Tidsstyrda fodergrindar...

Gwildr

Trådstartare
...och andra liknande lösningar.
Var hittar man det?
Vad kan det kosta?

Vad har ni för erfarenheter av att använda sånt?

mvh Åsa
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Vet du vart man kan köpa ett manuellt tidur? (med en slags hake på vredet dit man kan koppla själva grindtråden)
Grannen har en sån manuell grind som inte kräver el, men hon har köpt hela paketet och jag skulle vilja ha enbart en sån timer.
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Jag har en dubbelgrind som inte kräver el och den är superbra!!! Pga mina hästars olika storlek så litar jag inte på att en enkelrepsgrind håller dem ifrån maten! Att inte vara beroende av el är toppen då man kan sätta grinden var som helst (ibland finns inte el nära hagen)! Tycker inte att priset på min är så blodig med tanke på att det är en engångskostnad (ingen elförbrukning) och att man får med alla delar (ungefär 1500 kr gav jag)!

Enda nackdelen är att timern inte går längre än 6 h på den modellen jag har! Jag skulle önska att jag hade två grindar där den ena öppnas 4 timmar efter morgonutfodringen och nästa 8 timmar efter morgonutfodringen då hästarna skulle ha lite i magen redan innan man kommer hemstressandes från jobbet för att hinna rida innan det mörknar! Optimalt är att ställa timern även på kvällen så får hästarna hö nattetid och slipper gå "tomma" i magen hela natten!

Den grinden som jag har använder sig av en plastdunk (typ spolarvätskedunk) som tyngd och plasten blir skör av kyla under längre tid och går då sönder men en mer permanent egenhändigt byggd tyngd är ju inte svårt att fixa!

Någon sorts skydd för maten/matbord är också bra att tänka igenom/på då man kanske tänker ha en mindre avgränsad del i hagen med denna grind - med risk att bli rejält upptrampad! Då det är rejält blåsigt där jag bor och höt aldrig skulle ligga kvar på foderbordet så använder jag stora baljor med en saltsten som tyngd i! Tak vore schysst menmen lite blött hö är ju inte farligt.....
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Utan el skulle ju vara käckt men 6 timmar blir för lite i vårt fall.

Hur fungerar det med repet? Är det inte risk att de fastnar eller trampar i det om det dras åt sidan för långsamt, alternativt blir daskade av det om det går för fort?
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Jag tyckte också att 6 timmar var för lite, men 6 h plus 1 h för själva ätandet, sedan kommer jag hem efter kanske max 2 h till, det fungerar faktiskt jättebra!

Själva öppningen ska gå fort annars finns som du säger risk för att de fastnar - min grind öppnar sig på någon sekund, den hinner aldrig ens falla ner på backen så det har aldrig varit något problem - att tillägga är att tråden som sitter mellan dubbeltrådarna inte är av starkaste sort dvs hästarna river lätt av den om de mot all förmodan skulle fastna! Effektiv öppning hänger mycket på vikten - är det för låg vikt så går det långsammare osv - instruktioner på lämplig fyllnad/material fanns med!
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

vad har du köpt denna?
hänger på frågan om någon vet var det finns bara den manuella timern att köpa?
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Jag köpte min grind av feed-x!
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Hej, jag har dessa strömfria grindsläppare oxå. Har köpt dem från Swedish Control Systems, det går att köpa bara timern. Köpte dem för 800 + moms + frakt. Använder dem tillsammans med Nordposts Flexigate med elrep. Funkar bra! Som sagt "bara" 6 timmar men fodrar man så att de har ordentligt med hö när de kommer ut och sen en rejäl giva efter 6 timmar så har man ju gett dem at tugga på en stor del av dan. Man kan ju ge lite bra halm också så blir det lite mer sysselsättning. Om du vill kan du PM:a mig så får du mailadressen till min kontakt på SCS. /Caroline
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Jag har precis beställt en Buffé lunchgrind. http://www.automat.nu
Jag har ingen erfarenhet om hur det funkar, men jag har ingen som kan hjälpa mig med lunchfodring längre. Så jag hoppas det ska funka bra. Jag tror det var 24 timmars intervall på timern. Kostade ca 1800 kr.
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Vad bra att man kan köpa bara timern. Det är roligare (och billigare) om man kan fixa själv. Jag har gjort försök att köpa halm, men den visade sig naturligtvis vara möglig...
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Du får rapportera hur den funkar när du hunnit testa den. Det ser lite ut den kan daska till hästen på nosen när den öppnas. Hoppas det inte är så! Som jag förstår får man köpa till själva grinden?
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Risken att handtaget ska smälla till hästen är nog förhållandevis liten. De står nog inte och trycker så vid öppningen. Jag har redan resårgrind så jag tänkte byta ut den till en annan variant och ta resårlinan och handtaget till lunchgrinden. Jag köpte resårlina med handtag tidigare i år för kommande lunchgrind. Det är bra "fjong" i linan när den är ny, men nu har den värsta spänsten går ut, så jag tror och hoppas det ska funger bra.
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Vi har en FeedX-grind och det funkar kanon. Har en sån modell som snurrar upp repet med hjälp av en stor vattendunk som motvikt. Så de hinner aldrig trassla in sig. Hästarna lär sig snart hur grinden funkar och står och väntar tålmodigt på lunchen. För oss är det kanon för vi har ingen möjlighet att ge lunch själva.
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Hej Thora!

Har du hunnit testa din fodergrind än?
Det skulle vara intressant med en recension i så fall.

/Åsa
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Jag fick hem min timer i fredags. Det hade blivit en del försening i både tillverkning och leverans. Monterade den igår. Jag stod kvar och väntade för att se hur den fungerade och det verkar bli riktigt bra. Hästarna stod lite nära när grinden släppte. Det blir en liten snärt, men den träffade inte, de bara skakade lite på huvet och gick in i den nya hagen och tog för sig av höt.
Idag ville jag också kolla hur det funkar, de blir ju lite läskade av att det ligger hö som de inte kommer åt. De stod och tittade en stund, men de gav upp efter en stund och gick och betade istället. En timme efter att grinden hade öppnat sig märkte de att det var öppet.
I morgon får de klara sig själva. Hoppas att det ska fungera som jag tänkt mig.
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Det har jag inte märkt här. Jag har haft resårgrindar länge och grindarna har funktat som de ska.
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Vad bra, mina är det ingen resår i öht när det är kallt så de blir fuktiga och fryser, de skulle definitvt inte dra upp sig som de ska med en sån grindlösning.

Jag vet att det trasslat för andra med resårgrindar på automatgrindar, funkar det för dig är det finemang. När jag var inne på att ha såna grindar var planen att ha bandrullegrind/flexigrind för att få det att fungera.

Den lösning jag tittade på gav ifrån sig en signal innan grinden gick upp för att varna hästarna.
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Hej Elektron!

Minns du vad den hette, den som gav i från sig en signal innan den öppnades?

/Åsa
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 875
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp