Tillåten nosgrimma?

K

krullisgirl

Behöver hjälp av erfarna dressyrryttare med detta. Får man tävla dressyr med sådan här nosgrimma? Lokal tävling.:confused:
Har kollat TR, men förstår inte riktigt hur det kan tolkas.
CIMG0961.jpg

Tacksam för svar!

Sv: Tillåten nosgrimma?

Tack för svaret.
Ja, det var just de där små stenarna jag var orolig för. Finns på både pannband och nosgrimma.

Egentligen är det inte tillåtet med dekoration på nosgrimman, men förra säsongen så såg jag ganska mga som hade det på tävling. Jag såg t.o.m ett ekipage som hade klinkers på hela nosgrimman, men det var ingen som sa ngt.

OK! Jag tänkte ta med det och fråga domaren på plats vad han/hon säger. Får ta med ett träns i reserv, ifall det inte gillas ;)

*lånar tråden*
i TR står de väl att nosgrimman ska vara helt i läder? får den vara fodrad ändå? en av mina har vitt foder, en annan har orange..

Nosgrimman får ha foder.

Till TS: Jag har mycket svårt att tänka mig att någon domare skulle säga någonting om det där. De flesta domare tittar enbart på ritten, min tränare är MSV-domare och ser ingenting sånt, en gång missade hon tom. en som red med boots! haha Och alltid när jag sagt till om något otillåtet hade de ingen aning om det. En gång när jag skrev i en MSV B kom en ryttare in med frack och domaren sa ingenting, när jag sa till sa hon att hon trodde att det var tillåtet...så de brukar inte ha så bra koll.

Nu har vi varit iväg (dottern har tävlat).
Jag tog med tränset till tävlingen och frågade domaren vad hon tyckte. Hon sade att hon personligen inte tänkt på det så mycket, att hon tittar på hästen och inte på utrustningen.
När jag hårddrog frågan (så att säga) om vad som skulle hända om någon lade in en protest, så sa hon att det vore bäst om vi tog en annan nosgrimma, för att vara på säkra sidan.
Hon sa att står det i TR att den skall vara av läder, så är det det egentligen det som gäller.
Jag såg dock en som hade en liknande nosgrimma på hästen och en som hade såna där "metallklinkers" på hela nosgrimman.
Summan av kardemumman blev att vi tog den gamla vanliga nosgrimman ändå (vitfodrad), men hade säkert kommit undan med den "blingade" ändå.
Tack för era svar och funderingar! :)

Vad jag hört är inte stenar på nosgrimman tillåtet, som sat ska den vara helt i läder. Är den fodrard, är den ju fodrad med läder också, men det får vara färgat.

En av "våra" hästar tävlade med ett Schumacher träns med röda strenar och röd fodrad nosgrimma, och vann så :angel:
Det var ingen hit hos tränaren sen... "DO YOU COMPETE IN THIS?!" skrek han haha :rofl: men bar gick det så.

Jag såg ett träns som kosta 1000-2000 kr i en affär i kristianstad. Det var bling tunt hela nosgrimman. Var en sådan bred nosgrimma.
Alltså, det satt som en ram runt lädret.

Träns består av huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder samt en- eller tvåledat bett ---
---
Pannbandet skall vara av läder, får vara av annan färg än tränset och ev. smyckat med en diskret dekor.

Saxat från TR II. Det innebär att pannband och nosgrimma ska vara i läder, och att pannbandet får vara smyckat.

Jag tror inte heller att någon domare skulle reagera på de små (snygga :p) stenarna på ditt träns, MEN om någon tjurig medtävlande ser det och lämnar in en protest, åker du dit. Samma sak med nitisk domare.

Lite samma resonemang som om du red med ett rakt bett. Ingen domare skulle se det heller, men om det upptäcks, kan du bli straffad.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 062
Senast: Bison
·
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: Snurrfia
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka