Tik och hane i samma hus, hur gör ni vid löp?

Lejonelle

Trådstartare
Nu bor det ju en tjej hemma hos oss, hon kommer börja löpa om någon månad och vi vill INTE ha några valpar. Men eftersom jag hoppas en del på hanen, och inte äger tiken, kan jag inte just nu lösa problemet permanent så att säga. Hur gör ni som har både och för att klara er igenom de där veckorna? Helst utan nervsammanbrott, skilsmässa och blodvite.

Nolltolerans på trams (gnäll, stressvandring, fixering o dyl), absolut NONO på att para (tikarna är MINA, de rör man inte).
Särar bara under höglöp men kan ändå rasta dem tillsammans under den perioden utan problem.
Har tre tikar och tre hanhundar hemma, det är kadaverdisciplin som gäller om man ska ha det så, annars bli man tokig.

Säger precis som Migo och simpan, inget stress, gnäll osv. Sagt ord gäller och har man inte fokus på dom så stängda dörrar eller en inne och en i rastgård.

Nu har vår tik bara löpt en gång, och det gick jättebra med hanen förutom under höglöpet. I början och i slutet var hanen helt cool, och det var inga problem att ha dom i olika rum (med stängda dörrar) inne i huset. Under höglöpet var han hemsk. Han grävde sig ut ur hundgården (han har aldrig ens grävt i hundgården innan!), gnällde konstant och var tokstressad, så då fick han flytta hem till uppfödaren en vecka. När han kom tillbaka, och hon gått ur höglöp, var det inga problem alls.
Han har dock tre kullar efter sig, så han vet ju när det inte är lönt att stressa upp sig, vilket märktes väldigt väl.

Om du har tur så fattar inte hanen vad som gäller riktigt, det brukar vara betydligt värre för de hanar som parat ett par gånger. De kan vara riktigt lugna och man tror att det är OK sen när tiken är i höglöp så blir de galna. De som inte fått para ännu är lite lättare att distrahera hela vägen.

Låsta dörrar är det bästa. Pipighet får man nog förvänta sig, det är ändå naturligt för dem att vilja para sig, jag skulle bli orolig om det inte infann sig, dålig könsdrift vill jag inte ha. Ett gott tuggben och så lite kontakt som möjligt mellan hanen och tiken under den perioden är att föredra. Kisskydd på hanen ifall han skulle revirmarkera kan vara bra att tänka på. Min omplacering vattnar allt han får tag på när tikarna löper. :mad: Men den hane jag haft sen han var liten gör aldrig något sådant. Så det är individuellt. Jag skulle dock undvika att banna alldeles för mycket, det kan skapa problem om man vill låta dem para senare. Inte att deras parningsdriv dör som vissa tror men att de inte vågar hoppa på i början om matte är nära.

Här är det stänga av hörseln som gäller under de värsta höglöpsdagarna.
De bor ihop som vanligt, givetvis under uppsikt, tills höglöp sen är det separerat med låsta dörrar som gäller.
De gånger jag lämnat bort vår förra hane eller våra tikar så har jag upplevt att beteendet knappt blir dämpat när de träffats igen. Det har nästan verkat som att hanen, som ju varit med under förlöp, inte riktigt kopplat att det liksom är förbi..?
Men under varje löp undrar jag vilka skruvar jag tappat som gör att jag satt mig i sitsen med tik och hane under samma tak :p mellan löpen undrar jag däremot hur det ens är möjligt att tycka att det jobbigt, det är ju bara några få dagar :p

Att en hanhund inte piper har knappast med bristande könsdrift att göra.
Efter mina upplevelser med hanhundar tycker jag att det är så. De hanar som inte brytt som om löptikar i höglöp nog för att pipa har inte parat ordentligt utan behövt hjälp eller semin. Men att pipa är ju inte att ljuda dygnet runt eller vara totalt enerverande men att låta då och då ser jag inte som konstigt utan tvärt om udda om de inte gjorde alls. Så tycker jag, sue me.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
444
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 011
Senast: Vovve
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 505
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 754
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka