Tillbaka med Don Schufro i svensk avel

axel

Trådstartare
Är Sverige det enda land som ej godkänner Don Schufro i aveln p.g.a. pungbråck? Han som har gett så mycket bra avkommor här och i utlandet. Finns det några vetenskapliga bevis för att denna åkomma är genetiskt tingad? Å i sådana fall hellre tvinga folk att kastrera sina unghingstar. Blir det någon defekt på stofölen också? För mig ter det sig som ett möjligtvis miljöfenomen då även Stuteri Blue Hors´andra f.d. hingst Cavan drabbades två ggr. Gör mig klokare....

Sv: Tillbaka med Don Schufro i svensk avel

Det är lite märkligt för en son till en hingst med pungbrock kan bli godkänd men man godkänner inte hingsten. Men åker du till Danmark o betäcker blir din avkomma godkänd!

Bråck över huvud taget även navelbråck anses ha hög arvbarhet. Då tycker jag att vi svenskar ska vara stolta över vår hygienska avel. Man läser på andra trådar här i forumet att en del betäcker ston av bristande kvalitet och bekymrar sig över det, men vad som rimmar illa med det är att man samtidigt tycker att det är förfärligt att vi inte får använda pungbråckshingstar i Sverige. Är det något som är oseriös avel så är det väl att åka över sundet och använda sådana (dj-a hästhandlarfasoner)

Rodde skrev:
Det är lite märkligt för en son till en hingst med pungbrock kan bli godkänd men man godkänner inte hingsten. Men åker du till Danmark o betäcker blir din avkomma godkänd!

Vad jag vet så är både Don Romantic och Bocelli efter honom. Det kan jag tycka är inkonsekvent av hingstnämnden eller vilka det nu är som håller i trådarna.

Senast ändrad:

En hingst som bevisat sig vara en så otroligt god förärvare som Don Schufro borde obönhörligen ges dispens för fortsatt avel i Sverige. Arvbarheten för pungbråck är högst tveksam, studier finns bara på grisar! Vi ser ut som idioter i övriga världen när vi nobbar en sådan stjärna som dessutom ligger högst i vår egen BLUP (för att inte tala om att han ligger högst i Tyskland som har så väldigt många hingstar)! Det är pinsamt men framför allt en enorm förlust för en dressyravel som verkligen är i stort behov av en positiv utveckling.

Brokk anses vara arvelig, og testikkelproblemer generelt anses vara arvelig. Jeg har selv fått en urhingst etter Don Schufro, og jeg vet om en til. Min hest hadde som føll en merkelig væskeansamling der testiklene skulle ha vært, og veterinæren hadde aldri sett noe slikt. Men det kan selvsagt vara helt tilfeldig.

axel skrev:
Är Sverige det enda land som ej godkänner Don Schufro i aveln p.g.a. pungbråck? Han som har gett så mycket bra avkommor här och i utlandet. Finns det några vetenskapliga bevis för att denna åkomma är genetiskt tingad? Å i sådana fall hellre tvinga folk att kastrera sina unghingstar. Blir det någon defekt på stofölen också? För mig ter det sig som ett möjligtvis miljöfenomen då även Stuteri Blue Hors´andra f.d. hingst Cavan drabbades två ggr. Gör mig klokare....
Vad jag har hört så kan pungbråck dels vara ärftligt och dels bero på trauma, men vad jag förstår så gör man iaf inte i Sverige någon skillnad på av vilken orsak hingsten drabbas, vet ej om det görs i andra länder. Det är enligt forskning oklart om även ston genetiskt för pungbråck vidare, någon annan defekt blir det inte på dem.

Donauschwalbe skrev:
En hingst som bevisat sig vara en så otroligt god förärvare som Don Schufro borde obönhörligen ges dispens för fortsatt avel i Sverige. Arvbarheten för pungbråck är högst tveksam, studier finns bara på grisar! Vi ser ut som idioter i övriga världen när vi nobbar en sådan stjärna som dessutom ligger högst i vår egen BLUP (för att inte tala om att han ligger högst i Tyskland som har så väldigt många hingstar)! Det är pinsamt men framför allt en enorm förlust för en dressyravel som verkligen är i stort behov av en positiv utveckling.

Jag håller med!
Att neka en hingst som trots att han inte får verka i Sverige, har högst blup i Sverige. Och dessutom ligger högst i Tyskland med så svår konkurrens som det är där.
I fölvisningarna 2005 här i Sverige gick Don Romantics föl absolut bäst. Tätt följt av Bocelli.
Det om något talar väl för vad de hingstarna tillför Svensk dressyravel.
Däremot om det vore helt bevisligen ärftligt vore jag mer tveksam.

Låner knapp.

Diamond Hit har jo også bare en testikkel etter pungbrokksoperasjon, og det bekrefter jo arvelighet.

Senast ändrad av en moderator:

Picea skrev:
Låner knapp.

Diamond Hit har jo også bare en testikkel etter pungbrokksoperasjon, og det bekrefter jo arvelighet.

Med tanke på att somliga misstänker att avelshingstar som är i sporten löper större risk att drabbas av pungbråck än de som inte tävlas så tycker jag inte att det bekräftar arvbarheten, det kan lika gärna visa att tävlande hingstar drabbas oftare. Cavan (inte efter Don Schufro) drabbades också och det finns en rad andra exempel.

Vivaldi nedärvde navelbrock men det tror jag inte han belastades för. Jag har sett flera själv.

På Vivaldi stod det som särskild upplysning, kan tillägga att jag sett några stycken efterVivaldi som haft navelbråck

Blue Hors' norske agent sa at de hadde sagt der nede at de mistenkte at det skyldtes at Don Schufro hadde så store testikler. Jeg vet ikke om det var en gissning, eller om det kom fra veterinærene som behandlet ham.

Läste Ridsport igår. Don Schufro leder stort i Blup-ligan. Är inte detta tillräckligt....

Som jag har förstått det kan navelbråck uppstå pga av olika orsaker...dels ärftlighet (stor öppning vid navelsträngens fäste) och även dels som skada i samband med födseln (om det blir att stoet tex reser sej för hastigt och navelsträngen slits av i navelfästet).

När det gäller pungbråck har jag hört att det förekommer en del ur D-linjen.Där diskuteras ärftlighet och det verkar vara så ur just D-linjen eftersom det ofta återkommer ur just den linjen.

Något som diskuterats för övrigt har varit huruvida pungbråck som uppstår när bla unga dressyrhingstar tas upp på en krävande nivå kanske i något för tidig ålder och att detta ska kunna bidra till att pungbråck uppstår.

Men det är väl fortfarande mer spekulationer än ren fakta känns det som...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka