Tidsbegrepp?

S

_Sparris__

Vad tror ni, spelar det nån roll om man lämnar hunden ensam 2 eller 3 timmar? Om hunden förstår skillnaden lixom.
 
Sv: Tidsbegrepp?

Tror inte en hund kan avgöra 5 minuter från 5timmar,möjligen magsäcken och i behovs ärendena men det är knappast klockan som styr deras liv.
 
Sv: Tidsbegrepp?

Tror inte en hund kan avgöra 5 minuter från 5timmar,möjligen magsäcken och i behovs ärendena men det är knappast klockan som styr deras liv.

Fast det kan dom. Inte rent matematiskt men de flesta djur har ju en inbyggd klocka och dygnsrytm. Mina hundar vet tex exakt när det är dags för promenad dom dagarna de är med min mamma på hennes jobb. Prick fem i tolv börjar det vankas promenad och är hon sen med promenaden är de vääääldigt otåliga hundar som står och väntar vid sina koppel:D
 
Sv: Tidsbegrepp?

Ja, valpis vet att husse kommer hem ca. 18:00. Då väntar han vid dörren. Ibland jobbar husse kväll och kommer inte förrän 20:30 och de kvällarna är valpis mycket otålig. Riktigt upprörd kring 18-tiden.

Husse har jobbat natt några nätter nu och idag, vid 19:20, blev valpis mycket kelig men ändå lite tjurig - han visste ju att husse snart skulle gå (han går vid 19:40).
 
Sv: Tidsbegrepp?

jag har åxå funderat på de där med tidsbegrepp å förflyttning med hundar.
Som när man har med sej hunden i bilen. Tror ni att dom förstår att man förflyttar sej eller tror dom bara att man huxflux är på en ny plats
 
Sv: Tidsbegrepp?

Dom förstår nog att man förflyttar sig med bilen, särskilt om dom kan se ut då ser dom ju att man åker.
 
Sv: Tidsbegrepp?

Ja ni får gärna tro på det ,men jag gör det inte.Utan jag tror mer att de känner på sig på något sätt.Dock inte på "klockvis"...
 
Sv: Tidsbegrepp?

Har du någon forskning på att hundar inte skulle känna tid ...

Nu pratar vi inte mänsklig tid utan ur ett bredare perspektiv?
 
Senast ändrad:
Sv: Tidsbegrepp?

Det tror jag. Min hund vet oftast vart vi ska när vi åker bil.
Det märks på reaktionerna. Oavsett om vi har packat innan eller ej.
Ska vi till mina föräldrar ligger hon lugnt och sover nästan hela vägen. Ska vi till landet börjar hon propellervifta på svansen halvvägs, och gärna yla samtidigt. Hon vet vart vi är på väg.
Det händer alltid vid samma avfart. Åker vi förbi är hon lugn.


Annars så är hon helt klart ganska tidsmedveten. 1 timme är okej, då gnälls det bara när jag kommer. 2 timmar, då fnattas det. Tre timmar, så sitter hon i knät och tjuter.

Hysterika.
 
Sv: Tidsbegrepp?

kl
Mina hundar kan iaf känna av tiden. Sen om de är av instinkt eller inte vet ja ju inte. Men kl 9 å 18 talar dom iaf om för mej att dom vill ha mat :angel:
 
Sv: Tidsbegrepp?

Nja jag har läst det i någon bok och har letat som en galning på internet för jag vet att beteende forskare och "hundfolk" som studerar,forskar om just hundar,beteende,och allt som rör hund har pratat om det.Tror också jag för en bra tid sedan såg ett fakta program på tv om hundar där de tog upp detta med just en hunds tidsuppfattning. Men jag får återkomma OM jag hittar detta igen.Men jag håller ändå fast vid att klockans effekt inte ingår i någon hunds perspektiv lika lite som hos något annat djur (förutom människan) utan det har med ljusa,mörka tiden på dygnet samt andra mer "naturliga" aspekter.
 
Sv: Tidsbegrepp?

Vår hund blir precis lika glad när vi kommer hem efter 20 minuter som 4 timmar (vilket är max han är ensam, och det är väldigt sällan det händer) :p
 
Sv: Tidsbegrepp?

Min hund vinner inte direkt elitligan i intelligens men hon är lika glad om man varit borta i 2 minuter som 5 timmar. (Och nej, hon är aldrig ensam så länge, jag syftar på en person som går & kommer oberoende av de andra i familjen. Så slipper nån skrika ihjäl sg ang det.)

Att de kan känna på sig att "nu är det dags för promenad/husse kommer/mat" är inte samma sak som att de kan känna hur lång tid som förflytit. Då skulle ju hunden aldrig ha koll på när husse borde komma hem, om han inte går vid samma tid varje dag :smirk: Om nån förstår poängen.

Och vi kan ju bara gå till oss själva som är jäkligt mkt mer utvecklade hjärnmässigt; är det tråkigt känns det som att det gått en evighet fast det är en kvart, har man kul känns det som ett par minuter. Så att de har koll på skillnad 2-3 timmar tror iaf inte jag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 380
Senast: Troll
·
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 382
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 630
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp