Tiden finns inte för hästarna

Sv: Tiden finns inte för hästarna

Gör om till lösdrift eller sälj. Var det inte du som hade lite trubbel med inackorderingen? Gör det lätt för dig och bygg lösdrift. Passar det inte inackorderingen så får dom packa sitt och byta stall (vilket ju var meningen från första början)
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Har inget vettigt att komma med... Men det här är min mardröm... Som det är just nu finns det inga problem men vi är i den åldern att det snart är dags för barn. Att sälja min häst skulle vara som att såga av mina armar :( hoppas verkligen att jag ska kunna få ihop tiden!
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Har inget vettigt att komma med... Men det här är min mardröm... Som det är just nu finns det inga problem men vi är i den åldern att det snart är dags för barn. Att sälja min häst skulle vara som att såga av mina armar :( hoppas verkligen att jag ska kunna få ihop tiden!

Jag tror det fungerar alldeles utmärkt att ha barn + häst, det handlar ju om prioriteringar och ambitioner.
Väldigt många klarar ju av det utan att gå in i väggen.
Det finns ju massor av sätt att kapa tid på onödigheter tex stå uppstallad med helinackordering, hjälp av en medryttare, lösdrift där det mesta sköter sig självt, sänka ambitionerna att hästen inte behöver ridas 6 dagar i veckan utan det funkar med 3, man måste inte pyssla med hästen 1h varje dag, dra ned det till 20min vissa dagar osv.
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Vet hur det känns, även om jag inte har småbarn längre. Ibland tänker jag att det som är jobbigast är allt det man på något sätt tycker/tänker att man inte hinner och borde hinna. Jag har löst det så att jag inte bryr mig om att jag inte orkar/hinner/vill rida och hålla igång vintertid, mina hästar dör inte av endast få mat och bli ut/insläppta under en period. Man får helt enkelt dra ned på sina ambitioner och göra det man kan/vill/hinner/orkar. En period hade jag ångest över att den ena hästen knappt var inriden och åren gick. Idag tänker jag att det inte spelar så stor roll vad han kan och inte kan, jag gör det jag vill och känner för. Jag tänker att det inte spelar så stor roll att hans kondis blir sämre, det kan vi träna upp när andan faller på igen. Vi behöver inte bli världsmästare i någon gren, vi kan ha roligt tillsammans istället!
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Mockningen tar cirka 10 minuter - JA! Men det är så mycket annat som tar tid när man har eget stall.

T ex så ska gödseln hanteras, det ska beställas och hämtas hö, spån och kraftfoder, staket ska underhållas och lagas och varje dag när man har eget stall så ska man upp i ottan och släppa ut hästarna, se till att de har vatten och så ska de ha kraftfoder och hö.

Det blir lätt 1,5-2 h i stallet om dagen utan att man överhuvudtaget tränar någon av hästarna.

Det är inte bara till att hoppa i dojorna och masa sig ut till hästarna. Det finns en liten människa till att ta hänsyn till och hon är inte alltid på det bästa humöret (haha) så det kan ta sin lilla tid att överhuvudtaget ta sig ut till stallet så ja, det blir ganska jobbigt emellanåt men överlag får jag nog ändå våga påstå att det fungerar bra men just nu är jag inne i en svacka där jag tycker att det bara är jobbigt.
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Släpp dem på lösdriften (och låt inackorderingen gå med eller så får hon flytta den) och kör med permanentbädd på halm. Då behöver du inte mocka, bara fylla på halm när det behövs. Har du tillräckligt bra grovfoder så behöver du inte ge kraftfoder, och då behöver du bara hämta hö och halm.
Lej ut gödselhanteringen till någon närbelägen bonde som kommer och tömmer bädden och kör bort den på vårkanten - värt att betala några kronor för att slippa det.

Dessutom kan du gå ut till hästarna när det passar dig, och är inte bunden till tider på samma sätt som när man har uppstallat.
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Mockningen tar cirka 10 minuter - JA! Men det är så mycket annat som tar tid när man har eget stall.

T ex så ska gödseln hanteras, det ska beställas och hämtas hö, spån och kraftfoder, staket ska underhållas och lagas och varje dag när man har eget stall så ska man upp i ottan och släppa ut hästarna, se till att de har vatten och så ska de ha kraftfoder och hö.

Det blir lätt 1,5-2 h i stallet om dagen utan att man överhuvudtaget tränar någon av hästarna.

Det är inte bara till att hoppa i dojorna och masa sig ut till hästarna. Det finns en liten människa till att ta hänsyn till och hon är inte alltid på det bästa humöret (haha) så det kan ta sin lilla tid att överhuvudtaget ta sig ut till stallet så ja, det blir ganska jobbigt emellanåt men överlag får jag nog ändå våga påstå att det fungerar bra men just nu är jag inne i en svacka där jag tycker att det bara är jobbigt.


Fast det behöver faktiskt inte ta 1,5-2h om dagen i stallet bara för att man har eget stall om man inte vill.
Hö, spån och kraftfoder går ju faktiskt att beställa hem 1 gång om året = minimal tidsåtgång då.
Större vattenkar eller flottör så du inte behöver fylla på hela tiden.
Gör ordentliga staket från början = håller i flera år och behöver bara tittas igenom ett par ggr om året.
Gödselhanteringen kan du köpa dig fri från.

Om du börjar rationalisera bort massa onödigt jobb har du snart massor med tid över till roligare saker.
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Fast det behöver faktiskt inte ta 1,5-2h om dagen i stallet bara för att man har eget stall om man inte vill.
Hö, spån och kraftfoder går ju faktiskt att beställa hem 1 gång om året = minimal tidsåtgång då.
Större vattenkar eller flottör så du inte behöver fylla på hela tiden.
Gör ordentliga staket från början = håller i flera år och behöver bara tittas igenom ett par ggr om året.
Gödselhanteringen kan du köpa dig fri från.

Om du börjar rationalisera bort massa onödigt jobb har du snart massor med tid över till roligare saker.

Jag har inte råd eller plats att förvara en årsförbrukning av hö, kraftfoder och spån. Jag köper in månadsvis.

På vintern har jag bara så jag ställer ut spannar. De fryser ändå så vattenkar är inte att tänka på och någon Thermo Bar har jag inte råd att investera i så det är bara till att asa på spannarna ett par gånger om dagen.

Staketen är bra med rådjur och älgar har alltid sönder staketen så det är alltid och laga i sommarhagarna.

Gödseln är ingen bonde intresserad av här i närheten. Jag får betala för att en lastbil kommer och hämtar gödseln. Vi tömmer den en gång om året och det kostar cirka 800 kronor. Det är min sambo som ordnar med gödseln, packar den osv.
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Men om du gör det en gång i månaden är det fortfarande långt ifrån något du behöver göra varje dag? Inte behöver du väl laga sommarhagen på vintern? Eller ens laga ett staket till en hage där hästarna inte är? Att charta in någon annan som tar skiten är inte ens dyrt här, jag hade med glädje betalat det dubbla för att slippa göra det själv, men det kan ju givetvis vara annorlunda där du bor. Skaffa en större balja till hagen. Den jag har räcker betydligt längre än en liten spann, och kostade 100 spänn på Granngården = inte ens dyrt.

Om jag rider en häst/tränar unghästen (har en ridbar häst och en tvååring, försöker ta dem varannan dag de dagar det kör ihop sig), plus all mockning, vatten och höpackning, så tar det ungefär två-tre timmar i stallet. Sett till ungefär fyrtio minuters ridning. Man behöver inte borsta i två timmar. Dessutom har jag tjugo minuters bilkörning tur- och retur. Allting som tar lite extra tid ser jag självklart till att göra de dagar jag har gott om tid.
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Vattenspannar fryser mycket fortare än ett kar. Ett isolerat kar (utan el, alltså) håller längre än vad man tror, och kan byggas själv till en billig peng. Var det inte nån här på Buke som hade gjort en fiffig variant?

Som jämförelse har jag tre hästar på lösdrift. Jag lägger 10 minuter i veckan på grovfoderhantering eftersom jag har fri tillgång och det går en rundbale/vecka. Daglig skötsel som fylla på vatten, mocka runt foderhäcken och halma lite tar kanske 20 minuter om jag gör det i maklig takt.

Det som tar tid med att ha dem uppstallade är att man ska sköta varje häst för sig - med lösdriften fyller man på vatten/grovfoder/strö till alla på en gång. Och jag framhåller igen, du kan göra det när det passar dig under dagen.
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Håller med. Jag har en helt vanlig större hink/tunna av plast utan värme eller el, och den håller betydligt bättre än de små spännerna. Jag bor söderut, men i och med att TS bor i Växjö enligt infon under hennes avatar, så känns det som om vädret inte bör skilja sig jättemycket åt. Förra året stod min ena häst i sjukhage, och fick därför ha sin vanliga spann ute i hagen. Även om temperaturerna aldrig sjönk under minus 5 (och spannen bars in vid fyratiden på eftermiddagen, den stod aldrig kvar ute över natten) var den alltid frusen, medan vattnet på den större tunnan bara hade en tunnare hinna som man kan knacka bort.

TS: Fyll den större tunnan rejält med vatten. Är vattennivån låg är det lättare att det bottenfryser. Du kan även ta en liten dunk eller hink med varmt vatten med dig inifrån (i och med att du verkar ha hästarna hemma så antar jag att det är genomförbart?), så lossnar skorpan ännu lättare. Så gjorde vi i mitt förra stall.

Om du har ont om tid på mornarna, lägg ut höet redan kvällen innan. Så gjorde vi också förut, då det var mer knappt om tid på morgonen än vad det var vid insläppet kvällen innan. Packa allt veckans hö t.ex. på söndagen, om du har lättare att vara i stallet på helgerna. Bara att slippa stå och packa hö varje dag kan vara guld värt en dag när det är extra stressigt.
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Jag har inte råd eller plats att förvara en årsförbrukning av hö, kraftfoder och spån. Jag köper in månadsvis.

På vintern har jag bara så jag ställer ut spannar. De fryser ändå så vattenkar är inte att tänka på och någon Thermo Bar har jag inte råd att investera i så det är bara till att asa på spannarna ett par gånger om dagen.

Staketen är bra med rådjur och älgar har alltid sönder staketen så det är alltid och laga i sommarhagarna.

Gödseln är ingen bonde intresserad av här i närheten. Jag får betala för att en lastbil kommer och hämtar gödseln. Vi tömmer den en gång om året och det kostar cirka 800 kronor. Det är min sambo som ordnar med gödseln, packar den osv.

Men att du inte har råd gör ju inte att andra inte har råd. Sen finns det ju isolerade termotunnor som är billigare än Thermobar, själv byggde jag en egen.

Laga hagar tror jag de flesta får göra på vårkanten, om det är stora hagar där det inte går hästar. Men har man stängslat vettigt från början tar det ju inte jättelång tid.
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Jag har varit i din situation länge nu! Jag tävlade massor innan jag fick barn och passade på att betäcka stona när jag var gravid och även året efter. Nu har jag 2 st 2½åringar, en 5 åring, ena avelsstoet (pensionerad) och en shettis men hinner inte rida.

Min plutt är 3 år och nu har jag gott om "pysseltid". Tramptraktor, trehjuling mm i stallet, sandlåda och gungställning utanför gör att jag kan mocka och sköta hästar i lugn och ro men ridningen är obefintlig. Ena treåringen sutten på. 5 åringen inriden som 2½ åring men inte utbildad sen :(

Min sambo och jag jobbar skift så vi syns knappt och skruttungen :love: är ju med mig i princip all ledig tid. Visst, jag skulle kunna få till ridning ibland men om det ska ge något med unghästarna så behöver det ju vara regelbundet en period i alla fall. Jag hoppas tiden hinner ifatt mig snart!
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Jag har inte råd eller plats att förvara en årsförbrukning av hö, kraftfoder och spån. Jag köper in månadsvis.

På vintern har jag bara så jag ställer ut spannar. De fryser ändå så vattenkar är inte att tänka på och någon Thermo Bar har jag inte råd att investera i så det är bara till att asa på spannarna ett par gånger om dagen.
Men du, iväg med hästarna och spara ihop pengar istället så att du får en stabil ekonomi.

Den dagen du vill ha häst igen kan du köpa det och den dagen har du förhoppningsvis råd att ha häst också, för i ärlighetens namn verkar du inte ha det nu. Kan man inte lägga ut några tusenlappar för att göra sitt liv betydligt enklare och roligare, då har man faktiskt inte råd att ha häst.
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Jag har också småbarn. Är fortfarande föräldraledig iof, men eftersom att jag inte kan ha barnen med till stallet pga att det är för små (de är ca 1 och 2,5 år) så kan jag bara vara i stallet när jag har min man hemma, och han arbetar heltid.

Jag har bestämt att mina barn går före. Om jag känner att de får lida pga mitt intresse så kommer jag att sluta med det tills dom blivit så stora att jag får tid till hästarna igen. Men jag kommer inte att sälja hästen, utan isf får han gå ute på lösdriften tills jag kan ta upp ridningen igen.

Jag har som sagt hästen på lösdrift och det innebär många fördelar. Tex behöver jag inte känna dåligt samvete pga att jag inte hinner rida, för han rör sig i stora hagar med sin flock och lever livet med eller utan mig. För det andra är det mindre jobb - en lösdrift behöver inte mockas dagligen, man behöver inte fylla foderpåsar mm. Jag har dessutom sån tur att stallägarna sköter alla fodringar och tillsyn. Däremot ses vi ibland och fixar med staket eller liknande, men då brukar jag ta med mig gubben och barnen och göra det till en familjeaktivitet. Sen ligger gården där jag har hästen väldigt nära mitt hem, så jag kan gå förbi på hund/vagnpromenaden och bara titta till hästen, eller ta en sväng förbi med bilen när jag ändå är ute och åker för det är ingen omväg.

Jag rider ft 2 ggr/veckan, och är ute kanske 2 dgr till. Min syster tittar till honom 3 dgr/ veckan. Men fördelen med att ha honom såhär på lösdriften är att när jag åker ut har jag 2,5-3 h som jag kan lägga på bara hästen. Jag har alltid mobillarmet på ca 30 min innan jag ska vara hemma så att jag inte behöver titta på klockan utan jag kan vara tidlös tills larmet ringer. Tack vare att jag har så nära hem så behöver jag inte så mycket tid på mig att packa ihop och ta mig hem på. Det tar 5 minuter med bilen från dörr till dörr.

Jag ställde av hästen när jag väntade andra barnet pga delvis att jag åkte av i v 25 men också pga att det inte var roligt längre att rida när man ständigt hade dåligt samvete för att man inte var ute mer än man var, och för att familjen satt hemma och egentligen behövde ha mig där (vi byggde ut huset samtidigt). Det var väldigt skönt att kunna släppa det "måstet". För innan jag bestämt att ställa av han var ju varje missat ridpass ett misslyckande. När jag börjat rida nu igen rider jag ganska korta pass. Lite dressyr, en kortare uteritt eller intervalljobb. Då blir jag mindre stressad och får ut mer av ridningen. Sen myser vi i stallet efteråt med lite stretching och pyssel och samtal. Med tiden har ridpassen blivit längre av att jag kunnat slappna av mer.

Om man inte kan njuta av hästtiden så är den ingenting värt. Därför får man göra det man kan för att det ska bli så lätt som möjligt. Mina tips:

Ha hästen nära
Ha hästen på lösdrift eller helinackordering
Kom överens med familjen hur ofta du ska vara i stallet och avsätt tid med larm
Sänk dina förväntningar/ambitioner på stalltiden
Ställ av hästen på "helpension" om du känner att hästeriet gör dig stressad
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 797
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 870
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 021
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp