Tillåtet med hjälp utifrån vid tävling?

Lona

Trådstartare
Funderade på en sak på SM. Nu var det ju extremt väder med 35+ så jag har full förståelse för att det förekom men är det tillåtet att man faktiskt får ta emot hjälp när man är inne på banan? Det var ju flera ryttare (och jag menar absolut inte att hänga ut dem, jag blev bara nyfiken) som fick dricka inne på banan och då skulle man ju tex kunna ta ett snabbt taktiksnack.
Vad säger reglerna egentligen? Med tanke på att det flera gånger påpekades att det pga värmen tex var tillåtet att tävla utan kavaj och att tiderna kortades ner men ingenting om tillåten dricka så var vi faktiskt flera (de andra betydligt mer rutinerade än jag) som diskuterade det där.

Sv: Tillåtet med hjälp utifrån vid tävling?

Dom fick dispens av domarna att göra så just pga hettan precis som med t-shirt och kortade tider.
Jag fick också hicka när jag såg den första ryttaren få dricka...

Aha, ok. Det är ju fullt förståeligt så varmt som det var!

Jag satt i mitten och fotade, så jag hörde när de diskuterade och fattade beslutet kring att låta ryttarna få dricka.
Under en final har man ju rätt att få hjälp att få på avramlade boots (eller är jag ute och cyklar?), så vid ett sånt tillfälle skulle man väl också kunna ha taktisknack om det är så att man vill..

man får väl ta hjälp annars också i både uttagning och final? när jag var och tävlade en gång och stod i collektingring och väntade gick en av hästarna inne på banans boots sönder så hon lånade mina och fick hjälp med att sätta på och ta av dom inne på banan och jag fick tillbaka dom tills jag skulle starta.

Om jag inte har helt fel så får man inte ta emot hjälp i en uttagning. Under en final får man ta emot hjälp under "poäng-momentet". Om det var en lättklasstävling du var på så kan det ju vara så att de var snälla.

Någon som vet detta helt och hållet?

Jag tycker också det låter konstigt att man får ta hjälp i en uttagning, där pågår ju bedömningen i princip hela tiden?

Jag har sett en femgångsuttagning med flera på banan när ett ekipage tappade en boots i galoppen och fick hjälp innan passläggningarna.
Och det är ju ändå för hästens bästa utifall att den slår på sig i passen

det var både lätt och öppen klass på den tävlingen, det var när det fortfarande fanns lätt femgång så det var sista gruppen som var inne i lätta och de bytte bootsen när de andra la pass. Jag var först ut i öppna femgången som var precis efter.

Men jag har för mig att man inte får ändra utrustningen under pågående program, har man tappat en boots får man inte sätta på nya eller fortsätta med bara ena.

+ Sigtyr

Ja okej,det har jag med sett när jag tänker efter! men då pågår ju ingen bedömning av ekipaget så det borde väl vara okej (efter domarens tillåtelse). Har även sett att domare går ut och sätter på bootsen istället för medhjälpare.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 051
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 896
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar