Tillräckligt intag med betesreducerare?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tola
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 4 671
Sv: Tillräckligt intag med betesreducerare?

Det märker du ju. Om det blir för lite, lägg till lite hö eller så. Men tar man av den halva dygnet t ex så betar de ofta som tokar den halvan av dygnet de är utan. Bättre med "grushage" (eller liknande) och hö i så fall, den delen av dygnet han inte beta

Beror väl på vilket magert bete som avses, ett nerbetat eller ett med "mager växtlighet". Jämför t ex Lojsta hed etc där russen får leta efter maten. Skulle det betet vara fett skulle russen se ut som ballonger! Berg och kuperad terräng, skog och sly, mindre bördigt naturbete skulle både fånghästar och lättfödda hästar ha glädje av.

Försöker ta upp denna tråden igen...

Igår satte jag på betesreduceraren på min kuse för första gången, han fattade inte hur han skulle göra för att äta, han försökte mest att få av sig den...
Jag vet ju att man har reduceraren för att minska intaget, men han behöver ju ändå få tillräckligt. Än är de inte utsläppta dygnet runt så nu kan man ju lösa det med att ge höet. Men sen kommer han ju dissa höet om man lägger ut det till honom, och eftersom han inte går att ta iväg från den andre hästen så undrar man ju om nån har nån ide?

du har rätt - det finns ju olika typer av fång dvs fler anledningar som orsakar. Halten av fruktan är ju det som är direkt gräsrelaterat precis som du säger, och vad jag förstår så påverkar en sån sak som väder temperaturer fruktanhalten i gräset, (frostnätter på sensommaren/tidig höst sägs vara otroligt riskframkallande, då fruktan halten stiger i samband med frosten), så precis som du säger så är det nog så att det gäller att hålla gräset nere till minimum om det är den typen av fång man fruktar...

finns ju många trådar i ämnet om vi nu frångår själva betes reduceraren och styr in på vad som orsakar fång.

tack för ett välformulerat och väl insatt inlägg :bow:

Tillväxt i gräset och annat som "stressar det" (ex frost) gör att fruktanmängden ökar. I gräs som är väldigt nedbetat, och som därför hela tiden försöker växa, borde fruktanerna också vara höga i!?
En fånghäst ska inte svälta! Den har samma näringsbehv som en frisk häst! Det är a och o att långsamt introducera ett nytt foder och likaså gräset på våren, men att hålla hästen på minimalt med gräs en del av dygnet och låta den beta en annan del, låter inte bra för balansen i magen. Bättre att den får gå på ett magrare bete (tex äng/skog) hellre än insådd vall, så den kan äta men inte blir tjock. risken med att ha hästen på ett bete där det i stort sett inte växer nåt är ju att den ger sig på växter som den normalt sett skulle låtit bli och giftiga växter kan också orsaka fång...

En fånghäst ska inte svälta! Den har samma näringsbehv som en frisk häst! Det är a och o att långsamt introducera ett nytt foder och likaså gräset på våren, men att hålla hästen på minimalt med gräs en del av dygnet och låta den beta en annan del, låter inte bra för balansen i magen. Bättre att den får gå på ett magrare bete (tex äng/skog) hellre än insådd vall, så den kan äta men inte blir tjock. risken med att ha hästen på ett bete där det i stort sett inte växer nåt är ju att den ger sig på växter som den normalt sett skulle låtit bli och giftiga växter kan också orsaka fång...

Tanken är naturligtvis inte att den ska svälta utan att den långsamt ska vänja sig vid gräs. Resten av tiden får min häst hö, halm, lite lusern och betfor dvs samma som under vintern. Min häst går på "magert" bete, inte på vall några timmar om dagen. Men var hittar du magert bete just vid denna tiden, denna försommar? Jag kan inte låta henne gå där dygnet om det blir för häftigt. Jag har också tänkt på att det är möjligt att det blir obalans i magen av att hon bara går där del av dagen. Men någonstans måste det bli praktiskt genomförbart även om jag är beredd på mycket extra arbete för att hon ska ha det bra. Hon får även bakjäst varje dag denna period.

Min häst äter hö med betesreduceraren på... Hann inte få av den innan hon började käka och det gick hur bra som helst! Mina har aldrig ratat hö även när de går i supergrön hage!

Försöker ta upp denna tråden igen...

Igår satte jag på betesreduceraren på min kuse för första gången, han fattade inte hur han skulle göra för att äta, han försökte mest att få av sig den...
Jag vet ju att man har reduceraren för att minska intaget, men han behöver ju ändå få tillräckligt. Än är de inte utsläppta dygnet runt så nu kan man ju lösa det med att ge höet. Men sen kommer han ju dissa höet om man lägger ut det till honom, och eftersom han inte går att ta iväg från den andre hästen så undrar man ju om nån har nån ide?

Får han i sig 'för lite' med gräsreduceraren kommer han inte dissa höet.

Mina har avancerad våranorexi och äter knappt alls silage. De hålle rpå och vänjs in på betesvallen, går nu 5 h/dygn. Ponnyn med munkorg. Övrig tid går de på gräs men sparsamt, och med fri tillg på silage.

Sen han fick munkorgen den lille, så det FÖRSTA han gör när de kommer tillbaka i vinterhagen är att gå och äta silage. Kompisen står och rapar nästan och är tvärmätt och tvärtrött. Ponnyn är HUNGRIG och får inte i sig så mkt gräs under de där timmarna.

Det återstår att se om han får i sig tillräckligt sen när de släpps helt på betet, annars får jag öka hålet i reduceraren så han får i sig mer.

kl

har en fråga om betesreducerare, hästarna kan väl inte klia sig med dom på sig? hur funkar de då på bete med massor av insekter och svettigt osv som kliar?

Två av mina hästar gick med betesreducerare förra sommaren. De hade inga som helst problem med att äta, klia sig, klia på hästkompisarna, bevaka platsen i rangordningen osv.

Immer

hur länge kan man ha denna på hästarna utan att riskera att de får för lite mat egentligen?.

vissa av er här verkar ju ha "munkorgen" på dygnet runt??? hur vet man att hästen inte får i sig för lite mat och får kolik och dör då? känns lite läskigt att leka med naturen.

hur stora hål har ni? de måste väl gå på ganska högt bete för att få in nåt i hålet och kunna bita av eller?

*kl*

Min lilla kliar sig rätt obehindrat med munkorgen, men den där 'finlirskliningen' går ju bort. Än har han dock inte kliat hysteriskt bara för den tas av eller så heller.

Min ena häst fick fång och veterinären ordinerade munkorg, och då tyckte vi det var lika bra att även kompisen sympatibantade.
Mina hästar fick komma in och slippa munkorgen ett par timmar varje dag. De fick då några kilo hösilage var. I slutet av sommaren fick de beta fritt några timmar för att sedan utöka tiden successivt.
De var rejält överviktiga båda två i början av sommaren med fick relativt snabbt acceptabel vikt och form, de reds 4-5 gånger i veckan.
Den betesbegränsare de hade var av Globusmodell, dvs grimma med munkorg. Jag gjorde inte hålet i botten större, det fixade hästarna själv efter hand som materialet blev något slitet.
Betet får inte vara för högt, då viker sig grässtråna och blir svårare att få in i hålet.

Får han i sig 'för lite' med gräsreduceraren kommer han inte dissa höet.

Sen han fick munkorgen den lille, så det FÖRSTA han gör när de kommer tillbaka i vinterhagen är att gå och äta silage. Kompisen står och rapar nästan och är tvärmätt och tvärtrött. Ponnyn är HUNGRIG och får inte i sig så mkt gräs under de där timmarna.

Ja precis får han i sig för lite så dissar han ju inte höet, men det jag menade var att om man få släpper tillbaka dem i den hagen de går nu i å låter honom äta så äter han av de gräset som finns istället för höet. Har dem inne om nätterna ännu å då får han ju höet, men sen när de går ute...
Sen har jag ett problem till då han inte tycks hitta den rätta tekniken att äta med betesreduceraren. Han försöker inte ens och när han försöker blir han skitarg.

Titta på första sidan i tråden. Där är bilder på min ponny som gått dygnet runt med GreenGuard. Ena bilden tagen i augusti efter nästan tre månader med munkorg och den andra bilden efter ca två månader med munkorg.

Dygnet runt.

Tänk hur hon hade sett ut utan :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage... 2 3
Svar
56
· Visningar
3 177
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 178
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 083
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka