tik som löper

Rotterö

Trådstartare
Jag har en 2,5 årig tik
Hon löper utan att blöda. Hon löper blir sked dräktig, så löper hon igen, ca 4 gånger per år. Är det normalt.
Är frisk och pigg förövrigt

Sv: tik som löper

Nej, det är inte normalt. En "normal" tik löper med 6 månaders mellanrum. Att löpa med 5 eller 7 månaders mellanrum hade varit inom acceptabla gränser, men att som din ligga nere på 4 månder mellan löpen är väldigt tight. Speciellt när hon inte har normala löp med blödning etc.

Jag hade kollat upp tiken.

Gäller denna tråden samma hund http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1103890 ??

Nej, det är inte normalt. En "normal" tik löper med 6 månaders mellanrum. Att löpa med 5 eller 7 månaders mellanrum hade varit inom acceptabla gränser, men att som din ligga nere på 4 månder mellan löpen är väldigt tight. Speciellt när hon inte har normala löp med blödning etc.

Gäller denna tråden samma hund http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1103890 ??

Nää min andra tik

jo jag har haft några tikar , så jag vet att de löper 2 gånger per år. Men det kanske finns onormala tikar med

I det läget hade jag allvarligt övervägt kastrering.

mvh
Jo det har jag väl funderat på. Men kastrerade min andra tik i höstas , Kronisk infektion, ingen livmoder inflammation.
Jag skall avakta lite till .
Min andra tik blev så dålig efter sin operaton, så det tog lång tid för henne att komma tillbaka.

Ju yngre desto bättre om jag förstått det rätt, om de är könsmogna, men kanske skulle vänta tills efter sommaren.

mvh

Fast jag tycker inte det är onormalt att tiken har längre löpintervall än 7 månader. Vissa tikar löper ju bara en gång/år och det är väl egentligen närmare det naturliga tillståndet.

Däremot håller jag med dig om att fyra månader känns kort och att det vore bra att kolla.

*Delvis KL*
Täta löp kan bero på cystor på äggstockarna eller en livmodersinflammation som ligger och "puttrar" (hundar kan ha pyo länge innan de blir rejält dåliga).
All anledning att kolla upp hunden alltså. Beror det på något av ovanstående så kan det hända att försäkringsbolaget ersätter en kastrering.

Min äldsta löpte 4-5 gånger per år när jag fick henne. Det stabiliserades något när hon flyttade till mig, men hon fick PYO ganska snabbt efter att jag fått henne (som 5-åring har jag för mig). Innan dess hade hon uppenbara bekymmer med sina hormoner, red på mina andra tikar, skendräktigheter, humörbekymmer...

Hon opererades såklart, återhämtades snabbt men fick UVI med allvarliga följder. Eftersom hon var svårt sjuk ett bra tag efter sin operation (som inte hade så himla mycket att göra med operationen) såg jag inte några större förändringar efter att tagit bort livmodern direkt. Men när hon var stabil såg jag ju att hennes "knäppa" beteende upphörde, inte tusan rider hon på något längre...

Liknande trådar

Hundhälsa Ni med tikar, är de duktiga på att tvätt sig vid löp? Min tik tvättar snippan men bryr sig inte alls om det kommer blod i pälsen. Hon...
Svar
1
· Visningar
242
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
468
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
603
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 414
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka