Tilde har lunginflammation...

KungTulle

Trådstartare
Åh det är så trist. Min gamla minigrissugga har fått lunginflamation. Hon var hängig ett par dagar så jag satte henne i egen box med värmelampa och masssor av extrahalm att böka ner sig i.

I torsdags smällde det till och hon blev riktigt sjuk. Fredags morse var veterinären här och konstaterade lunginflammation:cry: . Så nu sprutar jag henne med penicillin varje morgon och hoppas på det bästa. Är hon inte märkbart bättre på tisdag så kom jag överens med veterinären att vi ska avliva henne.

Hon är ju en gammal gris vet inte exakt eftersom hon var vuxen när vi fick henne från en som inte kunde ha henne kvar men hon är nog en 7 år eller så.

Veterinären tyckte att hon rörde sig litet stelt när vi fick upp henne för att tempa henne och ev kan hon ha ont i höfterna också, och det är ju vanligt hos minisarna att dom får det när dom blir gamla.

Vi får helt enkelt se, blir hon bra från infektionen men verkar ha ont i höfterna så avlivar vi henne , det är ju iofs svår att se om hon var stel och vinglig av infektionen eller av höfterna, men hon ska ju inte behöva gå och ha ont.

Tänkte att ni bukefok kunde hålla tummarna litet för våran Tilde, hon är ju en sån snäll och charmig gris.

/KT

Sv: Tilde har lunginflammation...

Klart vi håller tummarna.

Jag hoppas hon repar sig!
Annars så låter det som att du redan har kommit fram till ett beslut.

Mina 2 minisar bor inne i stallet på vintern, men än har det varit så gynnsamt så jag har inte behövt flytta in dem, och de trivs så bra i sin utebox och hage.

Så vi håller klövarna med för din Tilde!

Nu har Tilde sprutats med antibiotika i 4 dagar. Hon är litet piggare och andas inte lika ansträngt, hostar inte längre. När hon var som värst så hostade hon upp gult äckligt segt slem,

Nu går hon upp litet mer och rör sig inte fullt lika stelt och vingligt som innan, men hon är ju ändå en gammal gris.

Har fått tips av Tesora att sätta henne på glukosamin för eventuella stelheter. DET funkar ju på människa, häst och hund så varför inte på gris.

Att jag inte tänkt på det? Har ju gett mina gamla ponnyer glukosamin i flera år med goda resultat fram tills dom dog nu innan i år.

Vi får se, repar hon sig ordentligt från lunginflammationen så funderar jag allvarligt att sätta henne ett par veckor på glukosamin. På mitt gamla gotlandsruss gjorde det ju honom mindre stel och ledöm på mindre än en vecka ( han började spontantrava, galoppera och hoppa över stockar i hagen när han innan mest linkade fram i skritt).

/KT

ps/ Är det inte märkligt, när veterinären var här i fredags var ju grisen dödssjuk och ville knappast stå på benen. ÄNDÅ behövde jag hålla fast henne i öronen och klämma henne mellan mina ben för att veterinären skulle kunna ge henne 2 sprutor i nacken.

Nu i morse var grisen på benen och åt lite mat, jag kunde ändå ge henne sprutan efter att ha kliat henne litet bakom örat, lugnt och fint och helt odramatiskt och hon ryckte inte ens till när jag satte nålen i nackmuskeln.

Är det fel på veterinärena som kommer ELLER är det JAG som har extra bra hand med djur?

Senast ändrad:

Hoppas hon piggnar till din lilla gris! :)

Angående att hon är lugnare med dig är väl för att hon känner dig väl. Och säg ett djur som inte reagerar när veterinären kommer? :p

Mitt sto (häst :p) vänder rumpan till i boxen så fort veterinären stiger in i stallet. ALDRIG att hon beter sig så annars!

KungTulle skrev:
Åh det är så trist. Min gamla minigrissugga har fått lunginflamation. Hon var hängig ett par dagar så jag satte henne i egen box med värmelampa och masssor av extrahalm att böka ner sig i.

I torsdags smällde det till och hon blev riktigt sjuk. Fredags morse var veterinären här och konstaterade lunginflammation:cry: . Så nu sprutar jag henne med penicillin varje morgon och hoppas på det bästa. Är hon inte märkbart bättre på tisdag så kom jag överens med veterinären att vi ska avliva henne.

Hon är ju en gammal gris vet inte exakt eftersom hon var vuxen när vi fick henne från en som inte kunde ha henne kvar men hon är nog en 7 år eller så.

Veterinären tyckte att hon rörde sig litet stelt när vi fick upp henne för att tempa henne och ev kan hon ha ont i höfterna också, och det är ju vanligt hos minisarna att dom får det när dom blir gamla.

Vi får helt enkelt se, blir hon bra från infektionen men verkar ha ont i höfterna så avlivar vi henne , det är ju iofs svår att se om hon var stel och vinglig av infektionen eller av höfterna, men hon ska ju inte behöva gå och ha ont.

Tänkte att ni bukefok kunde hålla tummarna litet för våran Tilde, hon är ju en sån snäll och charmig gris.

/KT
Nja så där gammal är hon väl inte? De kan ju bli 15år...
Synd om din gris ialla fall, jag bävar för den dagen min Gisela börjar få ålderskrämpor...
Har bestämt att efter Gisela och Oswalds bortgång så blir det inga mer minigrisar för min del. En fråga också: Är det bra att de ligger i halm när de har lungproblem?Eller veterinären sa inget om det?

Shettisar skrev:
Är det bra att de ligger i halm när de har lungproblem?Eller veterinären sa inget om det?

Vad skulle hon annars ligga i? Spån dammar ju mer och spån kan hon ju inte bädda ner sig i och göra ett varmt bo av.

Du får ju tänka på att hon bor ute i ett stall där det blir rätt kyligt ibland. Nu har hon värmelampa och massor av halm, för när man är sjuk ska man ju ha det ombonat.

Bra halm dammar inte särskilt mycket.

Förresten kamn jag meddela att hon är ytterligare litet bättre i dag. Åt mer entusiastiskt av sin frukost och rör mer på sig. Dock ligger hon fortfarande rätt så mycket.

Kommer inte att ringa veterinären för att diskutera en avlivning än. Detta eftersom jag vill se hur hon rör sig när hon är helt frisk från lunginflammationen.

/KT

KungTulle skrev:
Vad skulle hon annars ligga i? Spån dammar ju mer och spån kan hon ju inte bädda ner sig i och göra ett varmt bo av.

Du får ju tänka på att hon bor ute i ett stall där det blir rätt kyligt ibland. Nu har hon värmelampa och massor av halm, för när man är sjuk ska man ju ha det ombonat.

Bra halm dammar inte särskilt mycket.

Förresten kamn jag meddela att hon är ytterligare litet bättre i dag. Åt mer entusiastiskt av sin frukost och rör mer på sig. Dock ligger hon fortfarande rätt så mycket.

Kommer inte att ringa veterinären för att diskutera en avlivning än. Detta eftersom jag vill se hur hon rör sig när hon är helt frisk från lunginflammationen.

/KT
Pappers strö, tygremsor,avlagda kläder.....Täcken/filtar.:confused:
Frågade bara för själv tycker jag mina andas tyngre när man använder halm.De tuggar sönder halmen i millimeter små bitar och bäddar med det sen.

Hej!

Skönt att höra att hon e lite bättre. Kämpa Tilde!!!

Håller alla tummar här borta! / Lavinia

aiquen skrev:
Hoppas hon piggnar till din lilla gris! :)

Angående att hon är lugnare med dig är väl för att hon känner dig väl. Och säg ett djur som inte reagerar när veterinären kommer? :p

Mitt sto (häst :p) vänder rumpan till i boxen så fort veterinären stiger in i stallet. ALDRIG att hon beter sig så annars!

Ehhh... min häst spetsar öronen och kommer fram och hälsar.. hon älskar veterinären tom när hon bara sprutar henne...

Min gamla katt älskade också son veterinär, på slutet var hon den enda främlingen som dög../ Lavinia

Jisses, mina djur skulle aldrig frivilligt hälsa på veterinären. Måste vara en speciell veterinär du har. :p

Grisar är otroliga djur. Eftersom jag är din gris värsta fiende, (svin slaktare) får man se en hel del. Det konstiga är att djurägaren inte märkt något och avlivat djuret tidigare.

Det kan vara bölder i magen stora som fotbollar, njurar som är 4 ggr större än normalt, hjärta som är mkt förstorat osv. som man inte hittar först man dissikerar.

Hoppas din gris piggar på sig och blir frisk :)

Lilla gumman hoppas att hon blir bättre!!!:bump: :bump: Humle och Dumle skickar två högljuda NÖFF för att hon ska krya på sig!

Gris är ytterligare litet piggare.

Ska försöka hinna in til EKO idag och handla glucosamin. Gav ju bort min nästan fulla burk till en kompis häst när vi avlivade min gamla welshponny Tjelvar i höstas.

Sedan ska Tilde sättas på en riktig grisakur!

Iofs så verka hon inte jättestel i lederna nu när hon går omkring men det kan ju inte skada henne i alla fall. Däremot så verkar hon vara litet stel när hon ska resa sig upp från liggande.

/KT

Hej!

En veterinär?? Nej, hon älskar ALLA veterinärer vi träffat hitills! Och hon älksar att åka transport också.. Hon e ganska knäpp!/ Lavinia

Tilde är piggare! Är uppe mycket nu, ligger inte bara under lampan hela dagen.

Är inte så stel och vinglig heller.

Dock märks det att hon blir fort trött och litet anfådd när hon vandrat runt en liten stund. Fast skulle inte en människa vara så också när der bara är 7 dagar sedan hon var snuskigt dålig?

Idag har hon fått sin första dos glukosamin. Jag bredde en smörgås med smör, strödde glukosaminet över smöret vek ihop och matade henne i små små bitar. Det var populärt!

/KT

Skönt att höra, skam den som ger sig.

Har du kort på henne så vi får se damen?

åh så bra ! :)
Grisar är det sötaste som finns ! Och så charmiga ! ;)
Vem kan motså..?

Liknande trådar

Lantbruksdjur Är litet ledsen i ögat för på fredag kommer lantbrukstjänst och avlivar Tilde.:cry: Hon är ju en gammal gris och nu har hennes ena...
Svar
11
· Visningar
987
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse
  • Muddypaws 24/25