• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare jumanji
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 432
J

jumanji

Har din häst ticks?
Vår har det till och från, idag när solen bröt igenom molntäcket och dottern red henne så var hon ganska hemsk. Sommartid rider vi med flughuva och flyway (vad heter det??) som vi sätter så den hänger ner över nosen då är hon relativt OK vad gäller ticksen. I morgon är det dressyrtävling och det bådar inte gott med tanke på hur störd hon var av sin ticks idag. Vad gör du, hört att det går att ge några droppar men vad??:crazy:
Tips, råd och ideér mottages tacksamt:)
jumanji

Sv: "Ticks"

Ticks kan även människor ha, typ ryckningar som om en fluga satte sig på näsan på hästen och den rycker till, detta gör den återkommande. Den gör det helt plötsligt som om den helt enkelt får ett ryck...
headshaking är det inte det hade dock en av mina tidigare hästar och det gick inte att få bort, hon slog med huvudet upp och ner hela tiden (när man red, ledde, eller longerade) så pass att hon tappade balansen och ibland trillade ner i diket, dessutom reste hon sig på bakbenen om man tog i tyglarna, var på 2 olika kliniker och de visste inte annat än att ge kortison, vilket inte hjälpte, de blev lyckliga när de hittade vargtänder som de tog bort och sa att det var de som orsakade headshakingen men det var det ju inte, fick massor av material från England, men vad hjälpte det, hästen var oridbar fick vila helt i 3 månader för att sedan sättas igång, efter en veckas skritt var det likadant igen. Enligt vissa så är det en nerv som är i kläm någonstans i huvudet på hästen... De kanske har kommit längre i forskningen om det nu jag vet inte.

jumanji

okey!
Vi hade en häst med headshaking problem, och den blev också galen när solen sken på mulen, därför undrade jag...
Hoppas någon annan ha bättre råd!

* Jenny *

Har din häst ticks?
Vår har det till och från, idag när solen bröt igenom molntäcket och dottern red henne så var hon ganska hemsk. Sommartid rider vi med flughuva och flyway (vad heter det??) som vi sätter så den hänger ner över nosen då är hon relativt OK vad gäller ticksen. I morgon är det dressyrtävling och det bådar inte gott med tanke på hur störd hon var av sin ticks idag. Vad gör du, hört att det går att ge några droppar men vad??:crazy:
Tips, råd och ideér mottages tacksamt:)
jumanji

Låter som headshaking! Sök här på Buke - finns många diskussioner om det.

Vad får hästen för foder? Mycket stärkelse?

Ticks kan även människor ha, typ ryckningar som om en fluga satte sig på näsan på hästen och den rycker till, detta gör den återkommande. Den gör det helt plötsligt som om den helt enkelt får ett ryck...
headshaking är det inte det hade dock en av mina tidigare hästar och det gick inte att få bort, hon slog med huvudet upp och ner hela tiden (när man red, ledde, eller longerade) så pass att hon tappade balansen och ibland trillade ner i diket, dessutom reste hon sig på bakbenen om man tog i tyglarna, var på 2 olika kliniker och de visste inte annat än att ge kortison, vilket inte hjälpte, de blev lyckliga när de hittade vargtänder som de tog bort och sa att det var de som orsakade headshakingen men det var det ju inte, fick massor av material från England, men vad hjälpte det, hästen var oridbar fick vila helt i 3 månader för att sedan sättas igång, efter en veckas skritt var det likadant igen. Enligt vissa så är det en nerv som är i kläm någonstans i huvudet på hästen... De kanske har kommit längre i forskningen om det nu jag vet inte.

jumanji

Tror fortfarande på headshaking!

"ylvali" o "tott"

Nej jag tror absolut inte på headshaking jag har som sagt haft den otrevliga oturen att ha haft en häst med headshaking och den här reagerar inte alls som hon, (ioförsig var hon också sto, brunt, med bläs som slutade i en rosa mule...:crazy: detta är ett rent fullblod min förra var morfar rent fullblod)
Är det headshaking så vet jag inte vad jag gör:confused:, tror alltså inte att det är det men det kanske kan utvecklas till headshaking...
FY F**N säger jag......
Ja hon tävlade iallafall igår och kom 4:a i en LB:1 och första oplac i en LA:1, men på framridningen "ticksade" hon på lite då och då...
jumanji
:eek::eek::eek::cry::cry:

Angående veterinärer så är de enligt mig och min förra häst med headshaking helt inkompetenta på detta område, det fanns dock en veterinär i Helsingborg som kunde det här men dit är det ju X antal mil
jumanji

Låter som headshaking! Sök här på Buke - finns många diskussioner om det.

Vad får hästen för foder? Mycket stärkelse?

Hon äter hösilage och Krafft rehab, 1msk linfröolja, e-vit, o nu B-vit, går ej med havre på henne.
jumanji

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 589
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare