Tillgång till vatten?

Sv: Tillgång till vatten?

kl

Våra hästar har alltid vatten dygnet runt. Men på sommaren då de går i stor hage går de bara och dricker 1-2 ggr per dygn. Det är ganska onormalt och tecken på en tråkig hage anser jag om hästarna går och dricker stup i kvarten. I boxen är det annorlunda, men där har de förmodligen det ganska tråkigt.

Hinkar med lock och en bil gör det enkelt att föra vatten en längre sträcka :) vi har sirapshinkar (?) som rymmer 2-3 stycken 10-liters hinkar med vatten och har lock som förseglas, superbra :)

Jag tycker det inte ens är någon fråga om att hästar ska ha tillgång till rent vatten dygnet runt.

Tillägg till tidigare inlägg angående att vattna hästarna på vintern, som någon sa nöjer sig många hästägare med att "hästar äter snö, inte behöver de vatten", detta är orsaken till varför andelen kolikfall ökar under vinterhalvåret...

Hur stora vattenkar har hästarna egentligen? Om det nu hinner ta slut trots att stallägaren fyller på varje dag :/.

Har 2 hästar och en stor murarbalja på 70L, räcker över dagen utan att hästarna tömmer den oavsett temperatur ute.
Har ni så långt till hagen så är det ju kanske lönt att köpa in en vattentank som ni kan sätta på en vagn eller köra ut med traktor t ex, så den står ute vid hagen och så ni har vatten för åtminstone 3 dagar.

Det är ute på sommaren/hösten.
Har frågat henne varför och hon sa att hon fyller på 2 gånger per dag..
Alla ska hjälpas åt med det men lite svårt å fylla på när de inte finns vatten.
Då får jag bära på tunga dunkar 1 km vilket känns orimligt i längden.
Kommer istället flytta hästen till ett stall där det ingår vatten i hyran.

Finns det inte väg fram till hagen? Eller varför måste du bära dunkar 1 km?

Jag har 18 km till vatten (tar hemifrån) när hästen är på betet. Är väl inga problem att fylla dunkar, slänga in i bilen och lasta ur vid hagen. Om alla ska hjälpa att fylla så antar jag att alla även ska hjälpa att det finns vatten där. Du kan ju inte förvänta dig att alla andra ska bära dunkar i 1 km men inte du?

Jag skulle inte acceptera det, vill att mina hästar ska ha tillgång till vatten dygnet runt. tur att man sköter sånt själv. Förstår din irritation.

Nu har jag min häst hos en nära kompis och det känns lite dumt att påpeka detta. Då kanske hon tolkar det fel, som att hon är dålig på att sköta hästarna.. Känns lite känsligt iaf..
Det där är en anledning till att jag inte vill ha några direkta vänner i stallet, mycket lättare att få sagt vad man tycker utan att vara rädd för att någon ska ta det fel. Men nu är det som det är och tar din vän det fel så är det så. Hästen behöver ju vatten. Ofta måste man vara väldigt rak och tydlig för att verkligen få fram att det är viktigt och inte något som det är okej att slarva med.
Det är ute på sommaren/hösten.
Har frågat henne varför och hon sa att hon fyller på 2 gånger per dag..
Alla ska hjälpas åt med det men lite svårt å fylla på när de inte finns vatten.
Då får jag bära på tunga dunkar 1 km vilket känns orimligt i längden.
Kommer istället flytta hästen till ett stall där det ingår vatten i hyran.
Hur fyller hon på vatten? Finns ingen slang eller liknande? Går ju att sätta ihop slangar så dom räcker även om trycket ofta blir väldigt lågt.

Sen verkar det ju som missförstånd också? Det är meningen att ni ska hjälpas åt, men ändå påstår hon att hon fyller vattnet 2 ggr/dygn? Varför gör hon det om det är meningen att ni ska hjälpas åt? Känns som att det är mera troligt att det är hon som klagar att ingen annan hjälper till, hade jag gjort ifall jag fick fylla på 2ggr/dygn när det är meningen att ni ska hjälpas åt.

Känns som att ett stallmöte hade varit en bra idé där ni reder ut vad som egentligen gäller.

Senast ändrad:

Jag tycker att det är en vansinnigt dålig "lag" att en häst ska kunna dricka sig mätt på vatten 2ggr/dag. Rätt tråkigt om hästen blir törstig någon gång mellan detta.

Nu för tiden så kan man ju lösa detta så lätt med thermobar el liknande. Sommaren så ställer man helt enkelt ut ett kar stort nog att räcka dygnet runt.

Skulle aldrig låta mina hästar stå törstiga eller vara tvungna att äta snö för att man inte orkar/tycker det är för dyrt med smarta lösningar.

TS: Förstår att det är irriterande om detta ska ingå. Ta upp med stallägaren om större vattenkärl.
Hoppas det löser sig :)

Det kan vara betydligt klurigare när man är inackorderad. Jag äger t ex en thermobar själv, förra vintern kunde jag inte ha den inkopplad för det fanns inget eluttag inom rimligt avstånd från hagen.
Har man en kolikbenägen häst kanske man för sin egen skull borde se till att inackordera i ett stall där stallägaren också är noga med vattnet.
Men så länge det inte faktiskt blir problem av det finns det väldigt mycket annat att väga in vid val av stallplats.
(Har lyxen just nu att ha uppvärmda vattenkoppar i hagarna. Men då betalar jag sjukt hög stallhyra mot jag är van vid. :P särskilt som jag inte ens har någon egen box än.)

Något år när jag haft thermobaren i hagen har hästen faktiskt föredragit att äta snö än att dricka ur thermobaren. Efter några månader lessnade jag på att behöva byta vatten och rengöra trots att inget var drucket ur den. Så inte tror jag dom behöver lida av att inte ha vatten i hagen heller.
Bara dom får BRA med vatten resten av dygnet. Hellre hink då t ex än vattenkopp.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 106
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 082
Senast: lundsbo
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
887
Senast: Oknytt
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka