tikproblem

Welsh

Trådstartare
Har 3 hundar varav ena tiken är nu 4år. Hon var svår att få rumsren som valp, tog säkert 8 månader. Nu har hon börjat kissa inne igen. Till saken hör att de är ute i stort sätt hela dagarna. Med i stallet el på tomten (stooooor tomt) samt promenaderna. Hon går helt enkelt in och sätter sig och kissar i vardagsrummet, gärna drar hon ner rentvätt och kissar på. Skulle hon få bestämma så skulle hon sova under köksbordet hela dagarna.
Nu har detta pågått i 2 månaders tid. Först idag kom jag på att det var hon :mad:
Om det är en livmodersinflammation, borde hon inte varit sämre då efter som det pågått i så pass lång tid?
Hon mår förövrigt bra, ingen feber, god aptit och kan kissa ute. Urinet luktar som vanligt........
Lång kö till veterinärerna så ni kan lika gärna få komma med förslag i väntan på att vi får komma dit. Ser inte att detta är urakut så jag vill inte ta akuttid från något djur som verkligen behöver det.

Sv: tikproblem

Hej!!

Jag har en Vorsteh tik som oxå betedde sig underligt, hon vägrade komma in och hon bara sov och sov (ute i ladan ska jag tillägga)...Jag var hos en vetrinär för hennes ovanliga beteende och han kom fram till att det var livmoderinflammation, operation akut :crazy: inte så kul för jag bannade mig själv ganska mycket för att jag inte fattade hennes signaler.....
Försök att få tag på en vetrinär och kolla i förebyggande syfte att det inte är livmodern som krånglar..

Hoppas att det går bra. :bump:

Om jag förstått saken rätt, så är hunden i ditt tycke lika pigg & frisk som tidigare, men har börjat kissa inne .?
Om det är så, så låter det mer som att hon "protestkissar" inne.
Hade själv 2 labbar tidigare, som vid vuxen åldere började springa upp i hallen och kissa. Efter många om och men, så kom vi i familjen fram till att de började med detta, när det skedde en del förändringar i deras liv.
Kanske det är samma för din hund ? Är det något som förändrats i samband med att hunden började kissa inne ?

Men det enda underliga i hennes fall är att hon kissar inne när hon varit ute en hel dag. Hon är av naturen lite lat av sig och vill gärna ligga och sova under vårt köksbord. Hon är inte den första som kommer springandes när vi öppnar ytterdörren och ska gå ut. Hennes mamma och mormor var precis likadana, bortsett från kissandet förstås. Ska försöka få en tidigare tid trots allt.

Det har inte hänt något nytt de senaste 3 månaderna. I höstas kom en till familjemedlem i form av bebis men det dryllar av ungar här så det var knappast något nytt. I januari så kom unghunden men det är sååååå länge sedan nu.

Welsh skrev:
Det har inte hänt något nytt de senaste 3 månaderna. I höstas kom en till familjemedlem i form av bebis men det dryllar av ungar här så det var knappast något nytt. I januari så kom unghunden men det är sååååå länge sedan nu.

det kanske är så att unghunden börjar bli könsmogen nu och din tik vill märka revir inne för den sakens skull..hur är hon i rang, har du nån som är ranghögre som "pinkar in sig ute"? isåfall kanske hon tycker att hon kan göra det inne eftersom ingen annan gör det :angel: :D man vet inte riktigt hur hundar tänker alltid..... :p

Livmodersinflam. kan ligga latent i kroppen i flera år har forskarna kommit fram till.

Svarar alla!
maken ringde precis fårn veterinären, jag själv har sovit efter atth jobbat i natt.
Hon har en urinvägsinfektion! De tror att det kan vara något mer dessutom men vi ska börja med att medicinera henne i 10 dygn för att sedan återkomma. Urinstickan gav fullt utslag men de tycker att det är konstigt att hon inte småskvätter med. När hon har kissat inne så är det stoooora pölar.
Hennes mamma togs bort vid 6 års ålder pga cancer i de inre organen, minns inte vilka. Man blir ju lite orolig. Denna tik har heller aldrig velat ställa sig för en hane när hon löper. Hon är inte ranghög eller speciellt ranglåg. Har fram till i januari varit ensam tik efter att mormor dog för 3 år sedan.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 205
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 311
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka