Tillräckligt intag med betesreducerare?

T

Tola

Jag undrar hur pass mycket gräs får hästen i sig om man använder en betesreducerare?... Får dom i sig så pass mycket eller bör man ge dem hö också?

Sv: Tillräckligt intag med betesreducerare?

Jag tror det finns en paragraf/lag att den endast får bäras halva dygnet, men jag vet inte vart jag får belägg för att jag tror det utan erinrar mig bara. Man har gjort studier med betesreducerare och funnit att den kan upplevas stressande för hästen, då den hämmar naturligt beteende så som att kunna klia sig och andra, och att hästen upplever att den inte får i sig den matmängd den egentligen avser.

kanske kan ngn annan fylla i alternativt hänvisa till källa för mina påståenden :D

Det är ju en enorm skillnad på bete och bete. Samma när det gäller hästen.

Ett normalkraftigt bete, som inte bara är skäppor, utan mat kan ju gämföras med att vi skulle äta ett julbord varje dag.

Då är det inga problem med betesreducerare.

Min kuse är en fånghäst, jag är nästan helt säker på att han får av sig betesreduceraren, då mat är allt för honom. Hade ju kankse kunnat ha honom i en avbetat hage, problemet där är att han blir ensam (vilket han inte vill) och han skulle säkert ta sig ut=/

Några förslag?

Min kuse är en fånghäst, jag är nästan helt säker på att han får av sig betesreduceraren, då mat är allt för honom. Hade ju kankse kunnat ha honom i en avbetat hage, problemet där är att han blir ensam (vilket han inte vill) och han skulle säkert ta sig ut=/

Några förslag?

det finns flera olika sorter betes reducerare, fanns ngn redovisning i ridsport inför förra sommaren bland annat, vissa satt betydligt bättre än andra...
om det var min skulle jag hellre ha den i en nedbetad/magert bete hage. fast inte ensam. Kan du inte låna in ngn annan fånghäst - liten ponny eller liknande? Det brukar vara många med samma problem som kanske skulle vara intresserade av att få en gemensam lösning. bara en tanke......

Han står i ett stall med 2 boxar, dvs 2 hästar varav han är den enda som haft fång, men annars hade det ju kankse varit en ide.

Tänkte testa en Green Guard, det verkar som om många rekomenderar den.

Men så är ju frågan om han får i sig tillräckligt, eller om man ska ge han hö också?

Nja jag menade snarare att kanske låna in en häst utifrån....

Jag skulle ge hö, det gör jag åt min. Han har fått prova betesreducerare en del av dan, en del av dan på magert bete o sen sova inne med hö, har fungerat bra, tror magen mår bättre om hästen får lite torr hö att äta oxå. Sen på sen sommaren behövde han inte betesreduceraren men fick varje dag hö att tugga på.
Men allt beror ju på hur du tänkt det hela, om det är kraftigt bete, om han ska gå där dygnet runt osv. Min måste in eller stå i gräsfri hage när han ska äta höet annars ratar han det.

Håller med Maisan :bow:

Betesreducerare kan man behöva stå ut med under ett par timmar i gräshage. Men ta sedan in (eller till icke gräshage) och ge hö. Då minskar du risken för att få en instabil mage och det blir också det trevligaste för hästen. Den behöver få äta fritt under minst ett par timmar.

Instämmer i detta förslag. Det är plågsamt för hästen med betesreducerare mer än ett par timmar. Sätt ut annons om bete/hage för fånghäst eller lättfödd ponny så kanske du kan ha honom på magert bete dygnet runt.

missar vi inte en viktig sak? Vad är det som orsakar fång?

Inte är det hö eller gräs iallafall, utan socker har de ju kommit fram till nu. Socker finns det gott om i nytt gräs. Är man rädd för der ska man ju inte låta hästen gå i hage under grästillväxten, utan vänta till juni juli kanske.
En viktökning kan väl även den utlösa fång, eller göra själva fånganfallet värre genom trycket på hästens hovar..
Men det är ju inte matintaget som gör att hästen inte får fång, utan vad den äter.

Därför ska man vara försiktig med att låta den gå i en avbetad hage. Då ska den nog vara avbetad så det inte finns ngt kvar (här menar jag utan betesreducerare). Vad jag vet är man fortfarande lite osäkra på vad som egentligen orsakar fång men de flesta fånghästar insjuknar pga av bete. Man tror att det beror på för mkt intag av olika lättlösliga kolhydrater där fruktan är en av dem som hästar ej bryter ner på "rätt" sätt.

Men en riskfaktor som jag tror nästan är bevisad som riksfaktor är övervikt. Så det är inte bra om hästen äter för mkt gräs för då kan den hamna i riskzonen för fång även om gräsätandet inte är den utlösande faktorn.

du har rätt - det finns ju olika typer av fång dvs fler anledningar som orsakar. Halten av fruktan är ju det som är direkt gräsrelaterat precis som du säger, och vad jag förstår så påverkar en sån sak som väder temperaturer fruktanhalten i gräset, (frostnätter på sensommaren/tidig höst sägs vara otroligt riskframkallande, då fruktan halten stiger i samband med frosten), så precis som du säger så är det nog så att det gäller att hålla gräset nere till minimum om det är den typen av fång man fruktar...

finns ju många trådar i ämnet om vi nu frångår själva betes reduceraren och styr in på vad som orsakar fång.

tack för ett välformulerat och väl insatt inlägg :bow:

Spinner vidare på detta...

Jag testade betesreducerare förra sommaren. det största problemet jag såg var att hästen inte kan "kommunicera" med munnen, dvs. bita ifrån om det behövs, klia kompisen osv. Min valack som är hög i rang kunde inte göra något när unghästen kom och började nafsa honom i ansiktet, trots att han stod med öronen tätt bakåtstrukna. För mig kändes det nästan plågsamt att se det, och att unghästen dessutom pillade av den hela tiden gjorde att det inte funkde för mig.

Min conenmara gick två hela somrar med betesreducerare. Hon drack i badkaret som de andra, hade lite svårt med saltstenen så det fick hon extra. Kliade manke, busade och var som vanligt. Hon var ARG på greenguarden första dagen men sen var det inga problem. Den togs av en stund varje dag för intag av mineraler och sattes sedan på igen. Detta gjorde stallägaren på lös häst i hagen, hade hon avskytt den så mkt hade hon kunnat gå sin väg.

Jag tycker det är ett bra alternativ om de inte får skav och heller inte lyckas ta av sig den!

Min conenmara gick två hela somrar med betesreducerare. Hon drack i badkaret som de andra, hade lite svårt med saltstenen så det fick hon extra. Kliade manke, busade och var som vanligt. Hon var ARG på greenguarden första dagen men sen var det inga problem. Den togs av en stund varje dag för intag av mineraler och sattes sedan på igen. Detta gjorde stallägaren på lös häst i hagen, hade hon avskytt den så mkt hade hon kunnat gå sin väg.

Jag tycker det är ett bra alternativ om de inte får skav och heller inte lyckas ta av sig den!

Gav ni hästen extra mat i form av hö eller fick hon/hon i sig tillräckligt iaf?

Spinner vidare på detta...

Jag testade betesreducerare förra sommaren. det största problemet jag såg var att hästen inte kan "kommunicera" med munnen, dvs. bita ifrån om det behövs, klia kompisen osv. Min valack som är hög i rang kunde inte göra något när unghästen kom och började nafsa honom i ansiktet, trots att han stod med öronen tätt bakåtstrukna. För mig kändes det nästan plågsamt att se det, och att unghästen dessutom pillade av den hela tiden gjorde att det inte funkde för mig.

Han står med med en annan häst och de e snälla mot varandra, visst att den andre hästen vill ha igång min kuse ibland då brukar han hota med att bita i bakbenen =) annars e de väldigt snälla mot varandra.

Därför ska man vara försiktig med att låta den gå i en avbetad hage. Då ska den nog vara avbetad så det inte finns ngt kvar (här menar jag utan betesreducerare). Vad jag vet är man fortfarande lite osäkra på vad som egentligen orsakar fång men de flesta fånghästar insjuknar pga av bete. Man tror att det beror på för mkt intag av olika lättlösliga kolhydrater där fruktan är en av dem som hästar ej bryter ner på "rätt" sätt.

Men en riskfaktor som jag tror nästan är bevisad som riksfaktor är övervikt. Så det är inte bra om hästen äter för mkt gräs för då kan den hamna i riskzonen för fång även om gräsätandet inte är den utlösande faktorn.

Det finns en stor hage bakom huset där jag har hästen, i vinter har vi bara användt en liten del av denna hage och just nu så går de halva dygnet uppe på den andre delen och betar av de långa men gamla gräset som var kvar sedan förra sommaren.

Poängen var ju att begränsa matintaget... Hon klarade sig utmärkt på dygnet runt bete med greenguarden, inget tillskott:

Första sommaren, avelsdiplom (augusti)
980d4c87.jpg

Andra sommaren, BIS i juli
patsybis.jpg

så fin!!=)

Jo visst ska de begränsa, men det kan ju begränsa så de inte blir det intaget han skulle behöva.

Liknande trådar

Foder & Strö Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 029
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka