Tillåtet i Finland!?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare NinasApache
  • Startdatum Startdatum
N

NinasApache

Satt tittade lite på olika hjälpmedel inom travet.
Kolla vad jag hittade på W**stens sida.
Tänk er för innan ni säljer en häst till Finland!
Piggar.jpg
[/IMG]

Sv: Tillåtet i Finland!?

Piggar på huvudstång har jag sett i en svensk internetbutik med.
Och ägaren till den ska dessutom amatörtränare :angel: .

reinburr.gif

Senast ändrad:

Lines ska förklara.
En del travhästar springer inte rakt med huvudet (orsaken till det kan vi ta i en annan tråd....).Men för att räta upp hästen finns det en utselningsdetalj som kallas huvudstång.
1148.gif

Den fäst i en ring i nosgrimman och i selen vid manken.

Huvudst_ngmedtaggar.jpg
En metod som är totalförbjuden i Svergie är att sätta taggar på huvudstången. Är ni med?

Senast ändrad:

Är det tillåtet i Finland då? (beh ju inte vara så bara för att det tillverkas där..)

Spelar det någon roll om man tar åt sig eller inte? Finns ingen som helst anledning att vara otrevlig - ja, faktiskt - varken via datorn eller irl. Är det så hemskt att någon ställer en fråga?
Jag tycker inte det är värt att förklara.
Det står ju på bilden! PIGGAR SOM FÄSTES PÅ TUMMARNA sen får man väl dra sin egen slutsats om hur skönt det är med piggar i arslet.
Men okey, för den som inte kan något kommer här en förklaring om trav.
Trav är en sport där man använder hästar. Hästar är ett djur som har fyra ben, en svans och ett huvud. (det där var otrevligt).
Ibland springer hästen snett med huvudet ,då kan man sätta på en "Huvudstång" så att hästen rätar upp sig.Slutsatsen med PIGGAR på en stång mot halsen för du dra själv.
Hoppas alla "trevliga" är nöjda nu. Annars går det ju alltid att "Googla".
big-ok-thumbs-up.gif

Du nämnde det just själv - huvudstång. Förväntar du dig att folk som inte sysslar med trav ska veta vad det är och vad den har för inverkan?
Ja, Google tycker jag alla som undrar något ska använda! Så kan alla hålla sig till sina faktaböcker, så slipper vi en massa onödiga forum i fortsättningen och framför allt otrevliga trådskapare. :smirk:

Senast ändrad:

Är det tillåtet i Finland då? (beh ju inte vara så bara för att det tillverkas där..)

På tömmarna vet jag att det förekommer ganska ofta.
Men på huvudstång har jag inte sett.
ps. hoppas det går bra för B.R. nästa gång.

Satt tittade lite på olika hjälpmedel inom travet.
Kolla vad jag hittade på W**stens sida.

Piggar på huvudstång har jag sett i en svensk internetbutik med.
Och ägaren till den ska dessutom amatörtränare :angel: .

En metod som är totalförbjuden i Svergie är att sätta taggar på huvudstången. Är ni med?

Är det korrekt uppfattat att TS iom denna trådstart tänkte skyffla massa skit på hela Finlands travkultur för att det finns en websida där säljer olagliga hjälpmedel?

Enl. Lines finns dessa hjälpmedel även på svenska så om TS's tes ska vara vattentät är även sverige ett land som inte passar sig för att bedriva trav. Tråkigt att höra att amatörtränare pysslar med sånt. Hoppas att det är väldigt ovanligt.

Sporten kasta spjut i radhus har fått ett nytt ansikte :smirk:

Jag börjar undra om allt man läser på Internet verkligen är sant.

Senast ändrad av en moderator:

Ta det är på rätt sätt nu...men det står fel här...
PIGGAR SOM FÄSTES PÅ TUMMARNA
...för man sätter de väl ändå på tömmarna o inte på tummarna.

Så, nog m skämt o larv.

Kolla de finska reglerna innan ni dömer ut en hel kultur eller ett helt land.
Jag översätter gärna om nån får fram rätt regler.

Och det fuskar inom allt, även i Sverige.

Det är nog förhoppningsvis inte så vanligt alls här i Sverige.

Däremot är det vanligt att travfolk brukar vara väldigt trevliga och tillmötesgående. De flesta av oss tycker det är JÄTTEkul när någon intresserar sig och vill veta mer! :)
Hoppas inte folk blir avskräckta från att fråga bara för den här tråden tog en tråkig vänding.....

Bara en observation. Var har mitt inlägg försvunnit? Som du ser har inlägg #3 svarat mig men mitt inlägg finns inte med längre. Det och minst ett annat är borttaget. Hur kan det komma sig?

Bara en observation. Var har mitt inlägg försvunnit? Som du ser har inlägg #3 svarat mig men mitt inlägg finns inte med längre. Det och minst ett annat är borttaget. Hur kan det komma sig?

Förmodligen hade det inget med tråden att göra....

Är det korrekt uppfattat att TS iom denna trådstart tänkte skyffla massa skit på hela Finlands travkultur för att det finns en websida där säljer olagliga hjälpmedel?

Sporten kasta spjut i radhus har fått ett nytt ansikte :smirk:

Absolut.. Alla Finnar skall omedelbart skickas tillbaka till deras "piggland" så får dom jaga varandra med taggarna bäst dom vill :angel: :devil: :p *IRONI för dom som inte har alla hästar hemma* ((Men Jari får stanna, då han bara är HALV och har hen bra häst!!!))

Kasta spjut i radhus :rofl: :rofl: :rofl: den var NY.. och BRA!

Nej,det är inte vanligt. Och de som sysslar med det är så klart en skam för sporten i Svergie. Mend et finns ju alltid rötägg i alla hästsportgrenar . Som de innom hoppning som sysslar med barrering,för att ta ett exempel.
Sen är det här tillåten utrustning i en del länder,och det är ju verkligen beklagligt. Men det beror ju mera på det landets dåliga djurskyddslag.

.

Att det överhuvudtaget tillverkas "tortyrredskap" tycker jag är ett större problem än i vilket land de säljs.

Vi har två uppfödningar i Finland.
Håller kontakt med bägges ägare och tränare och måste säga att jag inte känner mig det minsta orolig för någon av "våra" hästar (trots att jag är en hönsmamma).
Duktigt folk med stor hästkänsla.:bow:

Duktigt folk med stor hästkänsla.:bow:

Också mitt intryck av Finnar i allmänhet, lever kanske lite mer "jordnära" och är rent av lite känsligare.

Såg ni Karis fuktiga öga när det lästes upp "stöd" sms o mail i Söndagens Vinnare på Tv?

Lines ska förklara.
En del travhästar springer inte rakt med huvudet (orsaken till det kan vi ta i en annan tråd....).Men för att räta upp hästen finns det en utselningsdetalj som kallas huvudstång.
1148.gif

Den fäst i en ring i nosgrimman och i selen vid manken.

Huvudst_ngmedtaggar.jpg

får man ha en stång i sverige?
jag kan NADA om trav men halka in på tråden...
är det inte lite konstigt om man nu får ha det? om hästen går snett så är det väl "fel på hästen" å man får rätta det innan?
eller varför springer de snett?

obs: inget påhopp eller nått sånt från min sida, jag blev bara hemskt nyfiken!!!

får man ha en stång i sverige?
jag kan NADA om trav men halka in på tråden...
är det inte lite konstigt om man nu får ha det? om hästen går snett så är det väl "fel på hästen" å man får rätta det innan?
eller varför springer de snett?

obs: inget påhopp eller nått sånt från min sida, jag blev bara hemskt nyfiken!!!

Japp, så sant, så sant. Och TYVÄRR sätter många på detta innan de tar reda på varför hästen springer snett, säger inte att alla gör det, men många.
Hästen jag har hemma nu hade huvudstång på sig i sitt senaste lopp, och den proffstränaren som tränade sa till mig "Det finns inte ett fel på hästen, så det är ingen ide att kolla upp honom, sist hade han huvudstång och det funkade bra."

- Jaha, nu var det bara det att hästen faktiskt HADE ett stort fel! :mad:
Så förhoppningsvis får han aldrig mer se skymten av en huvudstång.

*kl*

Är inte så insatt i trav, men min pappa är. Han sa dock att piggarna på parerstängerna inte är godkända vid tävling men parerstänger används flitigt för att hålla hästen "rakare".

Så jag tycker som många andra här att ta reda på all fakta innan man börjar trakka ner på någon annan. Ett tips bara. :devil:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 159
Senast: Lyan
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka