Tillägg/Amning/Skrikigt barn... (snabbt svar)

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jossan

Neo är 5 veckor, och har alltid haft en väldigt bra aptit. Nej, orkar föresten inte dra hela historien nu. Ska bara fråga snabbt, kan man bara ge tillägg direkt sådär? Eller måste man blanda med mjölk de första gångerna?
Nån gräns för hur mycket man får ge? Hur olikt är det min egen mjölk?
Är rädd att han får ont i magen (tror jag iofs redan han har, men ändå).





/Jossan
 
Sv: Tillägg/Amning/Skrikigt barn... (snabbt svar)

Ja du kan ge det direkt av, ja det finns risk att han får ont i magen.

Vi fick hålla på och byta lite sorter med elin innan hon blev helt nöjd. Lemolacen var den hon fungerade bäst på de första månaderna.
Men sen kan man inte vara säker på att ungarna tar vare sig nappflaska eller ersättning...
Ring till ammningsjouren för att få lite hjälp och stöd om det känns jobbigt!
 
Sv: Tillägg/Amning/Skrikigt barn... (snabbt svar)

du kan inte pumpa och ge egen mjölk?
 
Sv: Tillägg/Amning/Skrikigt barn... (snabbt svar)

Skulle inte ge tillägg om man inte behöver. Är vikten normal och barnet inte skriker hela tiden så skulle jag amma så mycket jag kunde även om det blir varje halvtimme. Du har igen det, jag lovar. Om det nu är så att din amning funkar??
 
Sv: Tillägg/Amning/Skrikigt barn... (snabbt svar)

Ikväll insåg jag och pojkvännen att vår lille pojk har kolik.

Känns himla skoj att det tagit 5 veckor för oss att inse det. Fem veckor som Neo haft ont och som vi inte har hjälp honom. :mad:

Det har mestadels varit kvällar och nätter som han skrikit, ofta flera timmar i sträck, ibland hela nätter och riktigt, riktigt hysteriskt. Vi har försökt ALLT, men han har varit helt omöjlig att tillfredsställa. På dagarna har det varit bättre, och då har han sovit igen det han missat på nätterna. Har fått inpräntat av Anna Wahlgren att amning är svaret på allt, så jag har försökt ge honom mat hela tiden i tron att han inte var mätt. Troligen tog han tutten som tröst, för hungrig tror jag inte att han var så ofta som han ätit på kvällarna och nätterna. Dessutom hjälpte det inte, han började gnälla efter några minuter igen.

Senaste veckan har han känts allt mer frustrerad, uppgiven (jo, man ser det i ögonen :cry: ), arg och lessen. BVC har inte tagit det på allvar, kanske att jag inte varit så benhård med att något är fel, (men det är inte så lätt att stå på sig när det är första barnet) men framför allt för att han gått upp så mycket i vikt (mer än normalt) och sett så frisk och välmående ut på besöken (som ju är på dagarna, när det varit något bättre).
Men imorrn ska vi ringa, och se till att de tar oss på allvar. Jag tänker inte låta honom ha ont en dag till, om det finns hjälp att få. Det gör så ont i mig att se honom bli helt förvriden av smärta (eller knip, då) och veta att jag till och med blivit arg när det varit som värst, att jag inte vetat eller förstått... Har tänkt att han bara varit gnällig och krävande eller velat ha närhet hela tiden. Sen har jag blivit förbannad på mig själv för att jag tappat tålamodet (får skylla på sömnbristen)och gråtit floder när Neo tystnat och legat som en oskyldig liten rumpnisse och bara tittat på mamma med stora, rödgråtna ögon... :cry:

Pratade iaf med Sjukvårdsupplysningen nu ikväll och då insåg vi att han måste ha ont i magen. Har tänkt tanken, och köpt Minifom-droppar, men inte använt dem varje dag, till varje måltid eftersom jag har inte sett honom som ett kolikbarn förrän nu. Gav faktiskt tillägg (tabu, tabu) i förrgår kväll, då för att testa om det var min mjölk som inte mättade (vi har gått igenom de flesta teorier), och då sov han för första gången nånsin 5 timmar i sträck på natten! Ikväll gav vi igen, efter att han skrikit mer eller mindre konstant i 4 timmar utan att bli tröstad av bröstet. Nu ligger han med pappa i soffan och sover som en liten ängel :love: , och somnade helt själv. Han ser så tillfreds ut!
Sjukvårdsupplysningen sa att kolikbarn brukade ha det värst på kvällar och nätter och min sambo tänker att det kanske är bättre på dagarna dels för att han ju måste sova nångång, och för att jag faktiskt inte äter nåt direkt på förmiddagarna utan mest senare (och det är ju min mjölk och innehållet i den han får ont av, väl?).

Tänker ge tillägg inatt och imorrn och se om det blir nån markant förbättring. Blir det det är beslutet lätt att sluta amma, även om jag älskar det.


Tips eller tankar om det här?



/Jossan
 
Sv: Tillägg/Amning/Skrikigt barn... (snabbt svar)

Mjölken är tunnare på kvällen.

Jag brukade pumpa ur förmiddagsmjölken (fanns överskott då när bebin var tröttare) och ge samma kväll, på så vis kan man liksom förskjuta maten tills den behövs bäst.

Antar du har provat att utesluta komjölk, lök och kål och sånt ur din kost, annars är det värt att prova.

Du behöver INTE sluta amma! Och det behöver inte vara kolik heller, faktiskt. Min etta hade inte kolik men skrek uttråkat så fort man inte gjorde något med honom typ matade eller skakade på ett eller annat vis.

Kan du inte spara din egen mjölk och ge dubbelt på kvällen, så ge tillägg bara då en period och amma resten. Snart kan du fasa ut tillägget igen när magen stabiliserat sig.

Lycka till.
 
Sv: Tillägg/Amning/Skrikigt barn... (snabbt svar)

det behöver inte vara något du ätit som orsakar magontet!!! Emma hade kolik och den berodde dels på att hon är känslig för komjölk (jättevanligt och helt klart överkomligt att utesluta - jag är inne på andra barnet med komjölksproteinallergi och jag ammade den stora i över två år och den lilla är 11 månader och jag ammar fortfarande) men även när jag slutade med det så hade hon ont... kolik är sammlingsnamn på allt magont dom små har och ofta beror det på omogna tarmar... det som hjälpte oss var minifomdroppar, bära i bärsjal på dagarna (hon skrek inte i upprätt ställning) och NAPP - jag vet att Silverkedjan inte håller med (och jag kan tillägga att Emma inte använder napp idag - hon är inte intresserad)

och som Silverkedjan skriver - en del barn är "brandbilsbarn" Emma har aldrig accepterat att ligga själv i någon vagn eller säng och bara glo... nej i bärsjalen eller i knät och det ska hända saker hela tiden... och du det går över

förresten om du ger "vanligt" tillägg och det funkar så beror det antagligen inte på komjölksallergi för tillägg och välling görs på komjölk...

magmassage och bad kan hjälpa oxå...

och om det tröstar så blir jag helt vansinnig när jag inte får sova - blir helt knäpp - fråga min man :D
 
Sv: Tillägg/Amning/Skrikigt barn... (snabbt svar)

För det första, det är INTE TABU att ge bebisen tillägg ! Den som har präntat in det i dig skulle ha en fet smäll.
För det andra så betyder inte tillägg att man måste sluta amma. Jag gav alla tre både tillägg och ammade i minst 6 månader funkar utmärkt !
 
Sv: Tillägg/Amning/Skrikigt barn... (snabbt svar)

Min tanke är att det knappast är kolik om han sover gott efter att han fått tillägg.

Just under den perioden pumpade jag ur på mornarna och gav på kvällen, och så bar bar bar bar vi. Ingen av mina barn hade kolik, men hade en "kvällsstrulsperiod" just runt 5-8 veckors ålder. Provade Minifom också faktiskt, men det blev ingen skillnad.
 
Sv: Tillägg/Amning/Skrikigt barn... (snabbt svar)

Hej, och tack för era svar! :bow:

Tror kanske inte svaret är så enkelt som vi först trodde. Dvs, det har inte bara med amning vs. tillägg att göra.
Inatt sov han som en stock, matade med tillägg igårkväll och sen sov han i 5 timmar lugnt och harmoniskt. Gav tillägg inatt igen, och då sov han vidare tills imorse. Då ammade jag, och det har jag sedan gjort hela dan fram tills nu ikväll, då han fick tillägg igen (inför skrik-perioden). Gett Minifom innan varje mål, och varit noga med rapning efteråt.
Inget gnäll allas nästan förrän nu ikväll, men det är fortfarande bättre än tidigare kvällar. Skriket kom efter matning med tillägg, med rapning men UTAN Minifom (glömde och gav efter målet). Så där rök teorin att han skulle vara världens gladaste bara han slapp min mjölk.
Insåg att han har stort behov av närhet på kvällarna. Vet inte om det är för att han har ont, eller bara för att. I vilket fall somnade han till sist i min famn, vaknade 5 min efter att jag rest mig, och somnade igen i mina armar. Men bara närhet är inte heller svaret, det har vi också försökt.

Silverkedjan: Ja, mjölken är ju tunnare på kvällen, men jag tycker inte det har blivit bättre även om han fått äta jättestora mängder. Ofta har han ju inte gjort annat än ätit under flera timmar, men ändå inte känts nöjd. Borde han inte blivit mätt till sist, även om mjölken är tunn? Eller spelar det ingen roll hur mycket de än får i sig av den?
Jag har inte provat att helt utesluta nåt. Mjölk skulle väl säkert gå, har mjölkallergi i familjen, och lök/kål/bönor också, även om det är lite svårare eftersom jag är vegetarian och redan har ett "begränsat" matsortiment.
Kan säga med säkerhet att det INTE är uttråkad-skrik. Vi har provat ALLT, gå med honom, rulla i vagnen, hänga över axeln, massage, mata, sitta upprätt, ligga nära, "leka".... Dessutom drar han upp benen och ser verkligen ut att ha ont. Skriken är hysteriska, inte bara gnälliga.
Om jag ska spara mjölk från förmiddagen och ge på kvällen, när ska jag ge tillägget? Hur värmer jag flaskan?

emma74: Som sagt, komjölk skulle jag kunna utesluta om det bara är det. Tycker det blir bättre med Minifom, nu när jag använt det mer regelbundet, men kan man ge det hur mycket (dvs länge) som helst? BVC sa 5-6 ggr om dan, men hur länge då?
Napp har vi använt sen dag 4, det hade inte på något sätt gått annars. Han har hela tiden varit väldigt tuttig, och i början hade jag väldigt ont i bröstvårtorna så jag kunde inte ha honom hängandes där 24/7. Fortfarande har vi enormt mycket hjälp av nappen, men när han har ont tar han den inte.

cirkus: Hela sjukvården är väl rätt anti tillägg, är mitt intryck. Och visst, amning är ju det allra bästa, det tvivlar jag inte på, men det gäller kanske inte alla barn, i alla situationer. Ibland behövs ersättning, och då tycker jag inte man ska ges dåligt samvete för det. Bättre att se det som bra den tiden barnet faktiskt fick modersmjölk, och att sen fokusera på att mamma och barn mår bra.
Vi mår inte ett dugg bra av att han skriker sig igenom nätterna, främst för hans skull, men även för vår egen. Sen är det ju inte alls säkert att jag behöver sluta amma, men OM jag skulle det, så tycker jag det ska vara okej.
Hur, när och varför gav du tillägg? Intressant med nån som gett båda.

Madick: Vi tänkte kolik i den benämningen att han är känslig för vad jag äter. Då skulle väl tillägg vara bättre, eftersom det är skonsamt och inte innehåller lök eller annat "gasigt"?
Igår sov han ju jättebra på tillägg, men ikväll skrek han när han ätit det, så jag vet inte.
Vi har försökt bära, det hjälper inte.


Fortsätt gärna hjälpa mig, det är jättebra att få olika infallsvinklar och erfarenheter! Tack!



/Jossan
 
Sv: Tillägg/Amning/Skrikigt barn... (snabbt svar)

Vill bara dela med mig lite av den erfarenhetan jag har av bebisar och mat. Jag har tre barn, sonen är född -00 och honom amma jag i 8 månader, gick över till välling sen och det åt han länge. Han fick sin första napp när han var 1 vecka gammal. Han ammade ofta dygnet runt så jag var gasnka trött för jämnan, han sov dessutom i sin spjälsäng så det var ett fasligt springande hela nätterna.
-03 föddes dottern, hon fick sin napp när hon var 5-6 timmar gammal, henne amma jag till hon var 6 månader, hon har aldrig sovigt i egen säng utan hon sov hos mig, på natten försåg hon sig själv med mat, och efter som jag inte behöve vakna och gå upp på natten så var jag en glad och pigg mamma.
-05 i februari föddes våran andra dotter, hon har gomspalt och ett syndrom som gjorde att vi höll på att mista henne vid flera tillfällen, vi kämpa på med amning i 1 vecka, hon sondmatades det hon inte fick i sig, men sen fick vi en special flaska så sonden kunnde tas bort, jag pumpade mjölk dygnet runt i 3 månader, sen blev det ersättning jag var helt slut av allt pumpande var fjärde timme för att hålla igång mjölk produktionen. Idag äter hon endast välling och sondnäring.
Efter som hon fick en tuff start så har hon aldrig kunnat ha vare sig napp eller sova hos oss.
Men alla tre barnen har fått mini form droppar, och läkarna har gett oss rådet att ge dubbel dos, alltså 20 droppar före varje mål och det kan man ge så länge barnet behöver det, om det är i 1 månader eller 6 månader har ingen betydelse, dessutom är det sällan mini form fungerar på "riktiga" kolik barn.
Viktigt är som du själv skriver att barnet får upp alla luft det sväljer, och det kan bli massor, när yngsta dottern hadde sond så efter amningen så kunnde man via sonden dra upp 20-30ml luft ur magen och tänk då hur liten en bebis mage är, inte undra på att hon trodde att hon var mätt när magen var full med luft.
Vill bara skriva att du ska helt enkelt inte bry dig om vad folk i din omgivning tycker om vad ditt barn äter, anser du att ersättning är bra för er och barnet äter det så varför inte? huvudsaken är att barnet får i sig mat och är mätt.
Hoppas det löser sig för er!! Stå på dig om den hjälp ni behöver, man måste vara stark för att få hjälp av sjukvården idag.
 
Sv: Tillägg/Amning/Skrikigt barn... (snabbt svar)

Du tror inte att sonen blir övertrött då? Min dotter gör så att hon äter, njuter av livet sn etund, blir lite grinig, äter gärna lite, blir mer grinig, snuttar lite till och sen brakar helvetet löst... Nu har jag (kanske) börjat lära mig och kan lägga ner henne innan det går så långt.

Men går det så långt som till hysterit så är det "tvångsövning" som gäller. Antingen vaggas i famnen rätt så "våldsamt" (alltså inte hårt och brutalt, men du fattar?) eller så läggas i vagnen och vaggas rejält i den.

Håller din son på hela eftermiddagarna och kvällarna så bord3e han vara rätt så trött.

Bara en fundering.

Jenny
 
Sv: Tillägg/Amning/Skrikigt barn... (snabbt svar)

Det är svårare att bli mätt på kvällsmjölken. För mig fungerade det direkt att pumpa ur på förmiddagen när jag hade tjock mjölk och pappan haft bebin ett par timmar så tuttarna var laddade. Och sen ge det på kvällen efter ett "normalt" amningsmål.

Man kunde lätt se att det var olika mkt fett i mjölken när man pumpar eftersom fettet flyter upp och blir en kaka i kylen. du pumpar ur direkt i flaskan och ställer den i kylen, tar fram på kvällen och värmer i vattenbad eller mikro (speciell teknik, ha inne några sekunder, ta ut och skaka, upprepa till rätt temp - det är lätt att temp blir ojämn så någon del blir för varm och då missar man lite antikroppar, inget farligt bara lite mindre nyttigt men fortfarande nyttigare än tillägg)

Vidar skrek på kvällarna om han inte åt, kastades över en hög tröskel i stötig barnvagn, åkte bil på guppig grusväg eller red islandshäst i något skumpigare än tölt :crazy:

Typiskt brandbilsbarn :cool: Men kolik tror jag inte han hade, bara en stark vilja.

Det gick som tur var över :idea: Skrikandet alltså :D
 
Sv: Tillägg/Amning/Skrikigt barn... (snabbt svar)

Jamtland skrev:
Men går det så långt som till hysterit så är det "tvångsövning" som gäller. Antingen vaggas i famnen rätt så "våldsamt" (alltså inte hårt och brutalt, men du fattar?) eller så läggas i vagnen och vaggas rejält i den.

Bra spår! Bebisar som suttit i mammas mage på hästryggen kan behöva en hel del "action" för att komma till ro.

Har du diskmaskin Jossan? Ju mer ljud och skak ju bättre. Vidar kunde med tajming (lagom men inte för trött) sova ett helt diskprogram om man ställde vagnen mot diskmaskinen.
 
Sv: Tillägg/Amning/Skrikigt barn... (snabbt svar)

du kan ge minifom så länge det behövs och det är helt OK att både dubbla och tredubbla dosen (det tas inte upp av kroppen utan verkar i tarmen), fördelen med att fortsätta amma är ju att om det inte är något i mjölken han reagerar på utan "vanlig" kolik så kommer det ju att gå över med tiden och då är det ju inget problem att amma och om det funkar för er med både tillägg och amning i kombination så är det väl bara att köra på? har själv aldrig gett tillägg, ersättning, välling eller ens urpumpad mjölk eftersom mina ungar verkar avsky nappflaskor :D (fast jag gör framsteg med Emmsisen - vid den mogna åldern av 11 månader så verkar det gå bra att dricka Solhavre eller vatten ur en nappflaska med uppskuren skåra så det droppar ur den utan att hon suger)... men jag har vänner som har gjort så utan problem...

det är ju jobbigt om han skulle reagera på kål och bönor i.o.m. att du är vegetarian... jag vet att Emma reagerade om jag åt kikärtor och bönor men typ gröna ärtor gick bra och skärbönor... blomkål och vitlök var total tabu här hemma ett tag... finns det något "säkert" protein du äter så kan du prova att utesluta allt misstänkt och sedan återinföra en matvara i taget...

men jag undrar om inte övertrötthetsfunderingarna stämmer för så är det här med då och då... och framförallt så kommer jag ihåg att nätterna efter Emma inte kunnat sova något dagtid var hemska (tvärtemot vad man skulle kunna tro)...

och bära, bära, bära massor i bärsjal i en upprätt ställning är verkligen något jag rekomenderar - det var vår främsta räddning - rekordet var 6 timmars sömn i sträck i den!
 
Sv: Tillägg/Amning/Skrikigt barn... (snabbt svar)

Jag började med tillägg när de var ungefär två månader, jag brukade göra så att jag ammade först och sen gjorde jag en flaska tillägg och så fick de äta av den tills de var riktigt mätta. Detta föll sig ganska naturligt eftersom de första barnen var tvillingar så de fick liksom "sitt" bröst och sen tillägg resten. Eftersom det fungerade bra med första så gjorde jag likadant med trean men han fick av bägge brösten innan tillägget.

Anledningen var ffa av praktiska skäl. Jag var ensam med tvillingarna från dag 1 så det var viktigt att de kunde ta flaska också - sen ville och kunde jag amma så det var aldrig aktuellt att sluta med det. Sonen sov dåligt och ville äta så ofta och jag hade helt enkelt inte fixat att vakna hela tiden, han sov mycket längre på tillägget. Men eftersom ammningen funkade så var det inte aktuellt att sluta med den.

Jag tycker det är synd att man ser tillägg som ett nederlag, eller som svartvitt amma eller tillägg. Det går som sagt utmärkt med bägge på en gång.
 
Sv: Tillägg/Amning/Skrikigt barn... (snabbt svar)

Har du varit inne på AFF nånting? Det finns ankomstgrupper så man kan prata med föräldrar som har barn i samma ålder. Pratar man med många såna så inser man att man ÄR inte själv om problemet, det ÄR en fas just vid den perioden, och man får tips och tröst från andra i exakt samma situation.

Vi här VET ju att "allt går över", men det hjälper ju inte dig som sitter där första gången precis.

Jamtlands tips körde vi med också, "tvångssövning" typ.
 
Sv: Tillägg/Amning/Skrikigt barn... (snabbt svar)

Tack igen! :bow:

Ni har verkligen hjälpt mig massor!
Mitt recept kommer att vara:

-Minifom i stor dos innan varje måltid
-Inse vikten av RAPNING!
-Tänka på att han har stort matbehov på kvällen + att mjölken är tunnare, alltså ge tillägg efter amningen alt. mjölk från f.m.
-Tänka på vad jag äter

Det har redan blivit en enorm skillnad! :banana:
Inatt (och lyssna nu) sov han nästan 7 timmar!! I sträck!!!! :love:
Snacka om att mamma var utsövd i morse (så då åkte hela familjen till stallet tidigt, och mamma fick rida för första gången på 5 månader! :love: ) .
Innan har han sovit (dvs varit utan mat) högst 3 timmar i taget, ofta mindre, så skillnaden är verkligen jättestor. Även de andra passen har blivit mycket längre och han verkar mycket mer nöjd med livet rent allmänt. Idag har han skrattat massor!
Tror verkligem stenhårt på det här.

Nu undrar jag bara, varför visste jag inte innan hur viktigt det är med rapning och hur lätt det är för de små att få luft i magen? Varken BB eller BVC har sagt nåt om det här.



Kram/



en lycklig Jossan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 819
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 143
Senast: monster1
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 692
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 346
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp