Tilläggsfoder med kisel

Lella

Trådstartare
Jag har just börjat mata ett kiselpreparat i ponnyn pga sköra hovar, nu undrar jag om det kan vara bra för annat med, huden eller magen t.ex.?

Sv: Tilläggsfoder med kisel

Jag har förstått det som att kisel är ett av de allra vanligaste ämnena som finns och att det är gansak osannolikt att en häst har brist på detta.

Undrar främst då kiselgur har visat sej vara bra till sånt?

Jag ger min häst kiselgur och har gjort det i 2,5 år. Hon hade hemska hovar när jag köpte henne, nu är de i kanon skick.
Kisel hjälper även mot tunn man och svans och ger starkt hår.
Kommer aldrig att sluta ge det eftersom det fungerar super:bump: och är billigt. Inget annat har hjälpy hennes hovar...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka