Tidshjälp inför debuten

LadyCovergirl

Trådstartare
Nu har ryttarmeddelande och startlistor kommit upp till nästa helgs tävlingar i Kinda.
Jag är ju hoppmänniska och skulle vilja veta hur jag ska beräkna tidsåtgången :)
Dressyren ska börja vid 8. Ska man räkna på 6 min per ekipage eller går fälttävlansdressyren snabbare än vanlig dressyr? Programmen är ju visserligen kortare men ändå :)
Jennifer har startnr 32, Stephanie har startnr 37.

Terrängen börjar 14.30 så när kan man räkna med att Jennifer och Stephanie startar? Det är samma startnr där antar jag.

Sv: Tidshjälp inför debuten

puh.. för terrängen kan ni nog inte räkna så himlans mycket, det kan hända vadsomhelst! men de brukar starta ekipagen med 1,5-2 min mellanrum, och sen är det någon paus mellan varje klass. den lägsta klassen i terrängen rids sist. I dressyren brukar man räkna typ 5-6 min mellan varje ekipage. Men eftersom de har nr. 32 samt 37 så hinner ni ju stå och kolla på en del ekipage och se undefär hur lång tid alla rider programmet på och hur lång tid domaren tar på sig mellan två ekipage osv. :) det är rätt bra! LYCKA TILL, hälsa tjejerna! :d

De tänker ju inte komma dit hur tidigt som helst, det blir tidigt att köra ändå. Det tar 1,5 timme att köra och så ska det knoppas, vet.besiktas och ridas fram också. Hmm, jag kanske kan ringa och fråga hur de tänkt sig.
Varför får man inte starttider som i vanlig dressyr?

I ryttarmeddelandet står det att D-ponnydebutanten är först så vi får väl utgå från det ;)

Okej.. men jag säger såhär - är man ute för tidigt så blir ryttare nervösa vilket smittar av sig på hästarna! jag skulle tippa på att ni kommer i lagom tid ifall ni är där till 8.00 när det börjar (kanske 7.30). då hinner ni lugnt och sansat startanmäla, vet.besiktiga och kolla in några ekipage innan det är dags gör framridning. inte behöver de väl mer än 40 min framridning? :) räkna 5 min per ekipage i dressyren så har ni MARGINAL! för mindre än så är det verkligen inte. vilken kategori startar tjejerna i då?

Har de inga fasta starttider? :confused:
Fast starttid brukar det vara i både dressyr och terräng, hoppningen sker ju oftast max en 1/2h efter dressyren så det brukar inte vara något snack om när det ska börja om inget speciellt händer.

Senast ändrad:

Är det inte så att det bara är prel. startlistor nu och att de definitiva kommer med fasta starttider?
Det brukar alltid vara fasta starttider i dressyren.
Och i terrängen, men ibland kommer de inte upp förrän ngn timme före start då man vet om det är några uteslutna i hoppningen.

Det var inga utlagda ännu men i dressyr brukar ju heller inte starttiderna spikas förrän någon dag innan. Jag ringde och frågade och de skulle köra på 6 min i dressyren och 2 min i terrängen.
Hoppningen vet jag ju är 30 minuter efter dressyren, dock skulle det kanske bli lite fördröjning pga trång framhoppning då de fick köra hoppningen inomhus.

Här i Småland har jag fått lära mig att det inte alltid är fasta starttider i dressyr heller, lite jobbigt när man ska vara chaufför till krumelurtävlingarna :p

men du, definitiva starttider för dressyren kommer att komma fredagen innan! så då är ju dressyr-problemet ur världen :) en definitiv dressyrtid är ju fast även om det kommer strykningar. är den en söndag ni startar? Förresten, såg att dina tjejer ska rida för Carina Kind, hon är snäll! (iallafall var hon det när jag red ;)) det är bra!

ber om ursäkt, utgick från att kinda körde som förra året, med den högsta klassen först, men det gjorde dom inte. Men det är ju inte så svårt att räkna ut tiden då, eftersom terrängen som sagt går med 1,5-2 min mellanrum, alltså kan man börja rida fram efter några starter i erat fall (beror ju såklart hur lång tid man behöver). tror du att det löser sig nu, så ni inte kommer för tidigt? ;)

dåså, vad bra! NU kan jag önska lycka till! :p

Här i sthlm är det sällan fasta starttider på dressyrtävlingarna öht :crazy:, iaf de klasser jag rider (upp till MB).
Värdelöst, men är det fasta starttider är det å andra sidan alltid en miljon strykningar i sista sekund så det blir långa pauser istället. Blä.

Okej.. men jag säger såhär - är man ute för tidigt så blir ryttare nervösa vilket smittar av sig på hästarna! jag skulle tippa på att ni kommer i lagom tid ifall ni är där till 8.00 när det börjar (kanske 7.30). då hinner ni lugnt och sansat startanmäla, vet.besiktiga och kolla in några ekipage innan det är dags gör framridning. inte behöver de väl mer än 40 min framridning? :) räkna 5 min per ekipage i dressyren så har ni MARGINAL! för mindre än så är det verkligen inte. vilken kategori startar tjejerna i då?

Det här är tämligen vana tävlingsryttare, iaf två av dem, så de ska nog klara av det utan alltför nervositet. Iaf inte förrän kanske till terrängen men där är så låga hinder så det är mest att styra och i Cinnas fall hålla igen :p
Jag tror inte att de har tänkt att rida fram alls särskilt länge, dressyrprogrammet är ju så lätt att det nästan blir som framridning till hoppningen.
Två av ekipagen är D och en är C, C-ponnyn kommer starta först då C- och D-ponnyer ska gå parallellt i dressyren.

Det blir nog en baggis det här när de väl fått fasta starttider:D Jag var mest fundersam på hur det var med de där starttiderna :)

Tror nog att ni kan få 45 min tillgodo efter dressyren - brukar vara så på ställen där det är trång framridning eller långt att gå (nu brukar det inte bli så trångt eftersom det är långt mellan dressyrstarterna, bara ni är på plats vid hoppningen i tid så kan du ju inte utesluta er för att några som hoppat fram innan vill starta innan!) :)

Hemmavid är det i princip alltid fasta starttider men jag har förstått att det varierar. Det brukar annars vara enda fördelen med dressyrtävlingar :p

i ditt fall är väl kanske du lite nervösare än dom, jag gillar inte att stå på marken och inte kunna göra nått - DET ÄR NERVÖST! jaa, baggs med fasta tider och 2 min mellanrum, hahi! :D

men du, definitiva starttider för dressyren kommer att komma fredagen innan! så då är ju dressyr-problemet ur världen :) en definitiv dressyrtid är ju fast även om det kommer strykningar. är den en söndag ni startar? Förresten, såg att dina tjejer ska rida för Carina Kind, hon är snäll! (iallafall var hon det när jag red ;)) det är bra!

ber om ursäkt, utgick från att kinda körde som förra året, med den högsta klassen först, men det gjorde dom inte. Men det är ju inte så svårt att räkna ut tiden då, eftersom terrängen som sagt går med 1,5-2 min mellanrum, alltså kan man börja rida fram efter några starter i erat fall (beror ju såklart hur lång tid man behöver). tror du att det löser sig nu, så ni inte kommer för tidigt? ;)

Ja, jag har fått veta det nu också :) Jag läste inte ryttarmeddelandet så noga som jag brukar :o

Det är en söndag de ska rida, ja. Jag kan inte minnas att jag ridit för CK förut, minns inte domarna öht ;) Jag tycker det räcker om hon är snäll mot mina ekipage :D

Faktiskt inte nervös än, jag slipper ju se det :p Däremot att stå vid sidan om är terror, att inte kunna påverka liksom. Att rida själv är ju inte så svårt :D

Det som kommer oroa mest är hoppningen, Cinna lyfter sällan på benen förrän hindren är sisådär 1,10 höga :angel:

Det som kommer oroa mest är hoppningen, Cinna lyfter sällan på benen förrän hindren är sisådär 1,10 höga :angel:

jag vet att du har sagt det tidigare - och jag kan bara säga att det är HEMSKT! man vill så gärna att de ska lyfta lite mer på tassarna så det inte ser ut som att de smeker bommarna, men de tycker minsann att man inte alls ska behöva anstränga sig i onödan. hemska djur (älskade hästar!) dom är bra söta.

jag vet att du har sagt det tidigare - och jag kan bara säga att det är HEMSKT! man vill så gärna att de ska lyfta lite mer på tassarna så det inte ser ut som att de smeker bommarna, men de tycker minsann att man inte alls ska behöva anstränga sig i onödan. hemska djur (älskade hästar!) dom är bra söta.

På sina typ sju senaste LA:er har Cinna rivit två hinder om jag minns rätt. Att hon sen rev ett hinder i en lätt LC på KM i höstas är vi tysta om :angel: Visserligen första ritten öht med nytt bett men ändå. Som tur är så förvarnade vi motståndarna om att Cinna troligen skulle fälla någon bom :p
Cinna har en bra teknik och är mycket klok men på låga hinder har hon inte riktigt intresset. Nåja, i terrängen kan hon inte riva och bara de går med noll hinderfel där så det blir kval till Lätt är jag nöjd. Ja, dressyren hoppas jag blir bra också, även om det nu inte är Cinnas favoritgren :angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fälttävlan Då var det dags att starta en liten startfälttävlan i helgen och jag börjar redan bli lite smånervös. Har säkert 1000 frågor egentligen...
2
Svar
21
· Visningar
3 174
Senast: Habina
·
Fälttävlan Jag är ruskigt nervös, det kan jag villigt erkänna. Titti-Bianca (C) rider dressyr 9.54, Jennifer-Cinna (D) 11.24 och Stephanie-Jazz (D)...
Svar
3
· Visningar
1 049
Senast: Emma_lillan
·
Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 313
Senast: Maltise
·
Fälttävlan hejsan! lovade nån med en derssyrhäst här inne att jag skulle raportera från min debut i fältävlan. elle min debut gjorde jag för flera...
Svar
4
· Visningar
1 169
Senast: FT_ryttare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka