Tillåtet bett?

Flavor

Trådstartare
Är inte så insatt i vilka bett man får rida på då jag mest håller på med hoppning, nu har jag dock köpt mig en häst som kan mest dressyr och har tänkt starta en Lätt B:1 nu nästa lördag.
Undrar därför om man får rida på tredelat eggbett eller ett vanligt syntet tränsbett :)

Sv: Tillåtet bett?

Enligt TR får man ha syntetbett, 2 och 3 delade!:)

Man får tom ha syntetstång.
( Jag har aldrig sett en syntetstång, men jag rider inte på kandar så det kanske inte var så lätt att veta!;) )

Senast ändrad av en moderator:

Ja det får du, men mittdelen måste vara oval lite rund, alltså inte som en platt "bricka"
Syntetbett är också tillåtet, tävlar själv på syntet kandar/bridong

det MÅSTE vara metall under synteten. så bett med vajer (och synter över) är INTE tillåtena.. utan det ska vara hård oböjbar synthet med metallkärna

Tack alla, då vet jag ska bara bestämma mig för vilket bett jag ska ta då :rofl: :)

det MÅSTE vara metall under synteten. så bett med vajer (och synter över) är INTE tillåtena.. utan det ska vara hård oböjbar synthet med metallkärna

Vill komma med en rättelse:
Eftersom jag tävlar på syntetbett med vajer, tog jag kontakt med ridsportsförbundet för att få reda på vilket som gäller. (så jag inte suttit och tävlat med otillåtet bett). nedan kommer först min fråga sedan svaret från förbundet

Frågan:
Hej

Vet inte om jag kommit rätt, men har en fråga om syntetbett på dressyrtävling som nu är tillåtet.
Syntetbetten med vajer (som är av metall), två&tredelade. Är dom tillåtna att tävla med. (Hoppas!)
Om jag tolkar TR så är dom tillåtna, men har hört att dom inte är det, Bifgar bild på aktuellt bett

Svaret:

Hej!
Ber om ursäkt att Du fått vänta på svaret.
Bettet är tillåtet att använda på dressyrtävling om vajern består av metall.

Väljer att inte lägga ut hennes namn, men hon håller i "dressyrdelen".
Så man får tävla på "vajerbett"

Var står det i TR att det inte är tillåtet?

Från mitt TR från 2005 så står det ordagrant:

mom 222

Tillåtna tränsbett....................bla,bla.....................................
en eller 2 ledat bett, som skall vara gjort av metall eller hårt oböjlig plast- eller syntetmaterial, och kan även vara täckt med gummi.
(vajern är som hennes svar även säger även av metall.)

och ska man sedan börja med ordklyveri hur man ska tolka TR så står det ju: metall eller hårt oböjlig o,s,v,

Har ett svagt minne av att det stog annorlunda i TR dressyr 2003, massa ändringar gjordes årsskiftet 2004

Kan PM:a dig namnet på den jag hade kontakt med på ridsportsförbundet om du vill dubbelkolla.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 609
Senast: villhöver
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka