Kan bara inte låta bli att svara
, lite av ett favoritämne
Jag förespråkar då tidig kastrering (vilket jag fått en del skit för, men jag vidhåller min åsikt - tills den dag jag blir överbevisad om att något annant är bättre) Det finns många fördelar, en del har redan tagits upp (slipper vara ensam, kan vara i flock osv.), men det finns en grej till nämligen det att när de "vaknar" kan de bli stressade (alla blir det inte) och springa av sig en massa, svåra att hålla i hull osv - vilket leder till att de växer sämre. Jag känner de som fått rådet att kastrera då deras hästar blivit sådana - och det har hjälpt.
Jag vet även om en del andra hästar som blivit kastrerade innan 1 års ålder, vid sisådär 8 mån, och de har blivit jättetrevliga hästar - inte alls taniga eller utan karaktär. Om de blivit mycket större än de skulle blivit om de kastrerats senare vet jag inte, men de är normalstora för sin ras så de växer inte jättemycket extra
.
Sedan är det en sak till. Hingstbeteendet är, enligt de kunskaper jag samlat in under kurser, föreläsningar och erfarenheter, ett beteende som till mångt och mycket är inlärt. Har hingsten väl "vaknat" och börjat med "hingstbeteende" kan det vara svårt att få bort helt även om man tar bort kulorna - visst, det blir många gånger bättre, men i stressande situationer kan det komma fram igen. Det tycker jag är en BRA anledning till tidig kastration.
Kan även tillägga att i en del andra länder kastreras de hingstar som inte ska gå i avel vid en mycket späd ålder, bara någon månad gamla - och det blir hästar av dem åckså
Inget negativt alls, men en hel del positivt