tidig kastrering av tik - undvika juvertumörer?

ako

Trådstartare
Förlåt mitt kastrationstjat - förstår om ni tror jag är rabiatjämställdhetsfeminist med önskan om att hela världen ska vara könlös vid det här laget ;)... Tror detta är min tredje kastrationstråd...

Nåväl, får ju snart hem en liten cockertjej o har sedan innan en femårig springerhane. Tankarna på hur jag ska slippa föda upp "cockerspringers" i framtiden är många: Kastrera hanen, kastrera tiken, kastrera båda (!?) eller inte kastrera alls... har ingen given hundvakt att bara lämna bort den ena till vid löp, så kastration känns som bästa alternativet. Dock träffade jag hundtränaren som jag brukar gå kurs för häromdagen, o han tyckte inte det behövde vara ngt problem att ha okastrerad hane o tik ti´llsammans "lämna bort den ena några dagar vid höglöp!". Ångets, ångest är min arvedel ;)...

Svammel, svammel... I allafall, hur är detta m kastrering av tik o minskade risker för tumörer etc? Måste man kastrera före första löpet för att det ska få effekt mot det? Och påverkar det något annat att kastrera så tidigt? Hormonerna har ju onekligen viss effekt på både psykets och kroppens utveckling. Alla katter jag har kastrerat (båda könen) har varit uppemot året och alltså könsmogna (lilla kattjejen kastrerades efter sitt fördta löp i våras, åtta månader gammal), och de har ju behållit sin könsprägel; grabbarna ser grabbiga ut och tjejen som en liten tjej. Tar man bort sådant om man kasterear för tidigt?

Alltså, here we go again: erfarenheter o kunskaper, tack :)!
 
Sv: tidig kastrering av tik - undvika juvertumörer?

Juvertumörer vet jag iaf en kastrerad tik som fått, nu kastrerades den sent och pga akut livmoderinflammation så kan ju varit därför? Men det du slipper med en kastrerad tik är livmoderinflammationerna och livmodertumörerna.

Och, jag tror nästan min veterinär har rätt i att ALLA tikar får livmoderinflammation bara de blir tillräckligt gamla. För alla våra tre tikar har fått livmoderinflammation. Min förra tik när hon var 10 år, pappas förrförra när den var 10 år och hans förra när den var 8 år. (Min nuvarande sjuåriga har klarat sig än).

JAG skulle väldigt gärna kastrera en framtida tik, och jag vet att pappa funderar på att kastrera sin när den är gammal nog.

Som jag fattat det när det gäller just livmoderinflammationer så kan du kastrera 'sent', bara du gör det innan de fått inflammation. Hur det är om det kan påverka juvertumörer vet jag inte. De ska enligt min vet dock vara könsmogna innan man kastrerar, dvs ha löpt.

Jag har ju en kastrerad hanhund (testikeltumör), och jag kan ju säga att du inte är ensam om att vara 'kastraktionsivrare', för jag kommer utan tvekan att kastrera även nästa ev hanhund jag köper. Jag ser bara fördelar.

Ang hur könsprägeln påverkas så ser jag inte hur den ska påverkas när de kastreras efter könsmogenhet? Iofs har jag katter som kastrerats INNAN de 'hunnit fatta nåt', dvs innan första löp/innan de insett att de har kulor, och de har inte alls förlorat könsprägeln. Nu är det dock lite litet underlag.
 
Sv: tidig kastrering av tik - undvika juvertumörer?

Vad vill du kunna göra med dina hundar? Risken är att en kastration påverkar pälskvalitén så pass mycket att utställning är utesluten.

Annars tycker jag att kastration är ypperligt av många, mest hälomässiga, orsaker. Om du ska kastrera tiken skulle jag rekomendera att vänta till hon växt klart. De hormonerna hon utsätts för under den tiden har knappast någon större inverkan på riskerna för juvertumörer, men däremot har de inverkan på de färdiga kroppen på tiken.
 
Sv: tidig kastrering av tik - undvika juvertumörer?

Är inte utställningsintresserad alls. Har hundarna som kompisar, går långpromenader, lite kurser på kul etc men inga tävlingsambitioner.

Hur påverkas pälsen? Är ju ändå inte kul om den blir aldeles matt o tuffsig.

Tack alla för svar :)!
 
Sv: tidig kastrering av tik - undvika juvertumörer?

Ska man kastrera för att minska risken för utv. av juvertumörer så har studier visat att det bör göras så tidigt som möjligt, väntar man till efter den 2:a löpet så kan utvecklingen ej påverkas (eller om det nu var till efter 2 års ålder..? men, det blir ju i praktiken samma tidpunkt på ett ungefär ändå, lite beroende på vilken storlek på hund man har..)
 
Sv: tidig kastrering av tik - undvika juvertumörer?

Pälsen kan bli ulligare, de med större erfarenhet säger att vissa raser drabbas oftare än andra av detta (en kompis har erfarenheten att strävhårsraser inte påverkas i lika stor omfattning som långhåriga t.ex.). En annan biverkning kan vara återkommande vaginiter, samt att vissa tikar får problem att hålla tätt då östrogenet påverkar urinblåsans sfinktermuskulatur. Så, även kastrering har sina biverkningar.
 
Sv: tidig kastrering av tik - undvika juvertumörer?

Enligt "min" vet. så är det kastration innan 4:e löpet om man riktigt ska minska risken för juvetumörer, fast helst så tidigt som möjligt då (men h*n vill att hunden ska ha löpt en gång först).

Angående pälsen så har inte lagotton så jättekrullig päls som de ska ha, den är mjukare. Vet dock inte om det beror på kastreringen, för en del individer "mognar" sent i pälsen. Dock är hon ändå rastypisk i pälsen.

Labben har fått tjockare päls efter kastreringen. Hon har jättefin tjock blank päls nu, så för hennes del så var det inget negativt.
 
Sv: tidig kastrering av tik - undvika juvertumörer?

Är inte utställningsintresserad alls. Har hundarna som kompisar, går långpromenader, lite kurser på kul etc men inga tävlingsambitioner.

Hur påverkas pälsen? Är ju ändå inte kul om den blir aldeles matt o tuffsig.

Tack alla för svar :)!

Pälsen kan bli omöjlig att trimma normalt på cockern. Men å andra sidan går det utmärkt att skala med maskin om man tar skär som lämnar lite mer kvar.

Vår springer kör jag medhårs med 10:ans så hon är riktigt kort som nyrakad. Hon fick ullig och hårt sittande päls efter kastration. Det tog ungefär ett år efter operationen innan pälsen förändrats färdigt.
 
Sv: tidig kastrering av tik - undvika juvertumörer?

Åh, vad kul, har du oxå både cockrar o springer (nåja, än har jag ju bara springer, men snart så kommer ju lillan hem)! Trodde bara du hade cocker. Nu blir detta verkligen en spin- off i tråden, men kan du inte berätta lite vad du upplever som likheter o skillnader mellan raserna.

Vi har helklippt vår , ännu, okastrerade springerhane framförallt på sommaren, och han´blir jättefin som korthårig.
 
Sv: tidig kastrering av tik - undvika juvertumörer?

Tack allihop för era svar :)!!
 
Sv: tidig kastrering av tik - undvika juvertumörer?

Alex, hur har din hanhund påverkats efter kastration? Har han lätt att lägga på sig?

Usch, det här är jobbigt, man vill ju göra så RÄTT man bara kan för båda hundarna, och vad 17 blir bäst egentligen...

Tack, tack!
 
Sv: tidig kastrering av tik - undvika juvertumörer?

Min gammeltik kastrerade jag när hon var 9 år, då hade hon en liten tumör, hon blev nästan 15 år och har aldrig haft livmodersinflammation och tumören växte heller inte mera....hon dog "bara" pga ålderdom.
 
Sv: tidig kastrering av tik - undvika juvertumörer?

Åh, vad kul, har du oxå både cockrar o springer (nåja, än har jag ju bara springer, men snart så kommer ju lillan hem)! Trodde bara du hade cocker. Nu blir detta verkligen en spin- off i tråden, men kan du inte berätta lite vad du upplever som likheter o skillnader mellan raserna.

Vi har helklippt vår , ännu, okastrerade springerhane framförallt på sommaren, och han´blir jättefin som korthårig.

Egentligen är det äldsta dotterns springer, men hon bor ju hemma så det gör hennes hund också ;)

Den springer vi har är det lataste jag vet på 4 tassar. Om jag tar med henne när jag går med mina håller hon rätt bra fart, men går dottern själv med henne måste hon vara kopplad - annars rymmer hon hem till sussekorgen :crazy: ;) Cockrarna å sin sida håller högsta hastighet hela tiden ute, för att sedan vara mysproppar inne.

Springern påminner starkt om Skalman - hon har mat och sovklocka. I övrigt gör hon inte många knop om hon inte måste. Cockrarna däremot säger yippiii oavsett om jag föreslår en hel dags jakt eller en dag i soffan framför TVn.
 
Sv: tidig kastrering av tik - undvika juvertumörer?

Alex, hur har din hanhund påverkats efter kastration? Har han lätt att lägga på sig?

Usch, det här är jobbigt, man vill ju göra så RÄTT man bara kan för båda hundarna, och vad 17 blir bäst egentligen...

Tack, tack!


Hrm.. det HOPPADES ju jag att han skulle göra, då han alltid varit för smal.. Han gick NER 5 kg ganska omgående och la aldrig på sig dem igen :crazy:

Nu ska man ju inte räkna med det, i princip alla blir mer lättfödda. Men inte min som sagt.

I övrigt är det samma goa hund, enda märkbara skillnaderna är att löptikar är HELT ointressanta ens när de är under näsan på honom, och han har inget behov av att på hemmaplan pinka revir. Han pinkar 1 -2 långa kissningar istället för 7 - 8 korta. På nya ställen skvätter han mer, men även där mindre.

Han var dock inte speciellt svår på löptikar innan och hade inga 'negativa hanhundsbeteenden' innan (hanhundsaggresivitet etc). Utan han är exakt samma goa hund, minus kulor bara. Han var 9 år när han kastrerades.
 
Sv: tidig kastrering av tik - undvika juvertumörer?

Vilken intresssant springer! Vår är mer som dina cockrar, och de är de andra springrarna jagträfat oxå.

Bara en vecka kvar till valphämtningen nu... Längtar.

Och, till alla: Tack för era svar!
 
Sv: tidig kastrering av tik - undvika juvertumörer?

Om din hanhund är jobbig på andra tikar och har lite ökad sexualdrift, kastrera honom, annars tiken.
Man minskar som sagt risken för juvertumörer endast om man kastrerar SENAST innan 2:a löpet, helst innan första.
Visst finns det en risk att tikar blir inkontinenta men det kan man medicinera emot i så fall. Vad gäller pälskvalitén kan de bli uloigare och få längre strån, men hellre det är tumörer i så fall.
 
Sv: tidig kastrering av tik - undvika juvertumörer?

Nej, han är inte hysterisk efter löptikar på något sätt. Det enda mindre önskvärda hanhundsbeteende han har är att han inte gillar andra hanar (inte något problem - promenade o kurser etc går utmärkt, men däremot inte att släppa i hop honom med en annan vuxen hane), men det är ju troligtvis ändå inget som ändrar sig i och med att han är vuxen; blir sex år till våren.

Dock flaggar ju vissa för risken för testikelcancer, så ev kanske man skulle kastrera BÅDE honom och tiken...

Vad det gäller minskad risk för juvertumörer och tidig kastration känns det lite vanskligt att kastrera före första löpet, tycker jag. Hormonerna spelar ju ändå viss roll för lilla vovvens utveckling. Däremot har vi i princip nästan bestämt oss för att kastrera henne ganska omgående efter hennes första löp, oavsett hur vi väljer med hanen.

Tack, tack!
 
Sv: tidig kastrering av tik - undvika juvertumörer?

Nej, han är inte hysterisk efter löptikar på något sätt. Det enda mindre önskvärda hanhundsbeteende han har är att han inte gillar andra hanar (inte något problem - promenade o kurser etc går utmärkt, men däremot inte att släppa i hop honom med en annan vuxen hane), men det är ju troligtvis ändå inget som ändrar sig i och med att han är vuxen; blir sex år till våren.

Dock flaggar ju vissa för risken för testikelcancer, så ev kanske man skulle kastrera BÅDE honom och tiken...

Vad det gäller minskad risk för juvertumörer och tidig kastration känns det lite vanskligt att kastrera före första löpet, tycker jag. Hormonerna spelar ju ändå viss roll för lilla vovvens utveckling. Däremot har vi i princip nästan bestämt oss för att kastrera henne ganska omgående efter hennes första löp, oavsett hur vi väljer med hanen.

Tack, tack!


Ja, om det inte finns juvertumörer i hennes släkt är det ju inte hysteriskt bråttom, du kastrerar ju inte i första hand med tanke på juvertumörer..
 
Sv: tidig kastrering av tik - undvika juvertumörer?


Hittade tråden av en tillfällighet, har lite tråkigt...

Jag är nypensionerad veterinär, har sysslat lite med det här kan jag säga...

Biverkningar:
spanielpälsar kan bli s k "puppycoats", d v s ulliga, kan drabba alla typer av spaniel o även setter

strävhår kan bli mjuka, går ej att trimma

släthåriga raser (typ rottis o co) brukar enl min erfarenhet ej påverkas

tikar med > 15 kg kroppsvikt löper risk att bli inkontinenta, lätt avhjälpt med medicinering m ex Rinexin

Fördelar:
ju tidigare kastrering desto mindre risk för juvertumörer (kastrerar alltid mina tikar FÖRE första löpet dvs vid ca 6 månaders ålder) och givetvis då ingen risk för livmoderinflammation. Själva kirurgin är då mycket lättare rent praktiskt och operationen kan planeras lämpligt tidsmässigt. Ofta går hundarna hem samma dag.

Rent generellt kan man säga att hundarna vinner 2 år i livslängd

- och hanhunden: kan kastreras när som helst. Senaste jag kastrerat är egen rymningsbenägen hane (rottis) 4,5 år gammal som upptäckte kulorna när kastrerade tiken som bestämde i hushållet dött. Stannade därefter hemma men bibehöll sin maskulina framtoning. Slapp på ålderns höst testikelproblem, prostataproblem o kisseriproblem i största allmänhet som gärna drabbar "äldre herrar".

Min irländska varghundstik (6 år) kastrerad vid 6 mån ålder käkar Rinexin sen ett par år, är supermjuk i pälsen som är riklig, måste klippas, går ej att rycka.

Som jag har mina hundar överväger fördelar framför nackdelar.

Vi bor på en gård, våra hundar är familjemedlemmar/hästhundar o går fritt o är dessutom soff- o sängkamrater!!! o dekorerar div bättre möblemang!!, de drar in tillräckligt med sk*t ändå och därför vill vi inte ha löptikar eller rymmare.

Enl min erfarenhet har de ett lyckligt o bekymmersfritt liv med minimum av sjukdomar. Vad beträffar vikten är det jag som bestämmer och inte de - har aldrig haft problem med det.

Mina erfarenheter grundar sig på amerikanska där man rutinmässigt kastrerar hundar av båda könen vid 6 månaders ålder samt av mina personliga (jag har i lönndom kastrerat mina hundar sedan 80-talet när det inte var tillåtet - det går dock ej att anmäla mig eftersom det är preskriberat, dessutom är jag som sagt nu pensionerad sedan ett ½ år).

Tilläggas kan att alla ledarhundar o de flesta tjänstehundar är kastrerade. Arbetsfunktionen påverkas inte, undersökningar som är gjorda visar att:

kastration påverkar EJ räddsleaggression eller jaktaggression

men verkar dämpande på

dominansaggression och reviraggression

Mvh Marna
 

Liknande trådar

D
Hundhälsa Jag har en blandras-hane på drygt 2.5 år som helt plötsligt börjat kissa inne. Han är en korsning mellan Hälleforshund/Gråhund/Jämthund...
Svar
12
· Visningar
14 935
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Som några vet har jag en vuxen hane (sex år) och en tikvalp (fyra och en halv månad). Minst en av dem skulle kastreras, bestämdes från...
Svar
10
· Visningar
1 342
Senast: plymen
·
Övr. Hund Hej igen kära bukefalister! Får ju om några veckor hem en liten cockertjej som ska bli vår nya familjemedlem o, förhoppningsvis...
Svar
7
· Visningar
1 872
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp