det här tänker jag börja jobba ponnyn från marken, tömköra osv. Tillbaks till ruta 1 där den egentligen befinner sig helt enkelt.

ska jag ?? eller ska jag inte ??

Sv: tillridning av bråkig ponny !! ska jag??

Egentligen helt omöjligt att svara på:crazy:

Du vet nog svaret bäst själv, eller hör med din tränare vad h*n tror.

ja tycker absolute inte det skulle vara några problem för dig at trida ponnyn för din längd o vikts skull.:banana:

Om du klarar av det rent utbildningsmässigt bör ju någon som känner dig bättre svara på.

Viktmässigt är du inga problem, däremot är du väldigt lång, och dels kommer du ha problem att inverka korrekt på ponnyn (skänklarna hamnar för långt ner och man får dra upp/bak benen för att komma åt), och det är mycket överkropp att balansera, ffa för ponnyn, men du kommer känna av det själv med. Det är trixigare än man tror att sitta korrekt på de där småttingarna. Man har 'ingen hals' framför sig, får svårt att inverka optimalt med skänklarna, och minsta obalans i överlivet får.. väldigt tydliga konsekvenser :devil: Och jag är ändå en dec kortare än dig.

Så, det är ingen fara att du hoppar upp ibland, men jag skulle rent sponant tycka det vore bättre om det fanns en kortare ryttare att tillgå, just för det saknas utbildning hos ponnyn. (om det handlade om ren 'lärt sig att den är starkare än sina små barn på ryggen' är en annan sak.)

just det här fenomenet jag är rädd för, balanseringen av det hela alltså.

utbildnings mässigt tror jag det ska funka ganska bra, eller folk runt omkring mig säger det iaf.

ska iaf åka till ponnyn imorgon, tanken är att jag ska jobba honom lite från marken och tömköra lite till en början, sen får vi se vad som händer.

Mm, arbeta från marken är ju inga problem, och sen får du väl känna hur det känns om du vill prova och sitta upp eller inte.

Jag rider ju in B-ponnyer ibland (jag är 160 och väger ca 45 kg), men tackar vänligt men bestämt nej till de som är för små, 115 i mkh känns det verkligen som gränsen går, sen blir det bara kajko och bättre någon kortare gör det.

Det är rätt nyttigt dock, man skärper till sig rätt mycket balansmässigt när det inte går att sitta och sova utan att det blir väldigt obehagligt ;) Men jag stör mig konstant på skänkelplaceringen (och jag har korta ben ändå.)

Var hos ponnyn idag och red den faktiskt lite... Inte så farligt som jag hade trott hade räknat med några bockturer om jag råkade kräva något men inget hände, problemet är bara att ponnystackarn är väldigt oskolad men hon är nog inte så omöjlig att arbeta med som ägaren tror/trodde. Ska nu jobba ponnyn 1-2dagar i veckan samt hålla lektioner för tjejen som har den. Så jag ser fram emot mitt lilla "project" och det kan nog bli en väldigt rolig tid:)

Bra att du börjar på ruta ett med tömkörning, det skulle jag ha gjort. Sen när du kommit lite längre, kan du tömköra med nån liten människa på ryggen på hästen, så att balansen blir den rätta, om pållen slutat kasta av dvs, annars finns det hjälpmedel för detta också, tex så att ponnyn inte kan köra ner huvudet, då får han ju inte lika stor kraft att kasta av någon, och får så lov att acceptera att man inte kastar av folk hur som helst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 658
Senast: prallan
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama