linzan

Trådstartare
Tror ni en häst kan ha det? Min får såna ryckningar, nästan som han vore handikappad....ser helskumt ut! Har aldrig sett nån annan häst göra så!

Sv: Tics

Jag har hört om hästar som har haft ryckningar som du beskriver, hästar kan väl även ha epilepsi?
Jag har aldrig sett någon häst som haft något sånt kanske någon annan har?

Hej Du Ronnebybo!
Jodå det finns en häst till i Ronneby som har typ tics...Min lille pålle :D Han kan stå o joxa med huvudet fram o tillbaka o vara i en annan värld för en stund....svårt att förklara men jag tolkar oxå det som typ tics,,,

aha, då är han ju inte ensam iaf! hehe!
Undrar om det är nåt dom lider av, måste vara obehagligt...

Jag har en häst som har ryckningar och skakningar i mulen, bara ena sidan. Är hon nervös rycker halva hennes "ansikts"-halva. Tom ena örat skakar. Hon är oftast lugn och harmonisk så då märks det inte alls. Detta är ofrivilligt och har antagligen uppkommit då hon fått nosgrimman för hårt spänd och fått kläm på ngn nerv (enligt equiterapeuten). Detta är inte ovanligt hos travare då de ibland går med mer än en hårt spänd nosgrimma (också enligt equiterapeuten). Min häst är ett "vanligt" halvblod som har varit på utbildning hos duktiga ryttare då jag inte haft tillräckligt med tid periodvis, och det är efter detta som ryckningarna börjat. Din häst är nog långt ifrån ensam med sina egenheter, men det är ju bl.a. det som gör dem speciella :love:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka