Tidiga stygnflugor????

tinafinis

Trådstartare
Är dom inte väldigt tidiga i år?????? Brukar väl komma i slutet av augusti början av sept?

jag avskyr dom och för första gången har jag nu sett hur det går till då dom lägger äggen.

Har ni nåt smart tips på hur man får bort äggen ENKELT??? Ryktsten tycker jag inte är bra!
Jag klipper bort dom. Veterinären fråga förra året om jag friserat hästen......
Men, hon ska ju inte bort nån stans så skitsamma hur de ser ut, men ni kanske har nåt super tips?

Sv: Tidiga stygnflugor????

Vi har också massor.
Jag tycker att ryktsten fungerar bra. Några använder rödsprit på en bomullstuss, har jag hört. Har dock aldrig testat det själv.

Immer

Vi fick stngflugan på våra nu i veckan, har aldrig haft det förr men jag har förstått att det är väldigt tidigt.
Hade ingen ryktsten hemma så jag testade med en engångsrakhyvel men det gick inte så bra. Ska köpa ryktsten.

Vi har inte haft styngflugor på ca 15 år! Men jag har för mig att de kunde släppa om man strök på olja, matolja eller barnolja tex. Tror inte att de fäster så bra om man ser till att benen är inoljade!

O den oljan blir ju säkert kvar när mina hagar är fyllda med buskage mm mm. Men tack för tipset.

Är det sådana där flugor som man nästan måste "vrida nacken" av för att de ska dö? De som sätter sig på hästarna och är helt omöjliga att få bort? Trodde de kallades älgflugor?! Eller är det en annan sort?

Nej detta är flugor som lägger gula ägg på hästarnas framben. Det är äggen man måste ta bort flugan märker man inte så mycket av.

Är det sådana där flugor som man nästan måste "vrida nacken" av för att de ska dö? De som sätter sig på hästarna och är helt omöjliga att få bort? Trodde de kallades älgflugor?! Eller är det en annan sort?
Nä du tänker nog på älgaloppan som vi kallar den för här. Hemska saker som kryper in precis överallt o går knappt att döda.
Men stygnflugan var rätt rälig den med ska jag säga.

pälsglans kör jag med också, vet inte om det funkar riktigt eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet men jaghar hört att det ska funka så äggen inte får fäste.

Vi har inte haft några hittils :bow: Annars har vi nog alltid haft dom där gula äggen på hästarnas ben.

Älglöss (vi kallar dom så) är det nog du menar.

Har ni sådana redan nu förresten? Hoppas dom inte har kommit hit än. De är bannemig värre än bromsarna här! Äckelpäckel! :crazy:

"våra" ägg behöver då mer än lösa små rörelser för att försvinna, härgäller det att gnugga hårt :crazy:

Vi hittade ägg på tre av fyra hästar idag (min var utan). Detta stall har en av hästarna varit i i nästan 10 år och det har aldigt varit några ägg på henne eller de hästar som bott där. Undrar varför de kommit dit nu?

Har också sett styngflugeägg redan i år. Dock har mina hästar klarat sig hittills.

Jag har använt en ny fräsch engångs rakhyvel och det har funkat bättre än ryktsten tycker jag.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit