Tillbaka från fodervärden..

Micaela

Trådstartare
Hej!
Igår fick jag hem min häst från en fodervärd som hon har stått hos i ungefär tre månader. När hon åkte dit var hon i fint hull och välmående.
Nu när jag får hem henne ser hon ut som ett benrangel :eek: .
Hon är ganska rund runt magen men man känner vartenda revben och ser hela ryggraden och är helt insjunken bak, och på sidorna.
Vad är bästa och säkraste sättet att få tillbaka hennes hull och muskler?
Hon är ett halvblodssto, 20 år. Ganska lättgödd i vanliga fall.

Behöver alla tips och råd jag kan få :crazy: .
Hm, tänker då aldrig låna ut en häst igen.

Sv: Tillbaka från fodervärden..

Tyvärr ett väldigt vanligt fenomen när hästen varit ute på foder. Det hörs som om hon fått för lite protein. Så beroende på vad ditt eget grovfoder innehåller så se till att hon mer protein äv vad fodervärden gett henne.
Tänk också på att hon är gammal och behöver kanske ändra sin foderstat p g a det. Dodson Horrell har t ex ett foder för hästar över 16 år som är anpassat efter den äldre hästens behov.

Om hon fortfarande är ganska lättfödd, så kan du ju i princip ge henne samma som hon fått tidigare hos dig. I och med att hon är ganska gammal så kan det ju iofs vara svårare att få upp henne i hull igen. Jag tycker att lusernpellets funkar väldigt bra på min gamling, det var det enda som han tog sig på när jag skulle få upp honom i hull. Du bör ju räkna på en foderstat som täcker alla behoven och kanske ge lite mer protein än vad tabellerna visar eftersom gamla hästar oftast behöver mer protein än när dom var yngre...

Tycker du ska ge obegränsat med hö och lägga till LUSERN. ÄVEN om du nu kanske har oanalyserat hö, och risken är att kvoten blir väldigt hög, så gör det inget eftersom allting kommer då från GROVFODER. Det är inte skadligt med en hög kvot då.

Hej! tack för alla svar :bow:

Jag har också tänkt på att ge obegräsat med hö. Men är rädd att det bara ska sätta sig på magen, då hon redan har en tillräcklig mage ;) . Det är liksom på ryggen och bakdelen hon är benig..
Mer protein ska hon få, har ni några tips på bra fodersorter eller liknande som innehåller mycket protein?
Just nu får hon kornkross och betfor, har tänkt börja ge henne lucern också. Och kanske vitlök för hon brukar bli lite hostig.
Men har ni några tips på proteinrika tillskott eller foder?

Mvh
Micaela :bump:

Börjar känna mig tjatig men jag har i höst upptäckt Dodson & Horrells foder och sett vilken skillnad det gjort för miina hästar. Dom har ett foder som heter Suregrowe som jag användt till tunna avelsston med bra resultat. Det innihåller 26% protein och mycket mineraler och vitaminer.
Sedan har dom det jag skrev om innan Sixteen Plus. Här kommer citat från deras information:
Sixteen Plus är uppbyggt av lättsmällt växtråd, oljor och stärkelse i noggrant reglerad mängd. Proteinkällorna som är av god kvalitet, t ex soja ser till att de livviktiga aminosyrorna blir lättillgängliga. Sixteen Plus innehåller dessutom vitaminer och mineraler samt örter anpassade efter den äldre hästens behov.

Finns säker liknade foder hos andra tillverkare också.

Krafft har ett rent proteinfoder och två olika lucern sorter. Pellets och strå. Tror strå innhåller mer protein än pelletsen.

Soja är nog ett av de billigaste alternativen på proteinhöjande foder.

Okej ge henne en något begränsad mängd hö då men minst 10kg iaf, tycker jag, och så skulle jag som sagt ge LUSERN 1-2kg.
Hur mkt korn och betfor får hon?

Om du inte har någon analys på höet så skulle jag inte våga mig på att börja experimentera med soja och sånna starka proteinmedel. Kör på LUSERN, det är ofarligt och ett mycket bra proteinmedel.

Masse skrev:
Krafft har ett rent proteinfoder och två olika lucern sorter. Pellets och strå. Tror strå innhåller mer protein än pelletsen.

Nope! Stämmer inte. De innehåller lika mycket av både energi och protein. (8.5Mj och 105smbrp)

Fy, jag lider med både dig och hästen. Hur i hela friden kan man få en häst att tappa hull så?? När man hör sånt blir man lessen! :(
Fördelen är ju att du trots allt kunde ta henne tillbaka och att du inte SÅLT henne till de där människorna! :crazy:
Ge henne som du gjort tidigare + några kilo till så ska hon väl äta upp sig snart. En del folk förstår inte hur mycket mat en stor häst kräver och somliga har tyvärr stallplatser där bara en viss giva ingår och tror att det blir bra nog utan att se hur hästen ser ut.

Micaela skrev:
Hej!
Igår fick jag hem min häst från en fodervärd som hon har stått hos i ungefär tre månader. När hon åkte dit var hon i fint hull och välmående.
Nu när jag får hem henne ser hon ut som ett benrangel :eek: .
Hon är ganska rund runt magen men man känner vartenda revben och ser hela ryggraden och är helt insjunken bak, och på sidorna.
Vad är bästa och säkraste sättet att få tillbaka hennes hull och muskler?
Hon är ett halvblodssto, 20 år. Ganska lättgödd i vanliga fall.

Behöver alla tips och råd jag kan få :crazy: .
Hm, tänker då aldrig låna ut en häst igen.

kontaktade aldrig fodervärden dig och berättade att hästen har blivit tunn? hade ni skrivit kontrakt?
där står det ju om att hästen ska vårdas väl, fast med andra ord.
jag skrev i kontraktet hur mycket min häst skulle ha när jag lånade ut den. Kan vara en bra hjälp för både fodervärd och ägaren.
tycker att fodervärden borde ersätta dig eftersom hästen är i sämre skick nu än förut.

Nej hon kontaktade mig aldrig.
Det var inte av den anledningen vi hämtade henne, att hon hade blivit tunn. Det visste vi inte om förrens vi tog hem henne och tog av täcket. Ifall vi inte hade bestämmt hos att ta hem henne skulle hon ha stått kvar och blivit ännu tunnare.:crazy: .
Jag är väldigt glad att jag bestämde mig för att ta hem henne.
vem vet hur det annars hade slutat.
Nej vi skrev dumt nog inget kontrakt för det var meningen att dom skulle ha henne på prov ett litet tag först och se hur det blev eftersom hästen är rätt het och svårriden. Men efter ungefär en och en halv månad bestämde jag mig för att ta hem henne igen, då hade vi ingen stallplats så det drog ut på tiden.
Vi har ännu inte kontaktat henne efter att vi fått hem henne, vi har bara haft henne hemma sen i söndags. Men jag kommer ringa henne så får vi se hur det blir.

Ja, folk som ser henne nu säger att hon ser ut som en blandning av nordis och varmblod :smirk:, inget illa menat men så ska då inte ett halvblod se ut. När hon åkte var hon ett fint halvblod i bra hull.
Hon kan inte haft täcke på sig så mycket heller, för hon har världens längsta nordis vinterpäls, och det får ju inte halvblod om dom inte står utan täcke.. Det har ju inte varit speciellt varmt här uppe heller, runt - 20 grader. Herrejösses, man blir helt chockad. Hur tänker människor egentligen?! :mad:

Micaela, finns många hästar som går ute dygnet runt nu - utan täcke. Så länge de har fri tillgång på grovfoder och vindskydd klarar de sig alldeles utmärkt.

det är för:devil: att folk låter detta ske. är dom blinda?
hade dom sett det kunde dom ju ringt ch fråga DIG hur dom skulle fodra hästen... säkert pga snålhet:devil:

Jag vet att hästar klarar sig utan täcke om dom får rätt foder. MEN jag syftade mest på att halvblod är inte den stortens häst, iaf inte i mina ögon, som ska ha världens päls :) Haha.

Jo, det är hemskt.. Det var nog pga både snålhet OCH okunskap..
Men det har hänt och nu får jag göra det bästa av situationen!

Det är inte tjockismage din häst har om hon är så tunn i övrigt som du säger. Hästen är BUKIG, dvs svullen, pga närings- och proteinbrist. Ge fri tillgång på hö tycker jag. Magen "försvinner" när hon fått äta upp sig, det är när hon är tillbaka i normalhull som det är dags att se upp för tjockismagen! ;)
Kolla även tänderna så att hästen kan tugga och tillgodogöra sig all den mat hon lär behöva nu.

Svarar som flera andra före mig;fri tillgång på hö! (ett hö med hög kvot dock!!)Fick hem en ponny för några år sedan som varit ute på foder, den såg för hemsk ut! Tänkte nästan skicka den lilla stackaren vidare till himmelen för den var i så dåligt skick. Men ett par veckor med fri tillgång på hö gjorde den till en helt annan ponny. Idag är det en superfin tävlingsponny!!
Det är sånt här som får en att bli så rädd för att låna ut på foder, tack och lov har vi nu en underbar fodervärd åt ponnyn! En stor eloge till er som har förtroende att låna ut era hästar trots att det ibland är långa avstånd mella fodervärd och hästägare!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 071
Senast: Lobelia
·
Hästvård Har min häst ute på foder,han åkte dit i början på Juni och var tunn då efter att ha varit på utbildning Mars och April där han i...
2
Svar
21
· Visningar
3 968
Senast: Centaur
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar