malinsky

Trådstartare
..har jag kommit till skott att börja titta på körutrustning till min häst. Körutrustningen är jättedyr, men det visste jag ju redan.

Vi bor inte så pass bra att det finns massor av otrafikerade vägar att köra på, däremot en travbana. Det jag hade tänkt var att i början köpa en begagnad sele som jag kan kanske bygga på senare för att kunna koppla på en vagn när jag har råd. Eller är det lika bra att köpa en komplett sele direkt från början? (prisskillnaden kanske inte är så stor?)

Han är inkörd, men det var nu några år sedan han var körd med vagn, däremot så tömkör jag.

I början är min tanke att jag ska låta honom dra tex däck å sånt, eller har ni ngt förslag på vad man kan ha bakom så det blir lite tyngd?

Tittar på hästnet tex och där säljs olika sortes selar. Vad bör jag satsa på som inte är så blodigt dyrt, men ändå är bra grejjer till min häst som faktiskt är avlad just för körning :D (holländsk vagnshäst)

Vad ska jag passa mig för? Det finns ju selar i massor av prisklasser, svårt att veta när det är ett "kap" eller en dålig sele... :crazy:

Sv: Till slut

Jag hade satsat på en komplett sele direkt, det blir ändå billigare och bättre i längden. Selen som Börjes säljer är en helt okej sele och kostar 5-6000. Dessa finns ibland ute begagnade med är inte så mycket billigare. Det som är bra/dåligt med dessa kompletta "riktiga" selar är att de inte tappar mycket i värde. Equilex säljer en billig men komplett bröstsele några tusenlappar billigare men den är långt ifrån vad man får om man lägger på dom lapparna. Men en sele på ungefär 5000 kronor brukar vara mest för pengarna.

loksele eller bröstsele (med baksele också som man får köpa till vad det verkar??)

Spelar det någon roll egentligen, är det bara efter eget tycke och smak?

Tack för svar f.ö :bow:

Det kan ha stor betydelse beroende på vilken häst du har. Har du en häst som har en jätteliggande bog kan det bli problem med lokor, eller om den har dåligt utvecklat lokläge. Då kan det vara bättre med en bröstsele tycker jag. Beror också på hur tungt hästen drar. En bröstsele är en finsele mer än en arbetssele.

Bröstsele brukar oftast funka bäst till skolkörning, loksele är bättre till tyngre körning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
R
Körning Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga...
2
Svar
23
· Visningar
9 603
Körning Vad skulle ni valt för vagn om ni var i min "sits"? Jag har en 4-årig nordsvensk som jag har framförallt som "allroundhäst" (dressyr...
Svar
0
· Visningar
1 757
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka