Thorowgood T4 och T8

_Zacke_

Trådstartare
Har en thorowgood T4 allround youngrider till min häst som vi är supernöjda med, enda sadeln av alla(många) vi har provat. Skulle nu vilja ha en dressyr och då helst en T8 eftersom jag gärna vill ha en med i alla fall delvis läder. Men hur skiljer dom sig i formen? Är T8 mer takformad? Mer svängd?
På T4 har jag det bredaste järnet xx-vid. Detta vet jag inte finns i dressyrmodellen men funderar på att trycka ut ett x-vid järn. Har testat det på andra sadlar och det har funkat, borde ju gå även här?

Sv: Thorowgood T4 och T8

Varför inte en T8 cobdressyr, den är mer lik YR än vanliga T8dressyren bossmässigt. Det kan gå men jag upplever den ngt mer svängd och mer rundade bossar, det finns även Kent and Master i dressyrmodell den är spikrak men har mer takformade bossar.

Förstår inte riktigt det där med att beställa från utlandet plus att det är smidigt att låna hem o prova från h**ks :D finns även en hel del begagnade, nästan nya :) men då kanske det inte funkar om dom skilljer sig :(

Är T4 dressyren lik allrounden tro? Kanske är mer värt att satsa på en sån?

Senast ändrad:

Men du, jag var inne på att beställa en cob dressyr ett tag och mailade lite med hööks och enligt dom då så fick jag byta den om den inte passa. Maila hööks och fråga. Men jag har förstått att det kan ta lång tid att få hem sadeln.

YR är väl den rakaste av T4, så T4 dressyr blir nog alldeles för svängd skulle jag tro.

T4 dressyr och T4 allround är lika. YR och T4 är ej lika. Om du hittar en begagnad T6 el T8 dressyr som legat på en rakryggad häst så har ju bossarna och bommen format sig en del då kan det vara värt att prova, men var noga med hur exemplaret ser ut och vilken rygg det legat på.

Om dom skiljer sig åt så känns det inte ens värt att prova. Har även kollat lite på Tekna s-line men vet inte så mycket om den. Och den finns inte att låna hem på nära håll :(

Liknande trådar

Utrustning Hej alla! Vet ni om det finns någon sadel som är lik Thorowgood T8/T4 i hopp/dressyr, storlek 16,5? Hästen har en gammal Thorowgood...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: AntiPrimax
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
8 002
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är dom lika varandra i bommen? Verkar som att pålle trivs bäst i sin thorowgood youngrider men dom finns ju dessvärre bara i 16,5"...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: _Zacke_
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 197
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka