Thermografi

C

Cecely

Om några veckor ska min häst fotas med thermografi(värmekamera). Hoppas jag får svar på endel funderingar.

Finns det någon annan här som fotat sin häst?
Vad blev resultatet isåfall?

Tacksam för svar!

Sv: Thermografi

Jag gjorde det på min häst och de ställen som var varmare var också ställena hon hade problem med.

JAg har gjort det! VIsst ser man vart hästen är varm men tyvärr så hade den killen som fotade inte nån koll alls på hästar. fast han utger sig för att ha det! Efteråt behandlade han med åt sk. Biolight som ska vara jättebra och min häst skulle bli helt frisk efter några behandlingar.. 500 kr/behandling och 3 behandlingar senare såg det i mina ögon likadant ut i värmekameran.. men han menade att det visst såg bättre ut så några behanldingar till så skulle han vara bra.. JAg tog ist ut min kiropraktor och hankonstaterade vridet bäcken och rätade till! Jaa.. nu är hästen bra.. MEn det var itne värmekamerangubben som gjorde det!

Men visst är det intressant att få en bild av hur hästen ser ut och vart den möjligt kan ha ont.. men gå inte på deras behanlding.. dessutom så kan dom ställa in kamerorna så att den visar olika mycket rött.. han gjorde nämligen bort sig och visade oss hur det såg ut om man fotade si eller så..

Jag känner mig iaf grundlurad.. jag tycker det är fel att någon ska åka runt som knappt vet vad som är fram eller bak på en häst och sen utge sig för att vara experter! Den här skyllde på att det var hans son som höll på egentligen och att det är han som kan mera men att han var sjuk.. Det roliga är att exakt samma historia har flera andra fått som jag känner och de utspritt under flera år.. Antingen är han son VÄÄÄLDIGT ofta sjuk eller så e det skitsnack!

Miss Sixty skrev:
Jag gjorde det på min häst och de ställen som var varmare var också ställena hon hade problem med.
Dwet är det som är positivt med det hela att man ser vart hästen har ont. OM den har det.. Men som sagt.. lita inte hundra då det kan vara en inställning också.. Det dom tjänar pengar på är inte fotograferingen utan behandlingen..

Enligt en av världens bästa hältdiagnostiker, J-M Denoix, är värmekameran ett bra pedagogiskt hjälpmedel men har eg inget att tillföra en i ovrigt bra diagnostik. men nog har jag längtat efter en ibland.
PL

Capable Case skrev:
jag tycker det är fel att någon ska åka runt som knappt vet vad som är fram eller bak på en häst och sen utge sig för att vara experter!!

Jo.. har god kontakt med en hel del veterinärer som också är mycket skeptiska till dessa personer...:crazy:

nej nej.. Det är sant!
Men det är ju inte så roligt om de som åker runt ska vara okunniga lekmän! För metoden är säkert bra om den görs av rätt personer, klart att det finns de som är kunniga också, men många verkar ju vara ganska okunniga..

Vi tog ut en som använde värmekamera till några av hästarna i stallet (vi gick ihop flera hästägare och körde samma dag). Dom andra hästarna hade ganska mycket problem på olika ställen och jag var ganska nervös när det blev min hästs tur. Han är nämligen äldst i hela gänget, så jag tänkte väl att det skulle vara riktigt dåligt... :cool:
Han rids och tävlas dessutom ganska mycket, så jag hade väl inte blivit så där väldigt förvånad om han hade haft något. Men inte då - han var helt klockren! Inte ett enda problemparti, och då är han ändå 20+! :) Jag tycker själv att han går bra utan några som helst problem och att han inte är det minsta stel eller knackig, och det var ju väldigt skönt att få det bekräftat... :) :bump: :bow: :)

Jag är väldigt nöjd med värmekamera-undersökningen!

Gjorde på 10 hästar i stallet. Min var den enda som hade problem (och han var ju dålig också, det var därför jag gjorde värmekollen). Dock visade det ju inte på grundproblemet, utan var spänningarna och de efterföljande problemen satt. De behövde ju självklart också behandlas, men det tog lång tid och byte av klinik innan grundorsaken hittades i alla fall.

Här gjordes en thermografi på min häst, nu efteråt när jag vet vadi problemet bestod av så är den inte så skrämmande. Från början när man såg dessa avvikelser, blev man ju alldeles förskräckt. I hennes fall fanns problemen på vänster sida, och den högra blev därmed mera belastad.

02-09-2006083954.jpg

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka