Till shettis

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Raeman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 943
R

Raeman

Har en shettis som får lite betfor på kvällen bara för att få i sig mineralerna. Nu har jag lite funderingar om det kanske är bättre eller i alla fall inte sämre att ge honom en näve havre istället. Har hört nånstans att shettisar inte ska äta havre men det är ju inga mängder han ska få...

Sv: Till shettis

Mina shettisar får både betfor o havre. Ca 100g betfor o 250g havrekross. Dom dräktiga stona får 200g betfor o ½kg havre. Dessutom får alla 4 även Lusern pellets o 5 kg hö

Behöver den havre? Personligen gillar jag betfor bättre om det bara är för mineralernas skull. Till alla sorters hästar.

Tack för svaren! :) Nej den behöver inte havre men tänkte mer på att det är smidigare att bara ta en näve havre ur tunnan... *latmask* :angel: Och så ville jag veta om jag hört rätt, att shettisar inte ska äta havre.

Man bör undvika spannmål till fånghästar.
En shettis är inte nödvändigtvis en fånghäst.
Du kan säkert prova att ge en näve havre till mineralerna utan att ta kål på hästen...

betfor är ju ett sockerfoder med mycket kolhydrater vilket inte är bra til fång hästar eller till hästar med risk för fång. Ett annat jätte bra alternativ är dodson o horells qwik beet. det är precis som betfor fast för fång hästar eller dem som ligger i riskzonen eller ja då lite mindre ponnyer. och sen behöver det bara blöt läggas i 10 min, mycket smartare och bättre för ponnyer;)

Min häst har ätit betfor hela tiden både innan och efter det att hon fick fång för ett år sedan. Hon har inte mått dåligt av det.

Det socker som finns i en liten slurk betfor till mineralskvätten är dels av "fel" sort för att orsaka fång och dels är det så väldigt lite socker att man nog kan bortse från det....

*kl*

Har nu gett lite havre 2 kvällar och än har han inte lämnat några mineraler (pellets) vilket ibland händer med betforen och det ligger en gegga kvar i krubban. Så det kanske är bättre med havre för den delen... Men för tidigt att ropa hej...

Tack för alla svaren.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
2 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka