Tillit till varandra?

H

HallonDoft

Jag fick för ett par veckor sedan hem min underbara varmblods herre, han är hur snäll som helst och har än så länge inte hittat på några hyss! :)
Har gått super från början, går med på all hantering och är väldigt väluppfostrad.
Men nu till frågan, hur bygger man en fin relation till sin häst?
Så man får en "Du och jag" känsla med sin häst, bygger en tillit till varandra.
Jag vill ju att han litar på mig lika mycket som jag litar på honom, att han utan tvekan kommer fram i hagen osv.
Han är ganska rädd om sitt huvud och vill inte att man borstar honom eller klappar honom där, jag vill att han litar på att jag inte ska göra honom något ont...
Kanske fåniga frågor men det är alltid kul med tips och råd från mer erfarna hästägare!

Sv: Tillit till varandra?

I min filosofi kan man bara styrka sin relation genom att närvara/dela och uppleva saker tillsammans... För varje grej ni får uppleva ihop stärks era band och tilliten kommer sakta men säkert... Ni kommer att testa och känna av varandras gränser och temperament och genom det kommer ni även skapa band mellan er som blir starkare för varje gång....Kunskap ger trygghet trygghet ger tillit, tillit ger trygghet som ger kunskap... med andra ord... ni bygger en cirkel av er relation som i sin tur kommer bära genom svårigheter...Inget kommer gratis och detta kan ni endast uppnå genom att umgås och utöka eran gemensamma tid tillsammans...

Tackar tackar! Då är vi på rätt väg, herrn och jag! :D

I min filosofi kan man bara styrka sin relation genom att närvara/dela och uppleva saker tillsammans... För varje grej ni får uppleva ihop stärks era band och tilliten kommer sakta men säkert... Ni kommer att testa och känna av varandras gränser och temperament och genom det kommer ni även skapa band mellan er som blir starkare för varje gång....Kunskap ger trygghet trygghet ger tillit, tillit ger trygghet som ger kunskap... med andra ord... ni bygger en cirkel av er relation som i sin tur kommer bära genom svårigheter...Inget kommer gratis och detta kan ni endast uppnå genom att umgås och utöka eran gemensamma tid tillsammans...

Kunde inte sagt det bättre själv! :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 392
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30