Tidigaste ålder för att skilja sto med föl?

Ela

Trådstartare
Hur tidigt har ni varit tvugna att skilja sto och föl åt och varför? Hur har det gått. Hade själv ett sto för några år sedan som vi fick avliva när fölungen var lite drygt tre månader och det gick bra även om det inte är önskvärt.
Hur resonerar ni kring detta? Vad har ni stött på för nackdelar med att man tar bort stoet tidigt från fölet?

Sv: Tidigaste ålder för att skilja sto med föl?

Jag har fött upp föl som av olika anledningar har blivit moderlösa vid 4 dygn/6 veckor/3½ månads ålder.
Med dessa erfarenheter i ryggen har jag lärt mig att det viktigaste är att
1. Fölet får i sig näring - fölmjölk om det är litet, fölpellets om det hunnit bli lite större
2. Att fölet får växa upp i en flock med hästar, så att det lär sig att bete sig som en häst.
3. En "mamma" är idealiskt, men det är ingen katastrof om det inte går att lösa, förutsatt att det finns andra hästar den kan ty sig till.

Nackdel med tidig avvänjning är att det kan bara svårt med näringstillförseln.
Sen, som sagt, bara fölet har fler hästar att växa upp ihop med så löser sig det mesta med tiden.

I början av min uppfödarkarriär var den gängse rekommendationen att man skulle vänja av vid 4-6 månaders ålder. Jag har därför vant av ett antal föl vid 4 månaders ålder och det har väl gått okej - men ur näringstillförselsynpunkt vet jag idag att jag fodrade dem alldeles fel.

Jag har precis som Ameo fått moderlösa föl vid 10 dagar, 14 dagar och 3,5 månder. Har precis samma erfarenhet som Ameo och vill bara tillägga att det är viktigt att verkligen få rätt foder. Finns gott om fodertillverkare som inte har något bra fölfoder och lämnar felaktiga rekommendationer om utfodringen. Antingen av okunskap eller för att få sälja.
Får man moderlösaföl får man inte glömma att det ska bli hästar när de färdiga och måste därför få präglas på hästar och inte människor redan från början.

Ett tillägg:
Jag vill inte på något sätt förespråka jättetidig avvänjning, det bästa i de flesta fall är att fölet går kvar lite längre hos stoet. Men om man av någon anledning blir tvungen att vänja av tidigt så är det ingen katastrof - om man bara gör på rätt sätt.

Samma för min del. Jag föredrar naturligt avvänjning där stoet själv säger till när det är dag.

KL.
Något som jag tycker många glömmer bort är att lära fölisen äta ALLT. När man säljer fölisen på hösten så vet man ju inte vad köparen serverar. Jag lär alla mina äta Hippo, müsli, hel havre, krossad havre, korn och betfor. Samt mineraler. Då vet jag att dom äter när dom flyttar och inte riskerar att tappa massa i vikt. Tappar en fölis 10% så är det ganska mycket tycker jag.

Jag har ju bara haft ett föl att vänja av, än så länge, men jag kan berätta hur jag gjorde.

Mitt mål va att fölet skulle vara helt och hållet avskiljt från mamman när fölet var 6 mån. Men jag ville inte göra någon drastisk avskiljning.

ca. 2-3 mån: Ensam i box mitt emot stoet. Ca 30 min i början men ökade sakta upp till ett par timmar. 4-5 ggr/vecka.

ca. 3-4 mån: Samma som ovan fast nu har jag ökat till 4-5 tim/dag och så gott som 7 dagar/vecka.

ca. 4,5-6 mån: Fölet står ensam i sin box mitt emot stoet på nätterna, men går med stoet i hagen.

ca. 6 mån och fram: Fölet helt avskiljt från mamman.

Jag kommer göra likadant med årets föl och så fort stoet är dräktig och så kommer jag släppa in en 1-årig hingst och 2-årig val till stoet o fölet, sen om de funkar är det stoet jag tar bort o så gå fölet kvar med 1-åringen o 2-åringen. Om stoet ej bli dräktig i år så börjar jag att släppa ihop val med sto + föl sen när stoet tas bort släpper jag in 1 årshingsten.

Ja så har jag gjort/tänker göra.

Tack för alla svar :bow: jag anser självklart också att det är bra om fölet får gå med sin mamma till det är dags på riktigt att dela på dom, vilket jag brukar göra runt 8 månader.

Men tyvärr har jag ett sto med luftvägsproblem som nu har en fölunge på två veckor vid sidan och hon har plötsligt blivit sämre :cry: Vilket känns fruktansvärt. Jag hoppas innerligt att hon kommer att repa sig med tyvärr kändes det som vet var ganska negativ. Känns jättejobbig att se att stoet har det så tufft nu.

Usch då, vilket tråkigt läge för dig *kramar om*

Men som många sagt, så bara man tänker på att det är en häst (= ska ha hästkompisar) så går det oftast bra med rätt foder och omtanke.

OM nu oturen skulle vara framme.:cry:

Min som blev av med sin mamma två veckor gammal hon gick som klass I och hopptalang på treårstesten i år. Så även om det både var oväntat att bli fölmamma och dyrt, så har det gått bra för fölet. Någon amma kunde vi inte få tag på, så det var välling som gällde. Men nu känns det värt varenda krona och minut som vi lagt ner på henne.
Kanske kan ge lite tröst just nu när du sitter i den här sitsen.

Har en hingstunge som blir 6 veckor nu på lördag, han började för ett par veckor sen (tidigt..?) börjat klättra på sin mamma, från alla håll !!
Är detta en anledning till att kanske dela på dem tidigare?

Nej det är bara ett naturligt steg i en hingsts utveckling, lite individuellt hur mycket de gör det. Stoet kommer att säga ifrån när han blir lite äldre (några veckor till), att det inte längre är acceptabelt.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Freazer
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Mia_R
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: Görel
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka