Thule vs. Boj

Emale

Trådstartare
Är äntligen på g att köpa nytt släp:love:

Men, vi kan inte komma överens om vilket märke och modell. Det kommer bli antingen thule diamant/safir eller Boj 220 S, 220 SEH eller 216 S, 216 SEH. De är de boggi-sadelkammar-trailerna jag tycker bäst om som har tillräckligt låg tjänstevikt. Kommer förmodligen köpa bättre begagnat(årsmodell 02-06 någonstans).

Så, vilken skulle ni välja och varför? Om boj, vad säger ni om takhöjden? funkar 2,2 för häst på 170? Hur är de att köra? Ventilation?
 
Sv: Thule vs. Boj

Tjaaa, Boj är ju alltid Boj....
Men min ekonomi passade bättre för Thule, så för ett par veckor sedan köpte jag en ny Thule Star Safir.
Premiärkörde den med hästar i tisdags och är jättenöjd. Höstarna hade de tbra och den låg stadigt efter bilen.
 
Sv: Thule vs. Boj

Jag har Thule Star Diamant -07:a, är kanonnöjd med den. Den kör vi vår något grova klaustrofobihäst på 175 cm mkh, han får gott om plats. Ligger stadigt på vägen.
 
Sv: Thule vs. Boj

Om boj, vad säger ni om takhöjden? funkar 2,2 för häst på 170? Hur är de att köra? Ventilation?

Väljer du en Boj 220SEH så är den 240 cm hög invändigt, de som inte heter EH är 220 cm. Jag tycker Boj är bra att köra, kör man mycket på ojämna grusvägar ska man kanske välja en med rörlig boggi istället för tandemboggi.
Vinkeln på luckan är mycket mindre än på de flesta andra släp, beror ju lite på vad man har för bil framför, vilken höjd kroken sitter i. På våran bil tex så blir luckvinkeln inte alls bra på ett Umesläp tex.
Öppningsbara fönster i skötardörrarna som är ett tillval på Boj verkar vara kanon nu när det är så varmt, dubbla takluckor har de också.
Det kan väl kanske vara svårt att få tag ett begagnat med just den utrustning man vill ha. Det verkar inte finnas så mycket Bojsläp på begagnatmarknaden. Boj kan man dessutom hyra om man vill testa några månader, betsämmer man sig inom en viss tid för att köpa så drar de av hyrsumman på köpesumman.
Har ingen erfarenhet av Thule, men fördrar Boj framför Umesläp och Värmlandsvagnen som jag har erfarenhet av.
 
Sv: Thule vs. Boj

Jag har haft en star safir o har nu en Boj 220S.

Fördelar safir:
-lätt att dra
-smidig
-lite högre takhöjd
-luftig o ljus
-bra ventilation
-öppningsbara fönster
Nackdelar:
-ganska smal, jag körde med mellanväggen sned
-går ej ta ut hela mellanväggen (den främre biten är kvar)
-ganska hög (alltså från golv ner till marken), lite vinglig att köra spec när det blåser
-sadelskåpet där framme var väldigt trångt o det gick ej att nå grejerna när man stod på marken
-bra pris
-jag tycker att kvaliteten har försämrats (på de ursprungliga star-släparna) sen de blev uppköpta, bl a klenare bakbommar

Fördelar Boj:
-dörrar bak (säkrare)
-ljus o luftig
-stor o rymlig sadelkammare, nås enkelt utifrån
-mkt stabilare att köra, är lägre
-fler fönster
-hållbar med bl a aluminiumgolv
-mkt snyggare
-super service o kundmottagning
-mkt mer extrautrustning o valmöjligheter, bl a inredning, dörrar osv
Nackdelar:
-lite tyngre att dra
-ej öppningsbara fönster (men jag tkr ändå det är bra ventilation, dubbla takluckor osv)
-dyrare (men mkt bättre kvalitet)

Jag tycker du ska köpa en Boj. Tyvärr finns det inte så mkt "nyare" begagnat av Bojsläpar, finns nog en anledning till det... :laugh:

Jag tror inte det är några problem att köra en 1,70-häst i en Boj med normal takhöjd. Men de som heter SEH är alltså extra höga o extra breda. När det gäller bredden så har jag en normalbred o med mjuk mellanvägg. Har kört en 1,67 häst som störst i den utan några problem varken med bredd el höjd.
 
Sv: Thule vs. Boj

2,20 i takhöjd är gränsfall, men beror lite på hästen också. Hur högt håller den huvudet, är den högrest?
Jag bytte från en Boj med 2,20 m till 2,40 m pga att min häst på 173 cm fick stå och ducka, men han är högrest (och har långa öron...).

Sedan tycker jag nog att kvalitén på Thule och Boj knappt går att jämföra rättvist, till Bojs fördel.
Det blir sist och slutligen en prisfråga.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: Emiro
·
Utrustning Finns säker miljoner trådar kring detta ämne. Men nu är det dax att köpa trailer. Och mina krav är följande: Fronturlastning...
2
Svar
23
· Visningar
4 742
Senast: MaRomer
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 835
Senast: Bluefish
·
Utrustning Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och...
Svar
18
· Visningar
2 682
Senast: misen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp