tillräckligt?!

timme

Trådstartare
hej tänkte bara höra lite med er här nu igen om foderstaten är tillräcklig för mitt svårfödda fullblodsto:p
jag ger nu hösilage,lusernhack och kornkross.

hon får hö 2-3 gånger per dag och krafftfoder 2.
dock ej på morgon och kväll vilket jag tycker är bäst med inte har nån möjlighet att ge henne det...

så här ser hennes foderstat ut!

morgon:
hösilage - 6kg (som dte är)är inte så haj på dethär med torrsubbstansen och det)

och till lunch/middag:

hösilage - 2kg

lusernhack - 1 krafftmått

kornkross - 1 halvt krafftmått

och kvällen:

hösilage - 6kg

lusernahck - 1 krafftmått

kornkross - 1 halvt krafftmått

och 20ml B vitamin

skulle önska lite hjälp med hur mycket 6kg hösilage är i torrsubbstans osv.
och sen om dethär är tillräckligt för henne..

tacksam för lite hjälp!:)

Sv: tillräckligt?!

Hur mycket ditt silage är i torrsubstans kan du ta reda på genom att göra en analys på silaget. Att ha värdena i fodret man vill fodra med är en förutsättning för att göra en bra foderstat som passar sin häst.

M-oaa

jaja det vet jag men jag är bara lite osäker på hur man väger hödilage:)

Jag som också har ett svårfött fullblod tycker att det känns som lite mat...

Torrsubstansen på hösilaget kan du kolla upp själv med hjälp av en ugn eller micro. Sök lite på forumet så finns det utförliga beskrivningar om hur man går tillväga.

14 kg hösilage är inte jättemycket, jag har fri tillgång och räknar med att hon äter strax under 20 kg/dag

2 krafftmått lusern hack är inte heller jättemycket, kan nog knappt väga ½ kg om jag skulle gissa. Förra vintern fodrade jag med lusern och då fick jag med nöd och näppe i 2 kg i en 10 liters hink.

Samma med kornet, kross är lätt och en liter blir kanske runt en 300 g.

Har du analys på hösilaget? Vad och hur mycket har hon ätit tidigare och hur har hon sett ut då?

Som jämförelse äter min pålla ca 20 kg hösilage(analyserat med bra värden 7,7 MJ och 48 smrp)
1 kg havre
0,2 kg betfor
0,3 kg soja
2 dl olja

och jag skulle helst ge henne dubbla kraftfodergivan men för tillfället har jag bara möjlighet att fodra henne en gång/dag (hon står på lösdrift)

jag har mina hästar ute fortfarande på nätterna och därav kan jag inte fodra för mycket då hon är väldigt ranglåg och min stora herre äter upp all mat om hon får för mycket hon får så mycket hon vill när hon är inne,hon har alltid mat när hon står i boxen och får vara ifred från den andra.
men jag lägger 6kg i säckarna för annars blir den andra för fet.
finns bara mina två hästar i stallet och vill inte att dom ska gå själva.
den stora äter upp mycket fortare och sen jagar han bort henne och hon står utan.

har precis börjat ge dom krafftfoder så har hållt på att vänja in ett par veckor därav att jag kanske in te ger så mycket krafftfoder.

är lusernpelletsar bättre att ge gav det förra vintern.hon är 26år gammal så nu är hon ännu svårare att hålla i hull....

Om det är för lite kan ju bara du som ser hästen avgöra, eftersom det är så individuellt. Håller hästen hull och muskler får den nog i sig tillräckligt.
Tänk på att lusernhack inte väger så mkt. 6 liter = 1kg (av Kraffts lusernhack). Vore det min häst skulle jag nog byta ut kornkrosset till tex Krafft Groov 125, Spec. om du har en gammal häst (mer lättsmält, mer protein, håller längre)

Om du inte kan ge hästen mer mat/tillräckligt med mat pga att den är ute på natten är det kanske dags att ha dem inne på nätterna?

Vi har vårt fullblod ute fortfarande. Jag tycker att det är bra om de är ute så länge som möjligt. Men hästen måste ju få mat. Vi har gräs kvar så det räcker i hagen. Annars hade jag tagit in dem och gett dem mat/gett dem ute.

jaja det vet jag men jag är bara lite osäker på hur man väger hödilage:)

Man väger det som allt annat foder, på en våg, förslagsvis i en påse. ;)

Menar du hur man får fram torrsubstanshalten så skickar man det antingen till ett lab som tar reda på TS-halten samtidigt som övriga näringsämnen, eller så får man torka fodret själv i ugnen och se hur mycket vatten man får bort.

är lusernpelletsar bättre att ge gav det förra vintern.hon är 26år gammal så nu är hon ännu svårare att hålla i hull....

Med tanke på hennes ålder kan tänderna börja bli lite sämre. Då är det bra att ge pellets som är lättuggat. Det går lite fortare att få i henne så får hon mer näring på kortare tid.
Jag skulle vilja rek att blanda lusern, betfor, krossad korn o olja. Ge den mängd som passar med grovfodrets värden o ge gärna lite mer protein. Äldre hästar behöver det.
// Linda

Med tanke på hennes ålder kan tänderna börja bli lite sämre. Då är det bra att ge pellets som är lättuggat. Det går lite fortare att få i henne så får hon mer näring på kortare tid.
Jag skulle vilja rek att blanda lusern, betfor, krossad korn o olja. Ge den mängd som passar med grovfodrets värden o ge gärna lite mer protein. Äldre hästar behöver det.
// Linda

okej

förra vintern fick hon lusernpelletsar,kornkross och betfor.
men betfor är väl inte särskilt proteinrikt är väl mest energirikt?eller menar du bara som att blanda med och fylla ut?:)
hon är bara så extrem,t svårtfödd och har alltid varit och har fått kornkross,lusern och betfor i alla år.
men känns inte som tillräckligt men kankse ska köra på det fast öka givan lite mer?!
hur mycket är okej att ge per dagh utav allt?

Betfor är i stort sätt ett grovfoder = fiberrikt. Inte så proteinrikt nej men nyttigt för de flesta hästar.
Du behöver värdena på ditt grovfoder för att räkna så det blir en bra balans.
Skulle det fattas en större proteinmängd så välj tex krafft protein eller soja att lägga till.
// Linda

Betfor räknas INTE som ett grovfoder!!! Det är ju väldigt sockerrikt och ger hästen en sockerkick, precis som när vi äter godis. Inte speciellt naturlig mat för en häst egentligen!!!
Men gott:)

Betfor räknas INTE som ett grovfoder!!! Det är ju väldigt sockerrikt och ger hästen en sockerkick, precis som när vi äter godis. Inte speciellt naturlig mat för en häst egentligen!!!

"Räknas som grovfoder" kan stämma, och det kan vara en överdrift, beroende på vilka likheter man menar. Betfiber är bra fiber för hästen, och det behandlas ungefär lika som grovfoder i tarmen. Har man en äldre häst som äter dåligt med hö kan man ge större mängder betfor som komplement.

Angående sockerhalten i betfor så är den egentligen inte så hög, det är ju bara den tillsatta melassen som innehåller en del socker, och i det färdiga fodret är det inte så mycket.

Dessutom kan man inte alls jämföra hästars reaktion och hantering av socker med människors. Läs på vad t.ex. gräs innehåller... ;)

Då får du läsa på lite bättre.
Betfor innehåller så mycket fibrer så det, som jag skrev, i stort sätt kan räknas som grovfoder.
Sen har du nog även missat att betfor är en restprodukt från sockerproduktionen. Tror du verkligen att sockerbruken väljer att missa utvinna allt socker de kan?

Nä, betfor är inte godis som är sockerrikt. Genom bete får hästen i sig mer socker om dagen än från en normal dagsgiva betfor.
Hänger du med i forskningen om foder så hade du vetat att betfor är bra för de flesta hästar o gynnsamt för tarmar o prestation.

// Linda

Ja du... Själva betfibern i sig är säkert nyttig, men de har ju tillsatt 30% melass i betfor =socker. Smaka själv, det är rätt gott... och sött!
Att jämföra med människans sockergodis var dumt av mig =fel.
Att säga att berfor kan liknas med grovfoder har jag ALDRIG hört nån annan som sagt eller skrivit nånstans... Däremot att den tillhör gruppen "saftfoder", där även morötter och rent melass ingår.
Socker/näringsinnehållet i gräs varierar väldigt mkt beroende på utvecklingsstadium, ljus, temperatur, växtplats, näringstillgång. Så innehållet där kan du inte jämföra med betfor överhuvudtaget.

Ja du... Själva betfibern i sig är säkert nyttig, men de har ju tillsatt 30% melass i betfor =socker. Smaka själv, det är rätt gott... och sött!

Socker/näringsinnehållet i gräs varierar väldigt mkt beroende på utvecklingsstadium, ljus, temperatur, växtplats, näringstillgång. Så innehållet där kan du inte jämföra med betfor överhuvudtaget.

Betfor brukar räknas till ett mellanting mellan grovfoder och koncentrerat foder.
Betfibern innehåller inte mkt socker. Om man inte vill ge melassen behöver man inte ta med blötläggningsvattnet.

Det är klart att man måste kunna jämföra betfibrer med gräs när det gäller sockerinnehållet. Bara för att gräsets sockerinnehåll varierar så betyder inte det att det i allmänhet/genomsnitt innehåller mindre socker. Det var ju just mängden socker som diskuterades. Det är snarare så att gräset borde vara lite jobbigare för hästen pga den stora variationen. Och det vet vi ju att en del hästar reagerar på.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
734
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Linda_A
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 472
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar