Tilläggsfodrar ni era fölston på betet? + maxgiva kli?

C

Cathrine

Bra fråga, va´? :D

Och vad fodrar ni i så fall med, hur ofta, och varför?

En annan fråga: vilken är maxgivan vetekli, dels per utfodringstillfälle, dels per dygn, och varför?

MVH
Cathrine (vet ej om enbart bete räcker - hur ska jag kunna veta?) :confused:
 
Jag undrar också om tilläggsfodring av fölston på bete? Tycker att mitt sto tappat lite nu (redan?!) och har börjat ge Hippo Alfa men, bara ett halvt kg per dag än så länge.
 
Japp, hon kommer att få lite extra, men det blir bara en gång om dagen. Håller på att dra ner givorna så att det ska passa med en utfodring/dag. Så jag vet inte just nu hur mycket det blir!

Men hon får en blandning av betfor, havre o kornkross, Krafft Groov, lucern pellets, olja, mineraler och vitlök.
 
Oj då, då är nog min häst extrem - eller så är betet ganska näringsfattigt. Hon får i alla fall kraftfoder fyra gånger om dagen, och ändå tycker jag att hon ser lite tunn ut... (Hon får havre, vetekli, protein och foderjäst.)

Funderar på hur länge jag ska behöva stödfodra, men det blir kanske hela sommaren då. Fölis är inne på sin 4:e levnadsmånad nu, så mjölkproduktionen ska väl vara på avtagande.

Ingen som vet något om kligivan???

MVH
Cathrine
 
Jag har mitt sto i en skogshage, där gräset har lågt näringsvärde.
Hon får kraftfoder 3 gånger per dag + hö.
Lucern, nya Groov, havre, betfor, salt å mineraler.
Ska flyttas ut på magert bete och kommer att få lucern hela sommaren, så mycket hon vill äta.

:)
 
Jag drar succesivt ner fodret under ett par veckors tid. Sedan får dom inget krafftfoder. Börjar igen när betet börjar bli sämre.

Däremot stödfodrar jag fölungen 1 gång per dag hela sommaren. Oftast då med lite betfor, vetekli samt krafft protein.
 
maxgivan per dag är 100 g per 100 kg häst, precis som med sojan.. du BÖR fördela det jämnt över måltiderna men det finns många som ger allt vetekli vid en utfodring* och dom hästarna mår bara fint..

*det är för de på jobbet som inte vill att stallpersonalen ska ge det fodret, så hästens måltider kan se lite skumma ut:
morgon: 1 kg krafft
Lunch: ½ kg havre
EM: 1 kg havre, ½ kg vetekli

komihåg att blöta kliet bara :)
 
Om jag nu minns rätt så ska stoet få 400gr betfor, 300gr havrekross, 300gr kornkross, 400gr lucern pellets, 400gr nya groov, mineraler och vitlök! Lucernet ska de sen dra ner på först. Ska ju dit igen nästa vecka/helg och kolla hur det går. Troligtvis kommer mitt sto inte behöva kraftfoder alls såhär i början av betet, trots diande fölunge (snart två månader) och dräktighet. Men hon lär ju behöva det i slutet!

Fölen ska vi tilläggsfodra i nån slags creep feeder under sommaren.
 
*Svarar alla här*

Tack för alla svar! :)
Och tack för måttet på maxgivan kli - då vet jag ännu lite mer...

:bow: Cathrine
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 846
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 919
Senast: Gunnar
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 068
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp