Tidiga rörelser?

Elshaya

Trådstartare
När är det tidigaste ni har börjat se/känna rörelser på era dräktiga ston? Förstår att det kan vara rätt olika, men vad är det tidigaste just ni upplevt?

Jag har ett sto som gått 145 dagar nu, om hon fortfarande är dräktig....antar att det är alldeles för tidigt för att kunna känna något....fölet är väl som en valp då ungefär??

Sv: Tidiga rörelser?

Jo, men det tycks inte vara någon som vill svara......kom igen nu alla som haft föl....

Jag minns inte riktigt när jag första gången såg fosterrörelser på min, tror att det var någon gång mellan 200-250 dygn.
Vid 150 dygns dräktighet är fostret ungefär som en kanin.

Jag minns inte riktigt när jag första gången såg fosterrörelser på min, tror att det var någon gång mellan 200-250 dygn.
Vid 150 dygns dräktighet är fostret ungefär som en kanin.

Jag ser ju fosterrörelser på min (har gjort ett tag) så det borde betyda att det är max 100 dagar kvar då ca.

Ena stoet som gick dräktigt här i år kände man ingenting på. Fram tills veckorna innan hon fölade var det spridda diskussioner kring huruvida hon var dräktig alls. Sen fick hon världens minsta lilla (okej, nästan världens minsta lilla) fölis, som är väldigt stillsam av sig. Hon blir nog aldrig en hoppetossa, om vi säger så.

Det andra stoet hade tydliga fosterrörelser från 6:e månaden, som om någon boxades och dansade marengo samtidigt därinne. :angel: Det fölet är väldigt livligt till temperamentet fortfarande, 6 månader gammal. Hoppar runt, busar, stegrar sig och rejsar genom hagen så att dammet yr.

Båda fölen är ston.

Jag ser ju fosterrörelser på min (har gjort ett tag) så det borde betyda att det är max 100 dagar kvar då ca.

Jag kan inte svara dig med säkerhet, har bara min lilla älskling att jämföra med. Hon var en riktig vilde i magen. Kanske kan någon med mer erfarenhet svara på det. Har du någon bild på ditt sto, även gärna på juvret.

Jag kan inte svara dig med säkerhet, har bara min lilla älskling att jämföra med. Hon var en riktig vilde i magen. Kanske kan någon med mer erfarenhet svara på det. Har du någon bild på ditt sto, även gärna på juvret.

Har inga nytagna bilder eftersom sonen ätit upp kamerasladden. Juvret går ej att fotografera eftersom det är förenat med livsfara. :D

Men fölis lär ju komma när det passar den i alla fall.

Absolut! Det blir en liten "Surprise" :angel: Visst var det ditt sto som du nyligen fick reda på var dräktig? el har jag blsndat ihop det igen :confused:

Sheerona, boll inne här vet jag fick veta genom "gravtest" att hennes sto var dräktig trots UL visat ej dräktig.

Men till tråden, i 5:e månaden kände jag svara rörelser på min tjej, hur långt har dom gått då? :o 150dygn ca? Sen kom det bara mer och mer rörelser, saknar att stå och känna på dom små OCH stora rörelser som kunde komma :bump:

Jag har känt och även kunnat se fosterrörelser på mitt arabsto de senaste dagarna. Hon är på dygn 168 idag. Det är SÅ härligt att känna de lätta rörelserna där inifrån:)

Jag har stått och försökt känna på min tös. Men det är helt stilla där inne. Hon är på 160 dygn idag..
Längtar till man kan känna fölis - då vet man ju att den fortfarande finns där inne.

Absolut! Det blir en liten "Surprise" :angel: Visst var det ditt sto som du nyligen fick reda på var dräktig? el har jag blsndat ihop det igen :confused:

Nä du har inte blandat ihop det är jag.

Hur tidigt rör sig fölisarna så pass mycket så man faktiskt kan se med ett otränat öga och det dessutom på någon meters håll?

Är hästen så aggresiv?

Va??? Nej nu missförstod du nog mig. Jag får givetvis gå nära men man ser på några meters håll att magen rör sig som om det vore ett foster. Det enda jag inte får göra som jag jobbar på att vänja henne vid och som går bättre och bättre det är att känna precis på den aktiva delen av magen när den är aktiv och bak mot virveln men under magen om man säger. Svårt att förklara.

Jag får klappa henne på hela magen och en bra bit bak mot juvret men när man närmar sig juvret lägger hon öronen bakåt. Förmodligen för att hon varit öm där hon var svullen framför juvret. Vet själv hur öm i brösten jag var när jag vänta mina barn så jag förstår henne. Men jag jobbar på att hon ska acceptera att jag pillrar lite överallt på henne igen.

Jag har en ett minishettissto som är beräknad att föla runt 21:a mars,jag har känt rörelser och sparkar i några veckor nu..kan sitta hur länge som helst och bara känna..MYSIGT!!..hon är väl på 200 dagar nu någonting..

Åh mysigt! Snart min tur hoppas jag. Stoet är på dygn 180. Idag var det möjligt att jag kände ngt, men jag tror att när det händer så är jag säker... ;)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ligger vaken, alldeles för sent, med alldeles för mycket tankar som snurrar. Sådant där som jag tror att jag vill dela med mig av i...
Svar
15
· Visningar
2 412
Senast: MML
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka