C

caspar

Ska eventuellt få min häst behandlad med detta preparat pga kraftig inflamation i skenbenet. Vill höra andras erfarenheter av detta preparat. Har förstått att det är både för och nackdelar.

Sv: Tildren

Jag har behandlat min häst med tildren, finns mer att läsa i tråden;

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=651409&highlight=tildren

Ångrar inte att jag behandlade henne med tildren, hade jag inte gjort det hade jag tvingats ta bort henne för två år sedan. Nu är hon tyvärr sämre och ska få somna in. Men tack vare tildrenbehandligen fick jag låna kvar henne i två år:love::cry:

Om du använder sökfunktionen hittar du fler trådar om tildren.

Ojdå har det kommit tillbaka. Var det inte din häst som hade cysta på strålbenet, vad är det som har gjort att det kommit tillbaka eller är det något annat som gör att hon ska somna in? Nyfiken....
Kan inte behandla med tildren igen eller? Varför varar inte tildrenet för evigt?

Empale vars häst just nu är kanonfräsch och behandlades med tildren p.g.a pålagringar på strålben för ca ett halvår sedan!

Vet ville behandla min förra häst med tildren, men när jag ringde mitt försäkringsbolag fick jag svaret att

1) de inte betalar behandlingen,

2) att de inte ersätter vet.vård vid eventuella komplikationer vid behandlingen och

3) -hör och häpna- jag inte skulle få ut ett öre på livförsäkringen om hästen strök med vid behandlingen!

Skrämd av detta avstod jag...

Det är svindyrt och tveksamt om det håller vad som lovas. Vi har provat Tildren behandling med dåligt resultat.
Jag skulle tveka.
gulan

Vet ville behandla min förra häst med tildren, men när jag ringde mitt försäkringsbolag fick jag svaret att

1) de inte betalar behandlingen,

2) att de inte ersätter vet.vård vid eventuella komplikationer vid behandlingen och

3) -hör och häpna- jag inte skulle få ut ett öre på livförsäkringen om hästen strök med vid behandlingen!

Skrämd av detta avstod jag...

Vad f'n är det för sjukt bolag du har dina djur försäkrade vid?

att många bolag inte tar behandlingen är ingen nyhet, men de andra punkterna var ju rent av sjuka....:confused:

Ojdå har det kommit tillbaka. Var det inte din häst som hade cysta på strålbenet, vad är det som har gjort att det kommit tillbaka eller är det något annat som gör att hon ska somna in? Nyfiken....
Kan inte behandla med tildren igen eller? Varför varar inte tildrenet för evigt?

Hon hade cysta på strålbenet och blev tack var tildren-behandlingen bättre, men inte helt bra. Eftersom hon inte svarade till 100% på behandlingen ansåg veterinärerna att det inte fanns några skäl att behandla henne igen. En slutsats som jag håller med om. Hon kollades av veterinär i höstas som inte hade något att anmärka på (efter omständigheterna) men i vinter har jag märkt att hon har blivit lite sämre och då var det dags:( Så ja, hon avlivades pga av cystan:cry:

Nu är min drömhäst borta och jag tog farväl utan några tänk om, det fanns ingenting mer att göra...

Jag har behandlat en spatthäst med Tíldren. HAn blev tillfälligt bättre men såfort vi var igång på vanlig träningsnivå igen så kom problemet tillbaka så i höstas fick han somna in.

Tíldren ersätts sällan av försäkringsbolagen. Mitt bolag ersatte halva behandlingen. Det finns ju en del tråkiga risker och biverkningar av preparatet men jag vet inte hur stor den procentsatsen är.

Maria

Antar att det räknas som läkemedel, men det används mer utomlands än i Sverige. Man har börjat att testa det mer och mer även här, men jag tror att det är därför det inte finns tillräckligt med studier som visar effekten av det som försäkringsbolagen inte vill ersätta det. Det kostar dessutom ca 4-5000 per behandling av en storhäst så det är dyrt. Det kan antingen injeceras eller så hår hästen det i dropp (som min fick).

Kommer inte nu ihåg exakt hur det verkar, men på nått sätt så stoppar det produktionen av nya celler i det inflamerade området. Fördelen med läklemedlet är att det tar hela kroppen, dvs att om jag bahndlar min för spatt så blir även andra ställen behandlade om hästen har ont nån mer stans. Nackdelen är väl att det finns en del biverkningar samt att det är dyrt.

Min häst behandlades med tildren pga spatt.
Tyvärr fick hon avlivas på grund av biverkningarna...:(

Ska tilläggas att mitt försäkringsbolag betalade hela kalaset, men ringde dock kliniken under tiden vi var där, då f-bolaget inte hade så bra koll på vad det var för medicin (om jag förstått det rätt var tildren en rätt "ny" behandling då). De reagerade med andra ord på vad det var som kostade så offantligt mycket pengar. Min häst fick det via dropp.

Här kommer en solskenshistoria med tildren hittills. Jag och min ålle kämpade nästan 8 månader innan vi fick reda på vad som felades honom. Pålagringar på strålben ingen god diágnos menvi ville göra alt vi kunde. Trots att jg visste om att det fanns biverkningar som var allvarliga så gav jag medlet chansen, vad f*n skall man göra. Hästen var full med livsglädje och ibland är livet lite plågsamt han hade ju en liten chans att bli bättre i af. Tildren behandlinegn gjordes och gick superbra, inga biverkningar alls förutom att han svettades en del (helt normalt). Åkte in efter ett tag för nya röntgenplåtar och det hade hänt en hel del med pålagringarna det som innan var en spets som kunde skada senan var nu en klump. Hästen var varken haöt pårakt eler böjt spår, innan tydligt halt på böjt spår. Just nu mår hästen prim han rids rak fram i skog och mark i alla gångarter, han jobbar i form och jag kräver arbete av honom fast lyssnar väldigt noga på honom och är väldigt noga med långa uppbyggande skrittturer ofta. och vilopauser från ridning.
Kontollerar honom i longeing ca en dag varannan vecka och än så länge ser han helt ren ut.
Jag tror aldrig jag kommer börja tävlingsträna honom igen för jag vill inte ta risken jag vet som sagt inte hur skör tråden är men jag måste prova mig fram ochtill min hjälp har jag hästens beteende som ofta är väldigt tydligt i många fall.
Jag ska efter sommaren skaffa en till pålle om jag förhoppningsvis kommer kunna tävla hur eller hur säljer jag aldrig min prisse dels för att jag aldrig vill vara utan honom och dels för att jag inte skulle lita på att folk tar skadan på allvar då han ser ut och rör sig som vilken häst som helst då skulle jag hellre avväga att avlia. man får inte vara egoistisk......
Utan tildren vet jag inte vart jag och min pålle varit idag, jag är evigt tacksam och mitt försäkringsbolag (börjar på A) ersatte 80procent av kostnaden. Helöa behandlingen gick på ca 5000 och ja tycker inte det är så farligt om nu det ersätts plus att häsn faktiskt har en chans att bli bra.

:banana:

på måndag ska jag åka och behandla min häst med TILDREN. Mitt bolag tar inte en krona. Så får vi se hur det går. Jag tror inte på det men tre duktiga veterinärer tror på det. Vi får väl se.

vill bara tala om att Tildrenbehandlingen på vår häst blev mycket lyckad. Han hade en kraftig inflamation på skenbenet fram efter att griffelbensstumpen legat och gnagt och det blev en massa bennybildning. Verkligen lyckat resultat.

bra att det var lyckat. :) men vad är det för allvarliga biverkningar det talas om här i tråden? låter ju som dom tom kan dö av det. :crazy:

undrar jag med!?

kollade fass och det verkar inte vara ett läkemedel iaf.,..

nu hittade jag:
http://manoequestrian.blogspot.com/2007/10/tildren-injection.html

Bara för att det inte finns i FASS betyder inte att det inte är ett läkemedel. Det finns massor med preparat som inte står med i FASS eller FASS vet. Dessa är licensläkemedel som inte är registrerade i Sverige men som kan få användas ändå till vissa behandlingar. Veterinären måste då ansöka om licens och motivera varför just detta (och inget som finns registrerat i Sverige) ska användas.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
19
· Visningar
1 046
Senast: Ray
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ Har ni testat Voxra? Jag ska prova den medicinen mot depression och ADHD, men jag hittar inte mycket om folks erfarenheter på nätet...
Svar
13
· Visningar
520
Senast: Krystalline
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka