H

HoppFantasten

Hur får jag hästen att lita på mig? Jag rider två arabtjejer som båda är väldigt intresserade av allt annat som sker runtomkring både ute i skogen och i paddock. Är det något nytt så blir de rädda, bockar, försöker dra iväg, lättar på framdelen osv.
Om jag rider med någon annan som går iväg efter ett tag så måste den ena följa med, hon blir helt galen, men om vi är ensamma från början så är det okej.
Det är ett ganska stort hinder eftersom jag vill att de ska lyssna på MIG, och koncentrera sig på MIG där jag sitter, istället för att kika efter saker att blir rädda för.. (de blir rädda på riktigt för det mesta). När de väl lyssnar så kan vi jobba ordentligt och det går mycket mer avslappnat. Jag skulle vilja ha tips på saker man kan göra för att hästen ska känna sig mer avslappnad i mitt sällskap, gärna i allas sällskap ( ;) ), och kunna lita på mig även om jag sitter på ryggen!

Det kanske finns fler med samma problem.. så ni smarta människor, ex. Tintilar som sa;
Övertyga hästen om att du är lejontämjaren , HUR ska jag övertyga henne om det?

Sv: Tillit.

Var avslappnad själv och se till att du andas. Djupandas långt ner i magen. Gärna överdriven avslappning när hästen börjar bli spänd. Titta åt ett annat håll än det som hästen är rädd för och visa tydligt att det inte är något som bekymrar dig.
Om du nu tänker på hur du själv gör med din kropp på detta sätt så kommer det med tiden att bli bättre och bättre. Men jag har själv två arabdamer och jag vet att det inte alltid är det lättaste. Men det går till slut och alla är individer och en del mer hispiga än andra. Mitt ena sto har det tagit 5 år att få lugn, medan det andra har jag haft i 3 månader och hon är lika lugn som den första.
Hälsning Maja

Jag försöker att inte bry mig, och tex. leta efter saker som de kan bli rädda för så det gör jag inte.. men finns det inga övningar man kan göra från tex. marken? För att visa att jag är ledaren?

Jag går alltid framför hästarna och försöker de gå förbi sätter jag bara ut en armbåge så att det blir blockerat men det känns inte precis som att det räcker till, vilket det antagligen inte gör ;)
De blir 5 respektive 6 år iår, den ena har jag ridit sen hon var 3½..

Om jag vore du så skulle jag lägga ridningen på hyllan ett tag.
Om inte hästen har förtroendet för dig på marken så är det kört.
Jag brukar alltid köpa mina hästar som ohanterade 2 åringar eller att dom är vanvårdade. Man får så mycket anti-stress tid med dom då.
Ett helt år utan krav. Min förra häst var en fullblods arab som jag köpte som två-åring. Vi började med att bara vara ute och knalla för hand i nån månad, utan krav. Var bara ute och lärde känna varandra. Så hon fick se att inget är att vara rädd för, bilar etc.
Sen började jag tömköra henne på vägen och i skogen. Så att hon skulle lära sig att lita på sig själv, bygga upp ett självförtroende.
När det flöt på så började vi longera med lina, så hon skulle lyssna på mig och lära sig alla komandon. När hon lärt sig det så tog vi bort linan och jag "longerade" henne i fritt tillstånd. Red in henne helt problemfritt efter betet sommaren hon fyllt tre.

Det viktigaste är att ni för en bra komminaktion på marken. Utsätt hästarna för "farliga" situationer, sånt du vet att dom reagerar på. Låt hästen ta initiativet ur det och visa vägen och visa att du finns där och pressa aldrig hästen till något. Var lugn hela tiden och tappa aldrig någonsin humöret på den. Det verkar ju som om dina hästar varit med om något och provocerar dig för att dom förväntar sig något som dom blivit utsatta för tidigare.
Börja med att gå med dom en bit och sitt upp efter att ni promenerat ett tag, rid en bit och försök ha hästen så lugn som möjligt, sitt sedan av och upprepa. Detta är mitt råd.

Men som sagt, det viktigaste är att du har en så harmonisk häst att hantera på marken innan du försöker rida den, annars kan det sluta i katastrof.
Hoppas du blivit lite klokare på det här svaret. Hör gärna av dig om du vill diskutera mera. Glad om jag kan hjälpa till :p

Najtan Tabac/ The coolest horse

Jo men på marken är det inga problem, och förut var 3åringen (nu 5) lugn och fin efter ett tag och lärde sig lita på mig. Om jag sa att det inte var något läskigt så var det helt enkelt inte det.. men nu är hon förändrar igen.

Sen är det ju lite jobbigt eftersom paddocken är mellan 2 hagar och bredvid lite skog, då är det ju både hästkompisar och läskiga saker här o var :p
jaja.. vi får fortsätta jobba på det..

Och tömköra kan jag inte eftersom jag inte har tillgång till de resurserna..

HoppFantasten skrev:
Och tömköra kan jag inte eftersom jag inte har tillgång till de resurserna..

Det är bara att ta två longerlinor och trä dom igenom stigbyglarna. Inge komplicerat alls. :banana:

Det kanske finns fler med samma problem.. så ni smarta människor, ex. Tintilar som sa;
Övertyga hästen om att du är lejontämjaren , HUR ska jag övertyga henne om det?
Oj, det där sista var jag inte beredd på. :o Tänk att någon ibland ser ngt som jag har skrivit. :angel:

Alltså, egentligen brukar jag inte svara på sånna här inlägg. För det är för mycket små detaljer som måste tas upp och det slutar med att läsaren dör innan h*n fattar vad jag menar. :smirk: Hur man bygger en relation mellan människa och häst där människan har flockens "ledarroll"/"guideroll"(lejontämjaren), utan hjälp av tränare på plats, kräver kunskap i hästens tänkande, flockbeteende, allmänna beteende, instinkter, kroppsspråk - allt vad en häst är. Skulle jag försöka skriva det här skulle du ändå inte få ordentligt med kunskap(pga. jag har mycket kvar att lära) och dessutom skulle nog bukefalos kollapsa innan jag kommit halvvägs. :cool: Därför avstår jag att beskriva det såhär i en tråd.

Däremot, om du har en tränare, eller ngn som kan hjälpa dig under "vägen" så blir det mycket enklare. En häst är en individ som inte liknar någon annan, därav handlar/tänker/känner den inte exakt likadant som en annan häst. För att då kunna veta hur du ska agera när en häst svarar på ett sätt måste du förstå vad den säger och hur den tänker. Har du däremot en tränare som tolkar hästen åt dig så kan h*n även säga hur du ska agera och förklara varför och vad du säger. Du får då fakta för just det som du behöver under "vägen" och slipper lära dig "allt".

"Övningar" är jag lite skeptisk mot i många fall. Många sk "nh-övningar" är inte alls vad man tror att de är och ger hästen helt andra signaler än vad man tror. Och efter som att du aldrig kan veta vad en häst svarar så kan du ju inte veta hur du ska gå vidare i övningen när du fått hästens svar. Jag använder dock också en del "övningar" men dessa är baserade på hästens verkliga beteende och jag har tagit reda på hur de fungerar och vad de signalerar till min häst. Och jag går vidare på olika sätt med olika hästar, beroende på vad just de är för individer och svarar på mina signaler.

Oj, nu blev det många rader med mest "såhär komplicerat är det, bry dig inte om att ens försöka" -kommentarer. :angel: Absolut tycker jag att du ska försöka, men det krävs intresse från din sida. Ärligt talat är det inte så jobbigt och komplicerat som det låter. När man lär sig grunderna gäller det att kunna tnka logiskt, så löser man det mesta utan att behöva "övningar" som man fått på papper från ngn nh-fantast. Fråga hästen när ni får problem, den vet.

Du kan utgå från att en häst ljuger inte, en häst jävlas inte. En häst gör allt av en anledning och är helt ärliga i sina handlingar. Våld däremot kan få den att dölja sin vilja, men när det väl går för långt över gränser, så smäller det stort och fort utan förvarning.

Övningar finns att använda när man vill skapa en bra grund med sin häst, om det inte är mer extrema fall men ex. riktigt ranghöga hästar. Jag skulle kunna komma med små råd om du är intresserad, men helst via pm då, för det är lättare att följa upp. Du behöver ju inte ta till ngt som jag föreslår, men då har du iaf någonting att se kritiskt på och fundera över. Kanske utveckla till någonting bättre?

Du är välkommen at pm:a som sagt. Lycka till! :bow:

/ttl :cool:

Och föresten.. tömköra med syftet att lära hästen gå först och lita på sig själv, kan man göra med endasr grimma och longerlina. ;) Kräver lite mer kroppsspråk vilket gör att det liknar mer hästens riktiga bettende.

kul att du tog upp det här! jag, eller hästen jag rider, har ett lite liknande problem. det är också en arab, förresten. vad det gäller det där med att hästen inte vill bli lämnad ensam efter att ha varit två eller flera, men att det går bra om man är själv från början, det känner jag verkligen igen! han blir helt galen... :eek:
för oss går det också bra om vi var ensamma från början och sen lämnar t.ex. ridhuset först, att vi inte blir lämnade själva helt enkelt. alltså har jag gjort så att när någon har varit på väg så att vi skulle ha blivit själva, så har vi gått med, gått ut från ridhuset, gått runt lite på gården och sen gått in igen. då är han fortfarande fundersam och inte så koncentrerad, men det GÅR i alla fall. jag har bara gjort det någon gång, men jag vet inte om det egentligen är någon bra grej, om det är brist på tillit som är det grundläggande problemet. jag har börjat jobba mer från marken nu i alla fall, men det är svårt när jag bara rider några gånger i veckan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama