Tikar som lyfter på benet

Cezzan

Trådstartare
Hur är det nu? Jag har lärt mig att tikar som lyfter på benet visar dominant beteende, och hittils hartdet alltid stämt; de tikar jag träffat som lyfter på benet har varit dominanta och självsäkra.

Nu är jag dock konfunderad. Daghunden lyfter på benet, rejält dessutom mot lyktstolpar osv. där hon hittar en intressant lukt, och hon är väldigt undergiven.
Hon gör det inte i samma utsträckning som hanar, men det är ändå ofta.

Så har jag lärt fel, eller finns det några andra orsaker till benlyftande tikar? *nyfiken*

Sv: Tikar som lyfter på benet

min tik lyfter oftare på benet när hon löper. jag tror det är ganska vanligt att de lyfter på benet då.

Har hört att det kan bero på både dominans och att dom vill slippa kiss på tassarna,min jycke lyfter på benet,är inte speciellt dominant,hon kan inte löpa,är livmoderoperad och äter östrogen mot inkontinens..

det är en dominanshandling, även en vek hund kan "ta över" och bli dominant. Låt säga att en från början dominat tik löper så kan hon göra det av dominanssjäl. Det är allmänt känt att vissa dominanta tikar i en grupp av tikar "psykar ut" de andra så att dom ej kan löpa.
I vargflockar är det alltid så, det är bara alfatiken som kan löpa...och beteendet syns ibland på vissa hundar.

Min tik är skitmesig (och kastrerad) och hon lyfter nästan alltid på benet. Inte som en hane, hon hukar sig samtidigt men hon lyfter högt. Iofs är hon väldigt självsäker, om det nu kan ha med saken att göra.

Min tik som är väldigt undergiven och inte alls dominant lyfter på benet emmelanåt, fast hon lyfter inte så högt som hanhundar. Jag ser det nog ett par ggr/vecka.

Något som är lustigt är att hon alltid kissar över vår andra tik, som är "boss" i gänget. Men "bossen" kissar aldrig över henne? Hmm...

Min tik är dominant, och hon lyfter på benet ofta när hon kissar. Gärna när hon markera där någon annan varit :D
När hon löper kissar hon på massor med ställen och skvätter ett par droppar, ist för som annars ett par gånger ordentligt.

min tik lyfter på benet klättrar upp på sten, stubbe och ja.. Bara för att träffa på rätt ställe när hon kissar:rofl:

Det varierar. När hon kissar för att hon är kissnödig (jag tror du förstår hur jag menar, även om det låter konstigt ;) ) Så halvsitter hon och lyfter på benet.
Men hittar hon en intressant lukt, så lyfter hon rejält på benet mot föremålet och skvätter.

lite off topic men var bara tvungen hoppas att ingen misstycker, en kompis tik ställer sig på FRAMBENEN när hon kissar och går framåt på framtassarna. ser väldigt roligt ut. hon gör detta varje gång.

Jag har sett en hanhund som gjorde på det sättet.....trodde inte mina ögon först....

så gör min tik med :p
men en kompis lilla tik (japansk spets)
hon riktigt går på frambenen, här upp bakbenen högt i luften och går en bra bit medans hon kissar :p

Detta har jag inte varit med om, men tvärtom, hanhund som kissade som en tik långt upp i vuxen ålder.

Min tik är dominant, och hon lyfter på benet ofta när hon kissar. Gärna när hon markera där någon annan varit :D
När hon löper kissar hon på massor med ställen och skvätter ett par droppar, ist för som annars ett par gånger ordentligt.

Låter precis som min gamla dam. Hon står verkligen upp och kissar ibland, precis som en hanhund. Likaså är hon väldigt skvättig men det är hon även om hon inte löper.

Min tik är inte dominant men hon tror väl att hon är hane på fler än ett sätt :smirk::angel: Hon trycker upp rumpan mot grästuvor, lyktstolpar, trädstammar osv. och lyfter samtidigt på ena benet och så har hon gjort sen hon var valp men det har blivit "mer" nu när hon blivit lite äldre...

Är alla utav era tikar äldre tikar ?

För som jag hört (nånstans) så ska det vara en hormonrubbning just bland äldre tikar, väldigt vanligt.
Men sen kan väl även yngre tikar också har rubbningar, men vad jag minns så var det väldigt vanligt just bland äldre.

Min tik har gjort så i stort sett hela sitt vuxna liv dock mest under löp så för hennes del så beror det nog inte på hormonrubbning på äldre dagar. Hon har hela varit relativt dominant hela sitt liv så det är väl troligtvis därför.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Jag har börjat få problem med min hund, det är litet men jag vill lösa det innan det blir stort. Han är en treårig okastrerad...
Svar
16
· Visningar
4 080
Senast: Ace
·
Övr. Hund Behöver lite bollplank...:crazy: Min hund (whippet-tik, 2år) blivit lite grinig mot andra hundar. När jag fick henne (omplacering...
Svar
14
· Visningar
3 864
Senast: mkh
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 195
Senast: movi
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd