Till alla er som leker med era pållar!

M

mini_s

Är lite smått nyfiken på hur jag får min häst att förstå leken tafatt/kull? Tips? :bow:

Sv: Till alla er som leker med era pållar!

Har läst en del trådar här om folk som leker med sina hästar osv. Och det gör jag med men får inte honom att förstå att han ska "kulla" mig utan han bara springer rundor :) Så därför undrade jag hur man började?

låter du hästen jaga dig kan han tro att han bestämmer.hästar m hög rang ordning motar jagar lägre rangade hästar

Springer din häst runt el bort från dig?

Jag har faktiskt funderat på de! Vi tränar lite NH så han följer mig i alla gångarter men det är så långt jag tagit det i lek sammanhang. Sen hörde/käste jag om tafatt och tyckte det lät kul, men nu när du säger det så,.,en kompis till mig var ute i hagen häromdagen och lekte som hon uttryckte det. Helt plötsligt rusar hon iväg i full fart varpå hennes häst galopperar efter henne med öronen bakåt och nästan ( hon gjorde inte det men såg hotande ut ) högg efter henne :crazy: Ja frågade vad hon gjorde och då sa hon bara "Nej vi leker bara" :crazy:

Tror du har kommit på något bra.;) Tycer du ska fortsätta m nh om det känns bra. o va sund o kolla o va lyhörd m din häst. Hitta på egna saker så länge du har hästens beteende i åtanke. oftas är det vi som komplicerar allt:banana: o ha inte för höga krav på dig o din häst. ni skulle juha kul i hop:)

jag och min häst brukar leka "följa john" istället för kull:p

Jag sätter igång en lek så att jag ber henne följa mig och sen kommer leken utav sig själv. Men hon håller sig hela tiden på ordentligt avstånd och jag har hela tiden kontroll. Så det är inte så farligt som det låter även fast hon kan skutta lite ibland och så, men stannar jag så stannar hon på direkten! Det är jätteviktigt.

Några bilder från när vi "leker" kanske beskriver lite bättre.

Svänger genast efter matte.

Bildserie^^
1
2
3

Springer^^

Att hon ska komma till min sida är ju iof en ganska bra beskrivning iom att hon verkligen lever sig in i "leken" och har kul! Men hon håller sig ju samtidigt på ett ganska långt avstånd från mig (3-5 m) och det är inte förrän jag stannar som hon stannar också och får lov att komma fram till mig. Men på sätt och vis blir det som en slags tafatt lek iaf då hon verkligen följer varenda rörelse jag gör. :)

*OBS: Att leka på det här sättet utan att man känner sin häst väl, den har en väldig respekt för en och man kan kontrollera leken hela tiden kan vara väldigt farligt!*

Senast ändrad av en moderator:

Jag lekte tafatt m min fjording när jag var sisådär 14.
Jag fick lägga ner det då han började resa sig mot mig och då jag en gång fick kasta mig in i stallet för att komma undan en något upptrissad herre som skulle fånga matte.
Och han var en väldigt snäll häst - men leka kull m honom var inte någon bra ide.

jag leker tafatt med min häst,då brukar hon springa till min sida,själva medningen..:D

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 070
Senast: Tora
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
279
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 754
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama