Tid att lugna sig, från hingst till valack?

lakrits

Trådstartare
Vet inte riktigt om tråden passar sig här men jag provar..

Jag ska börja rida till/utbilda en travare till.
Han är nu 5 eller 6 år och är fortfarander hingst. Han ska kastreras snart och jag undrar hur lång tid det tar för honom att lugna ner sig , att bli av med sitt hingstbeteende?
Jag kan förstå att det säkert är olika från individ till individ men det finns väl någon liten uppfattning?

Sv: Tid att lugna sig, från hingst till valack?

Jag kastrerade min MYCKET hingstiga 4 åring för 3 veckor sedan. För ca en vecka sen släppte jag ihop honom med mina två unghingstar och det gick jättebra (hade jag gjort det innan hade han betäckt dem och attackerat, har provat)

Han brummar fortfarande på stona, men inte lika hysteriskt samt jag märker redan skillnad i hanteringen, han blåser inte upp sig för allt och alla lika mycket, han har börjat lägga sig i boxen ibland, gjorde han aldrig tidigare för han var tvungen att ha koll på de andra hästarna.

Han "försvinner" inte längre när han hetsar upp sig (han blev totalt onåbar tidigare, kedjegrimskaft, hålla spö framför näsa ibland mm)

Nu visade det sig att han var klapphingst vilket gjort sitt. Andra skulle nog klassa honom som hingstig fortfarande, men om man jämför med tidigare så är det som yin och yang..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 290
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 110
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama