Tiden finns inte för hästarna

Sleepwalker

Trådstartare
Jag har verkligen försökt kämpa på med hästarna i kombination med att vara småbarnsmamma och arbeta 4-5 dagar i veckan men tyvärr, nu är jag väldigt nära att ge upp allt som har med hästar att göra.

Det enda jag gör varje dag är att släppa in- och ut hästarna samt mocka och fixa allt annat som har med stallarbetet att göra. Oftast får jag stressa på mornarna och kvällarna och det blir inte många minuters pyssel och gos med hästarna utan 95% av tiden jag lägger i stallet går åt till allt arbete omkring hästarna.

Jag har visserligen ingen häst att rida på då jag har en 2 åring och en minishettis men jag hinner ju inte ens borsta på dom och det gör mig väldigt deprimerad, vilket ni kanske kan förstå?

Jag betalar dyra pengar för hästarna varje månad men vad får jag ut av hästarna? Inte ett skit!

Tanken på att "ge upp" hästarna för ett par år är skrämmande då jag haft hästar sedan jag föddes inprincip och aldrig varit utan hästar helt och hållet.

En sida av mig säger "Kämpa på, det blir bättre" men en annan sida säger "Ge upp nu, det kommer inte bli lättare när unghästen ska börja ridas". Vad säger ni? Hur tycker ni mitt röriga liv låter? :)
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Ta en paus! Stress är inget att ha så du och din omgivning mår antagligen bättre om du släpper hästarna under en tid.
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Det som får mig att tveka är mina gulliga små hästar! De är de bästa av de bästa och jag känner verkligen inte för att sälja dom. Men tanken på att låna ut dom på foder - nej, det finns inte.. vet hur det slutar.. :o
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Kan du inte ha dem på lösdrift? Det är förvisso skötsel och pyssel med det också, men det behöver inte alls vara lika tidsbundet och man behöver tex inte mocka varenda dag.
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Jag akulle sålt en och innackorderat den andra i en lösdrift, alternativt ett stall där det enda du behöver fixa är mockning och ev foder (eller fullskötsel). Då behöver du inte åka ut flera ggr om dagen och du kanske lättare hinner med lite borstning och promenader.

Det ska vara roligt att ha häst! Det är inte värt det om man måste stressa och må dåligt över det. Och det böir garanterat inte bättre när 2-åringennska börja ridas.
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Lösdrift -som flera andra gett förslag på.
Skicka unghästen till en unghäst-flock tills den ska ridas in. Då fostras den i flock och bygger muskler "av sig själv". Då kan du åka och hälsa på den när DU har tid och nån annan sköter det praktiska. -super smidigt! bra för både ägare och häst ;)
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Stressar du över det du gör eller det du inte gör? Kan du göra upp en mindre ambitiös plan över det du inte gör så att du inte behöver känna stress över det? Jag borstar inte heller mina hästar varje dag, däremot går jag igenom benen när jag kratsar hovarna morgon och kväll och håller koll på hur de rör sig på väg till och från hagen. En unghäst räcker det ju om du gör mer omfattande saker på helgerna med - det är ju rätt många lediga dagar runt jul i år så då har du säkert också lite mer tid. Jag har 4 hästar och utsläpp inkl mockning tar ca 20 min på morgonen, kvällen går fortare. Jag har skiftjobbande sambo så när barnen var små var redan den tiden svår eftersom han antingen sov eller redan åkt till jobbet då, å andra sidan var det ofta sambon som mockade då så det gick fortare.

Själv tycker jag inte jag fick mer tid förrän yngsta gick i ettan men då tar skjutsningar till div idrotter tid. Fördelen är att de klarar sig själva mer då de är hemma, man måste inte hela tiden vara "i tjänst" som mamma och då känner man sig mindre stressad den tid man är i stallet.
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Jag känner delvis igen mig vad gäller tidsbristen. Har man ett jobb där man jobbar 4-5 dagar, har barn, gård osv. Så kretsar ju inte allt runt hästarna.

För min del har jag gett upp tävlingsplaner just nu. Man har fått prioritera både antal hästar, på vilken nivå man ska hålla på.

Jag har kommit på att man ska nog vara singel eller ha större barn och inte jobba heltid om man ska orka hålla på och hinna med ett hästliv :p
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Jag håller med de som föreslagit lösdrift. Vi har sex hästar på lösdrift, och lägger 5-10 min/dag på skötsel av lösdriften. Resterandetid kan jag lägga på att umgås/arbeta med mina hästar, vilket är så mycket roligare än att släppa in/ut, stoppa hö i påsar, fylla vattenhinkar, mocka... you name it. Har man en lösdrift med bra mark, automatiskt vatten, välfungerande grovfoderutfodring och en bra ligghall tar det knappt någon tid alls att sköta om den. Att hästarna dessutom mår bättre av att kunna utföra sina behov när de vill är mycket värt.
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Jag förstår att det är tufft att hinna med allting, och tråkigt att inte känna att du har tid att ta hand om hästarna på det sätt du vill. Min första tanke var; hur har du det med avlastning?
Kan inte barnens pappa ta hand om barnen när du är i stallet (vilket han kanske redan gör)?
Det tar ju inte så lång tid utöver stallarbetet att borsta & gosa lite, eller ta en promenad med hästen/hästarna.
Några gånger i veckan kanske kan kan ha dem längre stund så att du hinner med det du vill?
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Utav helt andra skäl (hälsoproblem), så kände jag som du, hästarna är bara arbete, och när arbetet är klart så orkade jag inte göra det "roliga", alltså borsta, rida, köra etc. Då fick jag både dåligt samvete och blev ledsen.

Det valet jag hade var att sluta helt med hästarna, eller ändra på hela principen för skötsel. Vi pratade med en husdjursrådgivare (med specialitet häst), som gav oss en massa goda råd som vi tog till oss av.

Vi har hästarna hemma, och har då möjlighet att fixa till så att det blir så lättarbetat som möjligt, så att tiden hamnar MED hästarna, istället för arbete med mockning, tunga skottkärror etc.

Så här har vi gjort: hästarna har en ligghall, som mockas i princip en gång per år. Vi gör helt enkelt en varmbädd i ligghallen,precis som man gör till t.ex. får eller kor. Vinterhagen mockas med liten minilastare (som vi hyr) och är delvis grusad, i synnerhet runt matplatserna och vid vattnet. Total yta för tre hästar ca 1 hektar.
Vatten finns i en stor thermobar som fylls på automatiskt.

Stallet (3 boxar) är ombyggt så att man kan ha varmbädd där också, det går alltså att använda minilastare där också för mockning, och komma åt överallt.

När vädret tillåter så ger vi hästarna en hel bal att äta från, när det är för varmt för det, så får de dela hösilage med fåren. Till fåren finns det en balupprullare, så vi sliter inte bort grovfodret från balen, utan vrider på en strömbrytare...

Effekten av detta är att tidsåtgången för att säkerställa att hästarna har mat, vatten och en torr och ren liggplats, är ungefär 15 minuter per dag. Några gånger per år, så kör min snälla man runt med den hyrda minilastaren och mockar, inne och ute, och jag kan lägga min tid och ork på att borsta hästar, och på lämpliga sätt beroende på hur jag mår just den dagen, köra/promenera/trickträna eller rida (rider inte så ofta, jag skulle gå sönder fatalt om jag skulle ramla av).

Dessutom finns det inte någon tid att passa för vare sig utsläpp eller insläpp, inget lunchhö som ska serveras, och få, eller inga, tunga påsar, kassar, hinkar eller skottkärror att släpa på.
Nackdelen är möjligtvis att det går åt en del halm, som det blir svårare och svårare att få tag i för varje år.

På det här sättet, så har vi kunnat ta bort tråkigt och tungt arbete, och har kvar det roliga, att vara med hästarna.
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Min sambo jobbar skift, 6-12 eller 18-6, 3-4 dagar i rad för att sedan vara ledig i ett par dagar och under de dagarna han jobbar så jobbar även oftast jag 7-13 eller 13-18 samtidigt som jag tar hand om vår dotter, hunden och hästarna. Det är under dessa dagarna jag inte hinner med något annat än att mocka och släppa in- och ut hästarna. De dagarna min sambo är hemma får jag givetvis mer tid till hästarna.

Lösdrift har jag men den används inte i dagsläget då jag har en häst inackorderad sedan en månad tillbaka som måste stå installad så därför står även mina inne om nätterna. Hästen som är inhyrd räddades av en väns mamma "i sista sekunden" ifrån slakt och jag erbjöd mig att stå för en stallplats tills ägaren fått en ledig plats i stallet där hon har sina andra hästar. Så just för tillfället, står mina hästar på box men mockningen tar inte så lång tid heller. Max 10 min. Jag har bädd så tar bara ut bajset!
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Om du kör med ikeapåsar till höet så kommer här ett litet tips:

Köp en hel drös med påsar och packa hö för en hel vecka framåt en dag du har lite extra tid.

Jag pluggar på annan ort och veckopendlar, mamma sköter om min häst mån - fre. Så när jag är hemma på helgen packar jag 28 höpåsar inför nästa vecka.
Jag har sytt på plastfickor på påsarna och skrivit ut lappar så att mamma snabbt och lätt, kan ta en påse med rätt mål i, och slänga in i boxen.:)
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Att få ihop barn/Familj, hästar, jobb mm är ett pusslande och ett prioriterande och innebär en stor portion stress.

Det är svårt att ge tips på hur du ska få ihop ditt pussel och samtidigt hinna njuta av att ha häst. Jag har tillbringat många sena timmar i stallet när dottern var liten. Jag åkte till stallet vid 20 och ibland tillochmed vid 21 tiden och kom hem vid 23-23:30 tiden :p Men jag ville ha häst, ville rida och hålla igång mitt intresse så det var värt det! Fast såhär i efterhand så undrar jag själv hur jag orkade. Nu har livssituationen ändrats och allt känns mycket lättare. Dottern har blivit större, jag har flyttat och bor nu på gården där jag har hästar. Mitt pussel känns som att bitarna har fallit på plats, jag har två hästar nu att motionera och dottern varannan vecka, tre katter och heltidsjobb. Men har tid att prioritera både hästar och dottern, det är nog bara pojvännen som kommer ikläm. Så sent som imorse föreslog han att han skulle komma över någon vardagskväll denhär veckan och jag svarade ärligt att visst får han komma men jag vet inte om jag varken har tid eller ork att vara så social. Så vi kom fram till att vi tar det till helgen istället.

Jag bortprioterar mycket men försöker samtidigt lägga in tid för sånt jag verkligen vill hinna med. Mitt råd är att tänka igenom vad du vill ha ut av att ha hästar, finns det något du kan prioritera bort, finns det något du och din familj kan ändra på så att ni får mer tid och ork? Samtidigt att man inte ställer för höga krav på sig själv. det behöver inte vara välstädat hemma, maten behöver inte vara "hemmalagad" jämt, ibland räcker det med snabbmakaroner och falukorv. Hästarna behöver inte vara välfrisserade och motioneras 7dagar i veckan i 1h.

När en "hobby" bara blir stress och ger dåligt samvete kanske det är dags att sluta?
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Lösdrift har jag men den används inte i dagsläget då jag har en häst inackorderad sedan en månad tillbaka som måste stå installad så därför står även mina inne om nätterna. Hästen som är inhyrd räddades av en väns mamma "i sista sekunden" ifrån slakt och jag erbjöd mig att stå för en stallplats tills ägaren fått en ledig plats i stallet där hon har sina andra hästar. Så just för tillfället, står mina hästar på box men mockningen tar inte så lång tid heller. Max 10 min. Jag har bädd så tar bara ut bajset!

Vad är det då som tar sån tid, om du mockar på 10 minuter? Och varför kan inte inackorderingen gå på lösdrift?
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Rationalisera sysslorna och sänka ambitionerna med hästarna?

Nu har jag inga barn, men jag är sjuk och det finns inte ork till "onödigheter".

Då får man helt enkelt rationalisera, mina hästar får fri tillgång på hö både ute och inne (ena kan inte stå på lösdrift), thermobar så man slipper knussel med att släpa frusna vattenhinkar och oroa sig för att hästarna får i sig tillräckligt lite vätska.
Medryttare har jag också som avlastar mer när jag behöver och lite mindre när jag kan själv.
Hästarna varken rids eller ens borstas varje dag, men tittas alltid igenom att de är hela och fräscha.
Kan inte din inackordering ta något pass nu och då så du får lite avlastning?
Bestäm dig för att det inte ska pysslas och gosas med hästarna varje dag, det kanske faktiskt räcker med varannan dag?
Sen kommer det perioder där det finns mer tid och andra när det finns mindre och då är det väl helt naturligt att hästarna får stå i träda ibland?
Hela friska hästar som får gå ute varje dag och får tillräckligt med mat och vatten mår bra och det måste inte alltid vara mer än så.
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Alltså jag har kollat den här tråden flera gånger, men jag förstår verkligen inte vad det är som gör att du inte har tid? När du inte ens rider så borde det väl bara ta max nån timme om dagen som du behöver fixa med hästarna (då inkluderar jag allt inkl ordentlig avborstning på båda). Varför skulle du inte hinna med det? Mysa/jobba lite extra med hästarna kan du ju göra på helgerna och de dagar din sambo jobbar fm. Om du jobbar de dagar han jobbar sent kan jag förstå om det blir lite tajt men de dagarna kan ju knappast vara i majoritet?
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Hur gammal är din dotter? Kan det största problemet vara jusst nu att du ska hinna ut och in med även den inakorderade hästen och inte kunna lösa allt smidigt med lösdriften.
Kanske du tänker dig ha lilla ponnyn till dottern, och sedan en unghäst behöver ju inte ridas varje dag när den har åldern inne,
Hoppas allt löser sig till det bättre man vill ju inte ha dåligt samvete både för barnen och hästarna
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Det ska vara kul i stallet. Det ska inte kännas som en börda. Sälj hästarna och låt dig ha tiden över till annat istället. Den dagen du verkligen saknar att ha egen häst kan du köpa egen igen.

Det finns gott om trevliga medryttarhästar under tiden ifall du vill rida.
 
Sv: Tiden finns inte för hästarna

Man måste inte ens borsta hästarna varje dag, faktiskt. Mitt gammelsto tyckte inte om att bli borstad, det kunde gå månader mellan borstningarna på henne när hon var pensionär. Det går bra att kolla igenom dem ändå, utan att borsta.

Jag tycker nog också att inackorderingen kan gott avlasta om du nu måste ha dina hästar inne för att den hästen står där.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 797
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 870
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 021
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp