Thiedemantygel?

Sv: Thiedemantygel?

Kan inte Zanta se att man inte kan förhålla sig svart-vitt till saker och ting. Det finns alltid många aspekter, och att använda Thiedeman-tygel kan vara bättre än att låta hästen gå med spänd rygg, även om det är ännu bättre att inte behöva använda nån hjälptygel alls. Tyvärr går ju inte realiteten och idealet alltid hand i hand. Min åsikt är att det i vissa fall säkert är en bra hjälpmetod att använda den, påväg mot målet att kunna rida hästen i form utan den.

Måste bara instämma i detta. Målet är väl att kunna rida med så få och enkla medel som möjligt men vägen dit kan vara både lång och krokig. Man får helt enkelt välja det bästa alternativet för den situation man just då befinner sig i.

Jag har ridit min häst en del med thiedemantygel i samråd med min tränare. Pålle kan bli väldigt spänd emellanåt och när jag köpte honom för ett halvår sedan så gick han dessutom med ett väldigt skarpt bett som han gjorde allt för att springa ifrån. Hade en underhals som hette duga.

Jag märker att thiedemantygeln får honom att slappna av och det innebär ju att det blir lättare att rida honom i en ändamålsenlig form och på så vis stärka rätt muskler. Efter hand har jag kunnat plocka bort tygeln mer och mer. Har naturligtvis bytt bett också och det har gjort att han numera vågar ta stöd.

Jag ser att tråden är "gammal" men jag har en liten fråga som jag skulle vilja ha svar på.
Inte min häst men iaf ett ponnysto som lätt kan bli väldigt het och kan bli stressad. Har ibland svårt att koncentrera sej när det är för många olika saker. Hon har väldigt svårt att ta stöd på bettet, när man håller om för att hon ska trampa under sej så svarar hon med att trava fortare köra upp huvudet till det läget där hennes underhals är som starkast, där går det inte att göra en förhållning alls eftersom hon är så stark. Det jag undrar är om en thiedeman skulle kunna funka på henne?
Alltså för att förtydliga vill vi inte använda den till att få henne att böja på nacken utan enbart för att hon inte ska kunna komma till det läget där man inte kan skänkla och därmed inte heller göra en förhållning. Hon rids i dagsläget på tredelat bett och remontnosgrimma.

Har ni några tankar? Är det en väldigt dum idé eller skulle det kunna funka?

Ponnyn du beskriver låter lite grann som min förra häst, hon kunde bli väldigt stressad och het i vissa situationer. Med råd från min tränare började vi använda thidemantygel, det blev genast mycket bättre. Jag använde hjälptygeln enbart för att hon skulle lugna ner sig och inte för att böja på nacken (samma anledning som du beskriver). Lycka till.

Okej tack så mycket för svaret, väldigt bra svar tyckte jag! Ska nog testa imorgon med den så får vi se sen.

Aha, ja det är också min tränare som föreslagit detta! Ska testa imorgon som sagt, hoppas på lika bra resultat som med din.

Jag är generellt emot hjälptyglar och tycker det är beklämmande att se "proffs" sitta med sina hästar inspända varje dag. Det känns som genvägar. Jag fick hem en hopphäst som blivit riden i 7 år med graman 7 dagar i veckan, för att den var så superspänd. Det tog mig två månader, sen gick den aldrig med graman och var hur fin som helst....
Hjälptyglar ska användas som en hjälp i ett inlärningsmoment eller i problemlösningssituationer som Nemo och Oxx mfl beskriver. Men målet ska ju vara att kunna rida utan.
Vad gäller lektionshästar så är det samma tänk, visst finns det väl en och annan som behöver lite vägledning även där. Vi får lita på att personalen känner hästarna och vet i vilka situationer en häst behöver en rätt avpassad hjälptygel. Då tror jag en hjälptygel gör mindre skada än om hästen får gå timme efter timme med "huvudet i taket".

Men, jag tycker att Thidermantygeln inte hindar hästar som använder underhalsen och blir starka. Hästen kan fortfarande gå ungefär som en sjöhäst, om du förstår vad jag menar. Till skillnad från en graman eller inspänning som verkar mer frammåt nedåt.

Den verkar precis på samma sätt som en graman, med undantag för att man inte har två tyglar och inte kan reglera inspänningen under ridning (eftergiften ges alltid på samma punkt).

även om den har samma verkan tycker jag att den är mildare än gramanen,,,för det är så himla lätt hänt att man sitter och tjuvhåller i gramanen. Detta tycker jag är bättre med thidemannen.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
513
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
867
Senast: Roxy
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 220
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar