tilläggsregistrering på islandshästar

Nielaa

Trådstartare
Ja gäller detta på svenskfödda islänningar? El är det bara de som är födda utanför Sverige?

Gäller för häst som kommer in i landet, och ska stanna längre än 90 dagar.

Ahh då är svaret nej alltså?=) Phu tur man köpte en svenskfödd dam.. Tycker dock synd om alla ridskolor som har många många utlänskfödda hästar både inom islandshästridskolor och vanliga ridskolor..
Blir nog dödsdomen för många småridskolor tyvärr=(

Ja vad jag förstår de som så gäller de alla som inte födda utomlans hur gamla de än må vara. Varje rasförbund får sätta sina egna priser tydligen så de kan skilja mellan raser vad det kostar.
Men räkna med 1000 kr häst..

Ja vad jag förstår de som så gäller de alla som inte födda utomlans hur gamla de än må vara. Varje rasförbund får sätta sina egna priser tydligen så de kan skilja mellan raser vad det kostar.
Men räkna med 1000 kr häst..

Det är alla hästar födda utanför Sverige eller inte registrerade i ett svenskt avelsförbund som måste registreras i ett svenskt avelsförbund om hästen ska vistas i Sverige längre än 90 dagar,
Eftersom vi redan har systemet att alla islandshästar som kommer till Sverige ska registreras hos SIF numera SIF Avel så kommer detta inte drabba islandshästarna på samma sätt som många andra raser där hästarna inte varit registrerade i Sverige utan bara i moderförbundet utomlands.

På SIFs avels hemsida finns följande pris:
  • Registrering av importerad häst, som har hästpass 500
Det är då den kostnad som tillkommer om någon mot förmodan har en importerad häst som inte redan registrerats hos SIF/ SIF Avel. Har hästen inte ens ett hästpass blir det förstås dyrare. Tror den då hamnar i följande kategori:
  • Hästpass till äldre häst med Svenskt registreringsbevis och registrerad i WorldFengur 1 500 kr

Tur man har en islänning.. tycker synd om alla importer av andra raser typ Friser eller ja om dess ägare.. massa utgifter.. =( dessutom får man väl bara ställa ut och så frisrar om de är reggade i friserförbundet eller vad de heter.. knivig sits där

Tur man har en islänning.. tycker synd om alla importer av andra raser typ Friser eller ja om dess ägare.. massa utgifter.. =( dessutom får man väl bara ställa ut och så frisrar om de är reggade i friserförbundet eller vad de heter.. knivig sits där

Det är ju lite knasigt att Frieserhästar för att räknas "rätt" ska vara reggade i KFPS (tror jag det förkortas) och får ett holländskt pass även om de är födda i Sverige.
Och ganska fånigt att de då ska tilläggsregistreras i ett svenskt rasförbund även om de nu är födda i Sverige och aldrig varit i något annat land.

Sedan kan ju rasförbunden välja att ta saftigt eller försiktigt betalt och välja att krångla till det mycket eller lite, beroende på grad av välvilja.

Alla ägare av hästar med annan registrering än svensk får ju en extra kostnad iom detta. Och rasförbunden brukar vara ganska duktiga på att ta betalt där de kan.

Har inte ens hört talas om detta, var kan man läsa mer (inte bara hur det funkar för islandshästar utan för alla raser)? Och hur gör man om man har en korsning/häst med okänd härstamning? Bara nyfiken...

Har inte ens hört talas om detta, var kan man läsa mer (inte bara hur det funkar för islandshästar utan för alla raser)? Och hur gör man om man har en korsning/häst med okänd härstamning? Bara nyfiken...

Jordbruksverket.
SH tar emot lite av varje som inte går att registrera i annat rasförbund.
ASRP har åtminstone tidigare registrerat allt möjlig bara det är ponnystorlek.

Alltså, jag måste fråga. Tog en tråd helt random om detta med nya passregler.

Jag har två importer, fjordhästar, båda har svenskt registreringsnummer sedan förr. Måste jag på något sätt göra någon tillägsregistrering?
Man försöker läsa innantill men jag tycker det saknas en hel del information.

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Övr. Hund Vad gäller när man skall åka över gränsen till Finland/Norge och skall bara stanna några timmar sen åka tillbaka till Sverige? Pass...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama