Tid mellan utfodringar

Sv: Tid mellan utfodringar

jeg forer natt ved midnatt og morgen kl 7.30-8.00 Mine står på utegang og har tilnærmet lik fritilgang på høy. De har også halm heele tiden.

Når de sto på stall fikk de kvelds kl 21-21.30 og morgen kl 6-7. Da var jeg nøye på å gi de mye grovfor til natten slik at de hadde noe å spise på hele tiden om de ville.
 
Sv: Tid mellan utfodringar

I mitt stall morgonfodrar vi kl 7, lunch kl 12, em ca kl 16-17, kvällsfodrar vid 21-tiden.
 
Sv: Tid mellan utfodringar

Vi fodrar natt vid 20.00, och de får frukost vid 05.30-06.00.

Det man ska tänka på är hur länge hästen står helt utan foder. Ger man en tillräckligt stor högiva på kvällen så att hästen har att göra många timmar under natten är tiden inte så viktig.
 
Sv: Tid mellan utfodringar

Hur stor är tillräckligt stor egentligen...? De äter 7 kg på en dag, hur skulle ni fördela det? Ska det räcka hela natten skulle de ju behöva få typ alltihop på kvällen... :)
 
Sv: Tid mellan utfodringar

Om man fodrar hö frukost, insläpp och natt... Då skulle lämplig giva kunna vara 1.5 morgon, 1.5 insläpp och 4 till natten

Om man fodrar morgon, lunch, insläpp och natt Då kan lämplig giva vara 1 morgon, 2 lunch, 1 insläpp och 3 till natten

Det går ju som du ser att bolla rätt bra.

Jag ger min häst ca 9 kg hösilage Frukost 2, insläpp 1, efter ridning 2 och 4 till natten.
 
Sv: Tid mellan utfodringar

Ja visst är det lätt att ändra hur mycket de får, men frågan var ju hur länge de "klarar sig" över natten. För ett kg hö räcker ju inte särskilt länge, så ska hästen kunna äta flera timmar behöver de ju egentligen rätt många kilon menade jag bara...
Vi fodrar fyra ggr, 1,5 morgon, 5 lunch, 1 middag, 2,5 natt men kanske det vore bättre med 3 till natten och 1 morgon... vet inte varför det blivit såhär.
 
Sv: Tid mellan utfodringar

Jag ger mina så ATT dom klarar hela natten, man kan väl inte dela ut mat så dom inget har att äta heller ?????
 
Sv: Tid mellan utfodringar

Det beror ju självklart på vad du har för häst. En del kastar i sig sin mat oavsett mängd. Min häst har ofta kvar av sitt em hö (2.5kg) vid kvällsfodringen (3kg). Så han äter hela dygnet. Det märker man på att han är inte speciellt hungrig på morgonen (1kg). Får sen 2kg till lunch. Har man en häst som står på halm så har dom ju lite att plocka med där under natten.
 
Sv: Tid mellan utfodringar

Jag tror det blev lite fel nu... jag undrade bara i största allmänhet hur lång tid folk brukar ha mellan natt och morgon. Våra hästar verkar trivas bra såhär, de är tysta och lugna på morgonen så det går nog ingen nöd på dem. :) Självklart behöver olika hästar olika mycket...
 
Sv: Tid mellan utfodringar

Säger som martha. Om hästen får en alltför liten grovfodergiva spelar det i grund och botten ingen roll hur man fördelar givan över dygnet, problemet med för kort ättid kvarstår ändå.
Jag är dock medveten om att vissa individer är lättfödda vilket gör att det är svårt att ge mycket foder. Förslag: Fodra med halm och/eller ett grovfoder med låga näringsvärden så kan men ge en större mängd.
 
Sv: Tid mellan utfodringar

Hästar äter väl 18timmar/dygn.Så ca 6- 8tim efter sista givan ska dom väl klara sig.
Det beror ju på hur mycket hästen får samt vad den står på för bädd. :bow:
 
Sv: Tid mellan utfodringar

vi morgonfodrar runt 7.00-7.30 och kvällsfodrar runt 19.00, hästarna klagar inte än så länge :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 695
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 316
Senast: Ainon
·
Hästvård Har någon sett en sådan här ljus prick i ögat på en häst? Den sitter långt från pupillen så bör inte påverka synen. Jag vet inte hur...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp