Tillåter ni hästen bralla runt under ridningen?

Tjockisina

Trådstartare
Själv ser jag inte det som nått kul eller gulligt när hästen bockar, brallar stegrar osv o blir ganska förbannad om hästen gört när jag sitter på hästryggen. Ett litet glädje skutt får räcka inte mer än så!

Vet att när man va yngre tyckte man de inte gjorde nått om hästen bralla runt, de va liksom OK o ganska kul.. iförsig va man ju inte så rädd om sig på som yngre o medveten om riskerna :)

Tillåter ni era hästar/hästen ni rider bralla runt eller är det nått ni absolut inte tillåter?

Får ju lite dåligt samvete ibland när man blir förbannad på hästen när den har överskotts energi o börjar bralla runt som bara den, fast endå e jag rädd om livet och har inte tid eller lust att skada mig. De går ju i hagen hela dagen o där kan de ju bralla o springa om de ska va så :) eller kanske inte e lika kul hmm :laugh:

Sv: Tillåter ni hästen bralla runt under ridningen?

Så länge det sker under "ordnade former" och av glädje tycker jag det är helt okej. En liten stund.

Jag tillåter det inte. Ska den hålla på att busa och bocka och stegra kan den göra det i hagen. Men inte med mig på :)

Varför ska man bli förbannad?

Nej jag blir inte arg på min ponny när hon busar. Om det är för att hon är glad så brukar jag lätta på tygeln, klappa på halsen.
Om hon bockar för att hon tycker det är jobbigt så ignorerar jag brall och bock och fortsätter som vanligt, lägger till skänkeln
och ber henne gå frammåt igen. Lyssnar hon inte då så lägger jag till spöt bakom skänkeln och ber henne lyssna igen.

Varför ska man bli förbannad?

Nej jag blir inte arg på min ponny när hon busar. Om det är för att hon är glad så brukar jag lätta på tygeln, klappa på halsen.
Om hon bockar för att hon tycker det är jobbigt så ignorerar jag brall och bock och fortsätter som vanligt, lägger till skänkeln
och ber henne gå frammåt igen. Lyssnar hon inte då så lägger jag till spöt bakom skänkeln och ber henne lyssna igen.

Haha skulle jag lätta på tygeln när hästa gör så skulle jag nog tappa all kontroll över honom och ligga på backen ganska snabbt antar jag:)

Jobbigt att ha en sådan häst. Lättar jag på tygeln så kämpar jag inte emot henne och hon kämpar inte emot mig, vi kommer bra överens nu för tiden :)

Jag vet inte vad jag gör exakt. Försöker få hästen att gå framåt och ta upp huvudet. Säger väl egentligen varken bu eller bä om själv bockandet. Jag vill inte riskera att flyga av men kan ju inte direkt bestraffa eventuella glädjeskutt. Svårt att förklara. Lite som när man inte riktigt kommer överens i hur tex. en öppna ska se ut. Hästen vill en sak och jag en annan. Man reder helt enkelt ut situationen efter bästa förmåga.

Nej jag tillåter inte att hästen brallar runt när jag rider. Den ska hålla sig fokuserad på mig och på sitt arbete. Bralla kan den göra i hagen tex.

För det första så ska man vara helt 100 på att hästen inte "busar" på grund av obehag. Har faktiskt aldig suttit på en häst som bockat utav ren glädre... Jag tilllåter bockning som protest men uppmutrar det ju inte.

Beror väl på varför de gör det, är det nått litet bark ut spark när man galopperar ute i skogen lr efter att man hoppat är det väl en sak, men inte om de gör det för att försöka smita, eller slänga av en. Sen är det ju trevligt att de tänker på att de har en människa på ryggen som kan flyga av om de gör för hastiga rörelser :grin:

Min medis brallar aldrig, inte ens glädjeskutt, men hon har svårt för att backa och så fort man tar lite i tygeln, så blir hon helt konstig och hotar med att stegra sig, men det räcker med att man ryter åt henne så slutar hon.. Men det är klart, man är rädd om sig själv och jag tillåter aldrig att hon bråkar under ridningen!

min häst sparkar bakut och bockar när hon tycker att något börjar bli tråkit eller jobbig. Då blir jag sur på henne och morrar ordentligt på henne och ger massa beröm och klappningar när hon går framåt (:

Så länge det sker av glädje - helt OK.

Tittade en gång på när en kvinna red som hade för vana att trava fram hästen på lång (se: hängande) tygel, eftersom hästen varje gång av ren glädje busade, smågalopperade och bockade och höll på. När hon tog tyglarna var den helt fokuserad och tillfreds. Ganska roligt att se, vill jag lova.

Senast ändrad av en moderator:

Om hästen tjuvhoppar lite i galoppen (inte riktigt bocka) så tycker jag att det är kul. Men rediga bockningar gör han så fruktansvärt bra så det får han inte! Han bara hänt en gång och jag flööög. Däremot att sparka mot skänkeln eller spö eller "dumheter" tillåts inte.

Så länge man sitter kvar är det ok ;) Elin - som sitter i sängen med en stukad fot pga lite mycket överskottsenergi som resulterade i en stoor bockning och ryttare på marken.

Glädjebockningar i måttliga mängder är okej tycker jag, men inga bockningar i samband med att jag kräver arbete, som protester eller liknande.

Men det är ju samtidigt ett sätt för hästen att kommunicera. Typ: "Det här var ju skoj!" eller "Varför klämmer hon på mitten och drar där fram?" eller "Aj, den där sadeln klämmer!"

jag låter hästen bralla utomhus vid en galopp över ängar ex.. Vid hoppning är det också okej beroende på situation :)
Hon får dock inte börja bralla vid dressyrarbete, nått litet är ok men hon får inte börja köra runt! Allt beroende på situationen :P

Min tjej kan småbocka lite när hon får sträcka ut på nån åker, märks mest som att galoppen blir väääldigt studsig - ojämn och konstig ;) Blir det för mycket så jag är påväg att åka av (rider alltid barbacka) så ryter jag till så hon skärper sig. Hon har dock aldrig haft för avsikt att bli av med mig, då hade hon ju lyckats :grin:

ja, skulle aldrig bestraffa min ponny för att vara glad och busig. jag rider bara på framåt som vanligt och bryr mig inte om det, vilket funkar jättebra. dock kan det vara svårt att sitta kvar ibland men det är bara för att han har sån himla överskottsenergi och är väldigt väldigt pigg och glad, men nu är jag såpass van att jag oftast sitter kvar :) det gäller bara att aktivera hästen så mkt som möjligt så att han tar ut energin där istället för att ta ut den genom bockar osv.

om han sparkar mot skänkeln för att det är jobbigt eller något så rider jag också bara på framåt, det är mycket bättre än att börja piska och hålla på.

Själv ser jag inte det som nått kul eller gulligt när hästen bockar, brallar stegrar osv o blir ganska förbannad om hästen gört när jag sitter på hästryggen. Ett litet glädje skutt får räcka inte mer än så!

Vet att när man va yngre tyckte man de inte gjorde nått om hästen bralla runt, de va liksom OK o ganska kul.. iförsig va man ju inte så rädd om sig på som yngre o medveten om riskerna :)

Tillåter ni era hästar/hästen ni rider bralla runt eller är det nått ni absolut inte tillåter?

Får ju lite dåligt samvete ibland när man blir förbannad på hästen när den har överskotts energi o börjar bralla runt som bara den, fast endå e jag rädd om livet och har inte tid eller lust att skada mig. De går ju i hagen hela dagen o där kan de ju bralla o springa om de ska va så :) eller kanske inte e lika kul hmm :laugh:

Bestraffa för mig är ryta till o kanske sätta skänkeln i sidan så han slutar o går framåt istället som vanligt utan fjant samt tar in på en volt kanske och får han o lyssna .. använder nästan aldrig spö o absolut inte som bestraffning utan bara isåfall som hjälpande hand i dressyren men knappt det.

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 049
Senast: Fibusen
·
Träning Jag började rida en ny medryttarhäst för ca 1 mån sen. En 15-årig valack, halvblod, lugn och snäll i de flesta avseenden, inte rädd för...
2
Svar
31
· Visningar
4 816
Senast: anciplanki
·
Hästhantering Hej På måndag rider jag o hästen iväg till vårat nya stall..spännande men endå nervöst :crazy: Hästen har stått i sitt nuvaranda...
Svar
15
· Visningar
5 608
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV