Tidig fölning ? Hur vanligt? Orsaker?

orcide

Trådstartare
Satt härinne o läste om ston som fölat på 309dygnet.
Hur vanligt är det att stona fölar så tidigt och vad kan det bero på??

Sv: Tidig fölning ? Hur vanligt? Orsaker?

Mitt islandssto fölade på 309:e dygnet. Fölet, ett sto, var stor när hon kom ut och tog ett par timmar på sig att med hjälp komma upp på benen. Hon var sned och skev de närmsta veckorna men är i dag en korrekt 3-åring.

Det är i vi lket fall som helst inget bra med fölungar som kommer så mycket för tidigt.

De erfarna hästfolket säger att före dygn 320 är det kritiskt. Det är lungorna som är outvecklade.

Jag tycker det är lite märkligt att de kan gå över så länge, men inte få många dagar tidigt utan att det är kritiskt.

Mitt islandssto fölade på 309:e dygnet. Fölet, ett sto, var stor när hon kom ut och tog ett par timmar på sig att med hjälp komma upp på benen. Hon var sned och skev de närmsta veckorna men är i dag en korrekt 3-åring.

Var ni 100% säkra på betäcknings dagen på det stoet??
Eller var tex pappan väldigt mkt större än stoet?

En del räknar ju inte den faktiska dagen utan sista betäckningen eller semineringen o då kan ju stoet ha tagit sej några dagar innan menar jag ..

En annan liten fundering från min sida bara (spånar här) .
Kvinnor som har grav diabetes får ju stora barn , kan detta finnas bland hästar med?
Kan detta vara ett skäl till stora o tidigt födda föl?

På ditt sto kunde du se alla "normala" tecken på juvren innan fölning??

Var ni 100% säkra på betäcknings dagen på det stoet??
Eller var tex pappan väldigt mkt större än stoet?

En del räknar ju inte den faktiska dagen utan sista betäckningen eller semineringen o då kan ju stoet ha tagit sej några dagar innan menar jag ..

En annan liten fundering från min sida bara (spånar här) .
Kvinnor som har grav diabetes får ju stora barn , kan detta finnas bland hästar med?
Kan detta vara ett skäl till stora o tidigt födda föl?

På ditt sto kunde du se alla "normala" tecken på juvren innan fölning??

Rasen är i detta fall islandshäst och hingsthållaren var mycket noga med att hålla reda på betäckningsdatum. Antalet dagar är beräknat ifrån första betäckningen på brunsten. Hingsten i fråga var av medel storlek. Stoets pappa var 145 cm och fölet i fråga är nu 3 år och över medel i storlek.

Angående mjölken på stoet så ran den av sig själv bara hon rörde på sig, så nog var hon igång alltid.

Rasen är i detta fall islandshäst och hingsthållaren var mycket noga med att hålla reda på betäckningsdatum. Antalet dagar är beräknat ifrån första betäckningen på brunsten. Hingsten i fråga var av medel storlek. Stoets pappa var 145 cm och fölet i fråga är nu 3 år och över medel i storlek.

Angående mjölken på stoet så ran den av sig själv bara hon rörde på sig, så nog var hon igång alltid.

Okej ..Tack för svar, hoppas mitt sto kniper tills sep iaf :crazy:

Mitt sto har fått två st föl, varav det första på dygn 320 och det andra på dygn 316, å fölen har varit stora båda gångerna, mitt sto e rätt litet 1.52cm å hingsten e 1.66 cm å han lämnar ofta stora avkommor så tror d kan vara därför hon får tidiga föl...
å som sagt, man räknar ju från sista betäckingsdagen, då det kan ha tagit sig tidigare. Men mina föl har varit fullt "färdiga" närdom kommit ut iaf :D

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 677
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
23 24 25
Svar
481
· Visningar
58 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka