Tillbakaflyttad mer än en vecka på tidigt VUL

Sv: Tillbakaflyttad mer än en vecka på tidigt VUL

Nu kanske inte ni i tråden är sådana, men det verkar inte ovanligt att man "lurar" sig till ett vul bara för att lugna ner sig själv i tidig graviditet.

Och hur menar du med att "lura" sig till ett vul?!

För vår egen del så har jag gjort vul två ggr. En gång vid misstänkt missfall (visade sig dock vara två friska bebisar) och nu senast ett dateringsvul för att få veta hur långt gången graviditeten var så att jag inte skulle missa tiden för att göra ett kub-test.

*KL*

Till er som undrar över varför man gör så tidiga VUL så finns det ju många orsaker. I min kommun får man inte något UL förrän i vecka 18 (det enda). Jag får några extra den här gången på grund av tidigare missfall.

Låter ju ändå lite hoppfullt med tanke på vad ni skriver om att det faktiskt kan ta lite extra tid för ägget att fästa. Så jag hoppas verkligen att jag får se en liten böna nästa gång jag ska dit!

kl

Jag ska göra ett tidigt Ul/Vul nu på tisdag. Dels för att stilla min oro och dels för att se hur många bebisar det är därinne, med tanke på att jag själv är tvilling och har 8 nu levande tvillingpar i min släkt på mammas sida. Jag kommer vara i v 10 då.

Jag tycker inte att det är att "lura till sig" ett vul om man gör det för att man är orolig. Får man det inte beviljat via MVC så kan man ju göra ett privat, och då bekosta det själv. Jag får mitt via MVC utan några som helst problem, min BM tyckte att det var självklart att jag skulle få ett om jag så önskade. Om det kan få mig att faktiskt inse att vi ska få ett barn till och göra så att jag kan släppa oron och faktiskt glädjas åt min graviditet så tycker inte jag alls att det är onödigt. Skulle det visa sig vara något fel så är det också bra att få reda på det nu istället för att gå och tro att allt är bra i flera veckor.

ts: Jag visste precis på dagen när vi gjorde My. Jag blev flyttad en vecka bakåt vid rutin UL. My kom i v 42.

//Julia

Senast ändrad:

Vet du vad det kostar om man betalar för ett själv? Skillnad på pris om det är ett VUL eller UL?

Det är olika beroende på vilken klinik du vänder dig till. Jag har hört priser mellan 200-1000 kr (VUL) Vanliga UL beror på vilken sort du ska göra, det finns ju NUPP, köns-UL, tillväxt osv.

Kolla upp om det finns någon som gör i närheten av där du bor och ring och fråga!

Tyvärr är det så att en graviditet kan lura en.. Jag har själv en tråkig erfarenhet av det. I v. 18-19 ngn gång hade jag en blödning och åkte in för att kolla. De hittade då inget foster.. Jag hade moderkaka, fostervatten och fostersäck och livmodern var stor som i v. 12-13 ungefär. Detta kallas ofostrig graviditet. Artt gå så långt som jag gjorde utan foster är ytterst ovanligt och speciellt eftersom att det aldrig kom igång självt utan jag fick skrapas en vecka senare. Jag var tekniskt gravid, hade utslag på gravtest och gott om hcg hormon. Jag vill absolut inte skrämmas!! Det kan vara bra att känna till, det gjorde inte jag. Nästa gång jag blir gravid kommer jag att få göra ett tidigt vul (v.8-10) för att se att det finns ett levande foster.

Du kan säkert vara lugn- jag kände också så :)
Tyvärr finns det ju naturligtvis fall där fostret dött men kroppen inte stött bort det, min syster har haft två såna missfall. Läkarna kan inte riktigt säga varför det inte börjar blöda eller märkas innan ul.
Hon har 4 friska barn också så det går säkert bättre sen i vilket fall :)

Usch, det är så tråkigt att det hände dig! Saknar dig i vår tråd... Glöm inte att du måste hålla oss uppdaterade med vad som händer med allt! :)

Förstår inte heller varför du måste uttrycka det som att "lura sig till" VUL.

Jag tycker att det är självklart att det är bra om folk som känner sig oroliga får se att graviditen är normal så långt man har kommit. Det är ju faktiskt så att om man har sett ett hjärta slå så är risken för missfall sedan mycket mindre även före v12.

Vid första barnet fick jag ett VUL eftersom vi genomgått fertilitetsutredning (blev gravid spontant dock) - det var läkaren som föreslog det och jag nappade såklart. Detta gjordes i sjunde veckan och visade ett hjärta som slog.

Vid andra barnet tyckte jag det var jobbigt att inte kunna sluta oroa mig för missfall (hade fått ett missfall bara några månader tidigare i v8). Jag fick då ett VUL i samband med inskrivningen i v8 och då såg allt bra ut.

*kl*

Jag tror ni alla har missuppfattat och tagit åt er i onödan av det _saga_ skrev, jag tror inte alls att hon menade att dom som är oroliga på något sätt lurat till sig något VUL.

Jag tror ( obs tror ) att hon menar sådana som lurar till sig VUL genom att deklarera sin oro fastän dom egentligen inte är oroliga men det enda dom vill är att få en bebisshow ( men hur vanligt kan det vara eg ? )

Fy så jobbigt för dej och pappan. Hoppas det inte händer igen. Och jag hoppas på att jag slipper nått sånt.

Jag hade beräknad ÄL på tisdag, testade positivt på onsdag veckan därpå.

Jag blev flyttat fyra dagar. Det skulle innebära befruktning på lördag och positivt test bara fyra dagar efteråt. Nja.

Sonen däremot hade vi ingen koll på och han kom exakt på beräknat UL.

*kl*

Jag tror ni alla har missuppfattat och tagit åt er i onödan av det _saga_ skrev, jag tror inte alls att hon menade att dom som är oroliga på något sätt lurat till sig något VUL.

Jag tror ( obs tror ) att hon menar sådana som lurar till sig VUL genom att deklarera sin oro fastän dom egentligen inte är oroliga men det enda dom vill är att få en bebisshow ( men hur vanligt kan det vara eg ? )

Jag kan inte tolka hennes inlägg på något annat sätt än att hon tycker att mammor som är oroliga "lurar" till sig vul....

Nu kanske inte ni i tråden är sådana, men det verkar inte ovanligt att man "lurar" sig till ett vul bara för att lugna ner sig själv i tidig graviditet.

Det där hade jag tyvärr missat..

Ja då menade hon väl så och då är det bara att beklaga att det finns så lite förståelse ( eller rättare sagt kanske gratta om _saga_ inte var ett dugg oroad i början )

Ser att många får göra VUL pga tidigare missfall, här är de inte alls generösa med sådant. Jag har haft 3 MF (ett innan vårt 4-åriga barn och två därefter) men det blir ingen "särbehandling" för det. Vill jag ha VUL nästa graviditet utan egentlig orsak (oro och tidigare MF är ingen orsak tydligen) får jag snällt sätta mig och åka 12 mil till privatklinik... :confused::crazy:

Ja det är mycket som är olika beroende på vart i landet man bor, rätt knepigt tycker jag :/

Vad konstigt. :/ Här verkar det vara rutin att man får göra ett vul när man träffar läkaren första gången på mvc efter att man har skrivit in sig. Jag och sambon visste inte ens vad det var innan vi kom dit och fick göra ett.

Sjukt att det ska vara på så olika villkor bara på grund av var man bor.

Enligt ÄL så var BF 24 dec, var sedan på ultraljud och då blev det framflyttat till 2 januari men hon ploppade ut 13 januari:)

kl

Min kompis som var gravid med tvillingar via IVF - dvs hon visste exakt pa klockslaget nar hennes agg blev befruktade - blev framflyttad 5 dagar pa ett ul i v.32.

Det har ju att gora med storleken pa embryot/fostret sa aven om man tror sig veta precis nar man hade agglossning etc sa kan man iaf bli fram-eller bakflyttad. Spelar det nagon roll egentligen? Barnet kommer ju nar det kommer liksom...

Det har ju att gora med storleken pa embryot/fostret sa aven om man tror sig veta precis nar man hade agglossning etc sa kan man iaf bli fram-eller bakflyttad. Spelar det nagon roll egentligen? Barnet kommer ju nar det kommer liksom...

Nej för mig spelar det absolut ingen roll när barnet kommer eller när BF blir. Jag ställde frågan eftersom vi ännu inte sett något foster och jag undrade om det var möjligt att det kanske syns om en vecka när jag ska dit igen. Alltså om det kan diffa på dagar fast jag vet när jag hade ägglossning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 733
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 054
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10