Tillåtet sälja kuperade hundar i Sverige?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 9 587
Sv: Tillåtet sälja kuperade hundar i Sverige?

Den varianten förbjöds i sverige långt innan kupering förbjöds!
PL

Just därför skrev jag förr;)

Kl
Att man trodde att valparna inte skulle känna något är inte så konstigt om man tänker på att man resonerade likadant med bebisar, många stora operationer gjordes på bebisar ända in på 80 talet utan bedövning, man gav muskelavslappnande och opererade:crazy: jag har själv läst min journal efter min gomspalt operation 1972, ingen smärtlindring användes, enbart muskelavslappnande.

När min son föddes -90 så var det ett nytt projekt på gång där man jämförde bebisar som fick smärtstillande och de som inte fick det (det handlade alltså om sjuka/förtidigt födda/förlossnings skadade barn) när min dotter föddes -92 så var det självklart med smärtlindring inför sättande av nya nålar och dylikt (även detta på neontalen.)

Jag måste bara säga det, att SÅ enorm skillnad är det inte för andra hundar att möta min kuperade tik. Hon har förvisso svansen kvar, men väldigt spetsade öron - så att säga.
Vissa hundar tar det ett tag för att lära sig att läsa henne, andra förstår precis och några få har blivit förbryllade på riktigt.
Ungefär samma reaktioner som hundar har mot vissa specifika raser med speciellt utseende.

Hon kan dock kommunicera mycket väl, jag kan läsa henne exakt, och alla hundar hittills har förstått henne när hon visar något tydligt. Detta trots att öronen alltid står i en spänd position, och hon bara har ett läge att fälla bak dom i. Min hane, som är okuperad av samma ras, kan noga ändra öronens position till 3-4 olika lägen.
Jag läser mycket mer av kroppsspråket i sig, än öron och svans. Det tror jag att dom flesta hundar gör också.. Eller så är det bara jag som gör det, för att jag har en ras som använder sitt kroppsspråk minimalt vid exempelvis slagsmål. Man måste kunna läsa dom mycket väl liksom.

Då kan jag bara konstatera att jag, och några till skulle jag tro, har en helt annan uppfattning och annan erfarenhet i frågan.

Må så vara. Allt beror troligtvis på hur hunden är kuperad, samt hundens kroppspråk.
Och hur mycket erfarenhet man har av kuperade hundar. Jag har haft dom runt mig i 15 år ungefär, i några olika raser. Problem har vi aldrig haft med hundarnas kommunikation, varken sinsemellan eller gentemot oss :)

Ja, faktiskt tycker jag det. Om man stiftar lagar för att värna djuren så tycker jag att det är en otrolig dubbelmoral att tillåta handel med djur som utsatts för den behandling vi själva inte befattar oss med. Jag tycker att det är osmakligt.

håller med dig!

själv fattar jag inte hur man kan kupera en hunds svans, finns det något mer glädjande än en hund som viftar/vevar med svansen åt en? hur kan man vilja kapa en sån vacker kropps del på hund?

personligen tycker jag mer om "stående" öron hos hundar tex som hos schäfer siberian husky osv varg liknande hundar är en stor favorit hos mig estetiskt sett

kuperade öron kan se snygga ut men det ser ju inte "naturligt" ut

och inte blir det bättre när människan själv utför detta, lite omänskligt känns det som, att skära i ett djurs kropps delar bara för att det ska se "snyggt/coolt" ut? är det inte väldigt själviskt? tänk om man skulle börja låta operera sina ungar när dem är små för att dem ska ha snyggare öron, näsa, ögon? helt sjukt eller hur? så hur kan man göra så mot en hund valp?

om man vill ha en hund med stående öron så skaffar man en hund med stående öron om det inte finns en ras som inte passar så får man helt enkelt "stå ut" med att ens hund har hängande öron no big deal liksom
jag själv föredrar som sagt urhunds looken men hundar med hängande öron är minst lika snygga

Hej!...Det.ÄR.lagligt.att.sälja..kuperade.hunda..kan.oxå.säga.att.jag.faktiskt.just.igår.var.nere.i.höör.och.köte.en.utav.tikarna.som.fanns.kvar
:D..Hon.är.heeelt.underbar.och.vill.bara.pussas.å.gosa.heeela.tiden:D

Hej!...Det.ÄR.lagligt.att.sälja..kuperade.hunda..kan.oxå.säga.att.jag.faktiskt.just.igår.var.nere.i.höör.och.köte.en.utav.tikarna.som.fanns.kvar
:D..Hon.är.heeelt.underbar.och.vill.bara.pussas.å.gosa.heeela.tiden:D

pratar du som du skriver också? Pauser mellan varje ord? :confused:

kl

Jag visste inte att man inte fick tävla kuperade hundar i Sverige! Så ä det tydligen, utställnings visste jag ju om men i brukset trodde jag inte att man hade tagit ställning. Var på en träning varpå en kille kom med en ryskimporterad dobermann (kuperad givetvis, 1 cm svans och hööööga spetsiga öron)..troligen för att han ville fråga om träning med mera varpå han blev direkt uppläxad om hur det ser ut i Sverige och att det inte är möjligt att tävla med kuperad hund ens i brukset..han fick snopet vända på klacken och gå... :cool:

Men då var hans hund efter 1/1-2008!
Kuppade hundar födda INNAN det datumet får tävla/ställas i Sverige!

Hade han en äldre hund,så fick han fel svar..

Skojjar.du.med.mig.eller?.tror.du.att.jag.skulle.sätta.en.punkt.mellan.varenda.ord.om.mellanslags-knappen.fungerade..?.Det.kan.väll.inte.vara.SÅ.svårt.att.lista.ut.ändå?

*lånar knapp*

Apropå hundspråk och kupering... Inom "min" ras - rottweiler - förekommer ännu en del svanskuperade hundar, framförallt på större tävlingar där man möter utländska/importerade hundar. Min svärmor har en rottishane som inte har några som helst problem med andra hanhundar i utställningsringen. De enda hanar han har gruffat tillbaka på har varit två stycken svanslösingar. Visst kan det vara ett sammanträffande, men rent spontant verkar han uppfatta hanar utan svans som ett större hot.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka