T
Tola
Jag undrar hur pass mycket gräs får hästen i sig om man använder en betesreducerare?... Får dom i sig så pass mycket eller bör man ge dem hö också?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min kuse är en fånghäst, jag är nästan helt säker på att han får av sig betesreduceraren, då mat är allt för honom. Hade ju kankse kunnat ha honom i en avbetat hage, problemet där är att han blir ensam (vilket han inte vill) och han skulle säkert ta sig ut=/
Några förslag?
Min conenmara gick två hela somrar med betesreducerare. Hon drack i badkaret som de andra, hade lite svårt med saltstenen så det fick hon extra. Kliade manke, busade och var som vanligt. Hon var ARG på greenguarden första dagen men sen var det inga problem. Den togs av en stund varje dag för intag av mineraler och sattes sedan på igen. Detta gjorde stallägaren på lös häst i hagen, hade hon avskytt den så mkt hade hon kunnat gå sin väg.
Jag tycker det är ett bra alternativ om de inte får skav och heller inte lyckas ta av sig den!
Spinner vidare på detta...
Jag testade betesreducerare förra sommaren. det största problemet jag såg var att hästen inte kan "kommunicera" med munnen, dvs. bita ifrån om det behövs, klia kompisen osv. Min valack som är hög i rang kunde inte göra något när unghästen kom och började nafsa honom i ansiktet, trots att han stod med öronen tätt bakåtstrukna. För mig kändes det nästan plågsamt att se det, och att unghästen dessutom pillade av den hela tiden gjorde att det inte funkde för mig.
Därför ska man vara försiktig med att låta den gå i en avbetad hage. Då ska den nog vara avbetad så det inte finns ngt kvar (här menar jag utan betesreducerare). Vad jag vet är man fortfarande lite osäkra på vad som egentligen orsakar fång men de flesta fånghästar insjuknar pga av bete. Man tror att det beror på för mkt intag av olika lättlösliga kolhydrater där fruktan är en av dem som hästar ej bryter ner på "rätt" sätt.
Men en riskfaktor som jag tror nästan är bevisad som riksfaktor är övervikt. Så det är inte bra om hästen äter för mkt gräs för då kan den hamna i riskzonen för fång även om gräsätandet inte är den utlösande faktorn.