Tillgång till Hö?

E

Edgar

Har två halvblod som går ute året runt med fri tillgång till hö och lada att söka skydd, nu är de flyttade till en hage på ca 2 Hektar, gräset är 10 - 20 cm, undrar nu ifall man skall fortsätta med fri tillgång till hö, de har normalhull och går ca 2 dagar i veckan , då får de pellets samt kornkross
 
Sv: Tillgång till Hö?

Är det tillräckligt med gräs i hagen till hästarna så kommer dom inte att röra höet.
Nytt gräs är godare än gammalt hö.:angel:
 
Sv: Tillgång till Hö?

ja , det växer u fram hela tiden, och är ej upptrampat, men man blir ju lite fundersam för så fort jag visar mig i hagen för daglig koll och att fylla på vattet så kommer de löpande och verkar hoppas på mer mat....men det kan ju vara att de suktar efter något ännu godare ,

det verkar även gilla att äta av trädens bark, det gjorde de även vinter fast de har fri tillgång till hö och fick kraftfoder var gång de tränades
 
Sv: Tillgång till Hö?

Vissa träd har "god" bark så den äter hästar som godis. Vissa träd har andra egenskaper t ex Aspbark lär vara ett för hästar naturligt maskmedel. SÅ varför barken äts kan beror på vad det är för sorts träd.
Sedan tror jag att dom är godis sugna när dom ser dig.
 
Sv: Tillgång till Hö?

Tack , nu känns det lugnare, har nämligen nyligen blivit med egna hästar :bump: har ridit i hela mitt liv , men då har jag inte behövt tänka på foder och dylikt, lite genant :o men man lärs hela tiden genom att våga fråga

Tack tack! ps imponerad av den stora djurgården du har, vad roligt! måste dock vara ett stort arbete. :)
 
Sv: Tillgång till Hö?

Ja det är ju en del jobb men jag har dragit ner på städningen inne i huset, kör in med skottkärran och röjer lite då och då.:angel:
Vi har valt kor och får som inte kräver så mycket extra arbete (går ute mer eller mindre året runt) och då finns tid att lägga på hästarna.
 
Sv: Tillgång till Hö?

Ja livet är ju mycket mer än att bara städa, säger en annan som har städnoja ;) men jag skulle prioritera på samma vis ifall jag var i dina kläder, det du har på din gård är ju livet :) det är nog många som avundas dig, vad använder du åsnorna till?
 
Sv: Tillgång till Hö?

Åsnorna kom hit mest av en slump. Vi hade ett år fått bara ett föl och det var en hingst. Just då hade vi inget lämpligt sällskap till honm när han skulle lämna stoflocken. Så vi var ute och letade efter något passande. Såg en annons om åsnehingstföl och tänkte att om det inte är alldeles för små åsnor så kanske det kan funka. Åsnor kan ju vara väldigt olika höga och vårt föl skulle bli stort så det fick inte vara en för liten kompis.
Sagt och gjort vi åkte och tittade och hittade två små dvägråsnehingstar som var så illa skötta att dom hade kvar vinterpälsen fortfarande i augusti. Vi hade ju ingen som helst användning för dom, men inte kunde vi lämna dom där heller. Så sedan dess bor dom hos oss och gör inte så mycket mer än är otroligt trevliga och inteligenta. Envisa, javisst det är dom, men klokare djur har vi aldrig haft och då har vi haft väldigt många olika sorter.
Så att bli kallad åsna är en ren komplimang!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 851
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 364
Senast: CFrisk
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp